Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Herman A. Kähler - HAK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Herman A. Kähler - HAK

    Har hittat ett par små saker från Kähler och skulle vilja ha lite hjälp med dateringen.
    Krukan/skålen är 9 cm hög och vasen är 17cm.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2011-07-09, 04:57.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • #2
    Fremstillet i Næstved Danmark Herman A. Kæhler.
    Formentlig ca. 1920-1930.
    Kohornsmaling: Farven er ofte påført ved at man lavede et lille hul i spidsen af et kohorn.

    Hvis du kontakter Næstved Museum, kan du måske også få at vide hvem der har lavet dem.
    De er fremstillet i tusindvis.

    Comment


    • #3
      Så svepande enkelt, kan man inte beskriva den äldre Kählerkeramiken, "dansk".
      De två objekt "brodertuck" presenterat, förtjänar en närmare beskrivning.
      Att liknande av varje sort framställdes i tusental, stämmer ganska väl. Men hur många är det kvar idag?
      Inget Kählerobjekt är heller lik det andra, eftersom allt dekorerades för hand, och varje vas, skål, fat etc i 1910- och 20talen har var sin egen personlighet. Så är det åtminstone för den hängivne samlaren av äldre danskt lergords, med piplersdekor och färger påspritsade men hjälp av kohorn.

      Den låga, bredaxlade vasen har sin formgivning ursprungligen från Herman H. C. Kähler i tidigt 1910-tal, men här är den senare dekorerad av systrarna Lundstein strax före, eller kring 1920.
      Stämpeln DANMARK talar också för det, eftersom detta var i en tid innan företaget gjorde sig berett att exportera sina varor utomlands, och innan de fick sina stora kontrakt runt om i Europa och USA.
      Till grannländerna "exporterade" Kähler redan tidigt förstås, och det är därför det dyker upp, titt som tätt, gamla HAKs på auktioner, mässor och loppisar.
      Made in Denmark, antingen som dubbel rakstämpel eller i runt märke, dyker upp efter 1925 ungefär, men detta är ingen absolut fastslagen åldersgräns.
      HAK, som ristat ensamt, utan ytterligare tillägg, betecknar jag som före 1920 ungefär där med.

      Tyvärr hittade jag ingen motsvarighet till vasen hemma, men jag vet att jag har ett par sådana likadana i formen nerpackade - dock inte med denna lite mörkare kohornsdekor i slingor.

      Istället visar jag ett exempel på den långhalsade vasen, som "brodertuck" också visar.
      Formgivaren till hans vas är jag osäker på, men det ser ut som att det är Svend Hammershöi först, med tanke på inkragningen i halsen, men Stella Kähler har gjort egna långsträckta vaser, möjligen med kvardröjande inspiration från Hammershöi.
      "brodertucks" vas ser vid första anblicken ganska sen ut, med tanke på den målade "tung"-dekoren och är inte heller kohornsdekorerad. Men där återkommer vi till det ensamma HAK som märkning, och att den är helt överglaserad i botten.
      Det är inte orimligt att anta en ungefärlig tillkomsttid till 1920-25 för den.

      De följande bilder som visas, är en långhalsad vas med formgivning av Stella Kähler, men med dekorförlaga av Eiler Löndal, vars mest avslöjande kännetecken är de "röda plumparna". Han gick sedan vidare till Danico och Annashaab.
      Nästa vas, är en renodlad Stella Kähler på 27 cm i höjd, med hennes sköna "chokladrinning" i glasyren.

      Det är ganska stora skillnader i stil, framställningssätt och ålder, som gör att det går att sätta in HAK-alster i "rätt" tidsperioder. Men sådant lär man bara sig av att umgås med danskt lertöj under några år, och går inte att läsa till sig.
      Om ni vill, kan vi låta det här bli en följetong, eftersom trådrubrikens namn HAK ju är bra!
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Bra idé att visa en bildkavalkad av HAK.
        Försöker med några stycken, dock inte i samma klass som de som visats tidigare.
        Dessutom har det smygit in en katt bland hermelinerna. Den ljusa är en Danico.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Det är lite synd att låta Dina, mycket fina, vaser bli "träd man inte ser, för all skog", Bengt H.
          Att ta dem en och en, blir mer njutbart - dessutom är det utmärkt för ett bildarkiv, med tillhörande stämplar, att ha som referens att återgå till - när man blir osäker på nyinköp eller står i begrepp att köpa en vas.
          Det var en lång mening det där!
          Att katter smyger sig in, gör absolut ingenting tycker jag. Många gånger kan en högblank Annashaab eller Danico överglänsa en liknande HAKare.
          Ta nya bilder, så kan det här bli en riktigt fin bildkavalkad, som vi kan kommentera eller komplettera med lite mer fakta.

          Fortsätter med den här vasen, som också Stella Kähler dekorerat, men här är formen en tydlig Svend Hammershöi. Stämplad DANMARK, och då bör tiden ligga på åren före eller vara runt 1920.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            En korrigering måste jag göra, och det gäller Stella Kähler som skulle formgivit egna vaser. Det är fel, det var Signe Steffensen som arbetade som Hammershöi´s högra hand och med tiden fick modellera egna alster.
            Stella Kähler får vi återkomma till senare, eftersom hon också lyfte fram HAKs produkter i ett skede, tillsammans med maken Jens Thirslund.

            Så till en annan läckerbit.
            En bonboniere, helt och hållet formgiven av Svend Hammershöi, 1914. Med tanke på hornmåleriet, är den ett par år yngre, med sina 16 cm i höjd.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              HAK(ar) på med en brun snygging.
              Bifogade filer
              Last edited by Maria; 2007-10-17, 19:50.
              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #8
                Försöker få till lite bättre bilder.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  än de jag visade 07-10-13
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Läckra, tidiga saker ni visar upp!
                    Marias flotta vas har Signe Streffensen dekorerat, med sin typiska chokladsås, om jag får säga så.
                    Av Bengt H:s vaser, ter sig alla utom den sista, vara från åren kring eller före 1920. Den sista är nog från mitten av 20-talet.
                    Har den högsmala, blå vasen halvblank glasyr? Den har den äldre varianten av ristat HAK och bör vara kring 1915, kanske tidigare.

                    Visar lite mera balkongäventyr, och denna gång delar ur en servis som är tillskriven Stella Kähler, i samverkan med sin make Jens Thirslund, under åren 1915-20.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Murrig HAK

                      Trevlig HAK-länk det här. Min böjelse är det mörka dova och nästan omöjliga att fotografera rättvist. Som den här. 18 cm hög och nästan oläslig HAK-signatur. Vems signum är detta?
                      Bifogade filer
                      www.starkeld.com

                      Comment


                      • #12
                        Om Du menar det mörka och dova, med djupt mörkblått i fonden med andra dekorfärger i högblankt, förstår jag Dig. Det är läckert.
                        Tyvärr har jag rensat jag ut mycket av HAKs och dess konkurrenters mörka gods, då jag bara ville ha vit botten mot färgrikt i den danska lergodssamlingen.
                        Just det djupblå har sin charm, och blir mäktig i vitrinlampans sken. En sak att ångra, är en större, klotrund vas i blått, med samma musseldekor som servisen ovan, men i rött. Den gick iväg i min konsekvens, också av utrymmesskäl.

                        Din vas är lite svårhittad i stora Kählerboken, och det verkar som att både i den som i Rasmussens bok, att de har förbigått det djupt blå i glasyren. Det närmaste här, är att det är Sofie Lundstein, den ena av de två systrarna, som dekorerat Din vas, Larspeter.
                        Öva på danskan nu
                        "...der ses i flere variationer i Sofie Lundsteins dekorationsmappe og med "fed" og skinnende glasur, som isaer ses i 1910´erne og i starten af 1920´erne. Dekorationerne med hornmaleri udvikles til stadighed, og omkring 1917 bruges teknikken på en meget stor del av vaerkstedets produktion - i starten ofte på mindre arbejder. Vaerkene fra denne tid virker kraftfulde med: "Skinnende Glasur, ret tung, bindesböllsk Dekoration og kraftige farver."

                        Ändock - en liten favorit kunde jag inte skiljas ifrån, och det är det här ufo:t från HAK. Den kan vara ett provexemplar, som malerstuen diskuterade över flera kafferaster. Måhända?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Tack så mycket för fina bilder och intressanta upplysningar av Gideon.
                          Apropå den högsmala blå vas som jag tidigare visat så kanske glasyren kan kallas halvblank med dragning till matt.
                          Visar bilder på ytterligare några HAK-föremål
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Här kommer mitt bidrag. En kanna. Vet inget om ålder.
                            Bifogade filer
                            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                            Comment


                            • #15
                              Fantastiskt fin kanna, Samlartrollet.

                              Visar bilder på några till saker från HAK.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X