Sidan 2 av 42 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 417

Ämne: Herman A. Kähler - HAK

Murrig HAK

Trevlig HAK-länk det här. Min böjelse är det mörka dova och nästan omöjliga att fotografera rättvist. Som den här. 18 cm hög och nästan oläslig HAK-signatur. Vems signum är detta?
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Om Du menar det mörka och dova, med djupt mörkblått i fonden med andra dekorfärger i högblankt, förstår jag Dig. Det är läckert.
    Tyvärr har jag rensat jag ut mycket av HAKs och dess konkurrenters mörka gods, då jag bara ville ha vit botten mot färgrikt i den danska lergodssamlingen.
    Just det djupblå har sin charm, och blir mäktig i vitrinlampans sken. En sak att ångra, är en större, klotrund vas i blått, med samma musseldekor som servisen ovan, men i rött. Den gick iväg i min konsekvens, också av utrymmesskäl.

Din vas är lite svårhittad i stora Kählerboken, och det verkar som att både i den som i Rasmussens bok, att de har förbigått det djupt blå i glasyren. Det närmaste här, är att det är Sofie Lundstein, den ena av de två systrarna, som dekorerat Din vas, Larspeter.
    Öva på danskan nu
    "...der ses i flere variationer i Sofie Lundsteins dekorationsmappe og med "fed" og skinnende glasur, som isaer ses i 1910´erne og i starten af 1920´erne. Dekorationerne med hornmaleri udvikles til stadighed, og omkring 1917 bruges teknikken på en meget stor del av vaerkstedets produktion - i starten ofte på mindre arbejder. Vaerkene fra denne tid virker kraftfulde med: "Skinnende Glasur, ret tung, bindesböllsk Dekoration og kraftige farver."

Ändock - en liten favorit kunde jag inte skiljas ifrån, och det är det här ufo:t från HAK. Den kan vara ett provexemplar, som malerstuen diskuterade över flera kafferaster. Måhända?

Tack så mycket för fina bilder och intressanta upplysningar av Gideon.
    Apropå den högsmala blå vas som jag tidigare visat så kanske glasyren kan kallas halvblank med dragning till matt.
    Visar bilder på ytterligare några HAK-föremål

Glasnoja i överflöd Samlartrollets avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Här kommer mitt bidrag. En kanna. Vet inget om ålder.
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Fantastiskt fin kanna, Samlartrollet.

Visar bilder på några till saker från HAK.

Samlartrollets kanna har en dekorteknik som påminner om mitt lilla fat (som f.n ligger på Tradera) Visst finns likheten?
    http://www.tradera.com/KAHLER_HAK_LI...ktion-50971212

Har inte sett denna teknik hos HAK tidigare!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Reg.datum
    sep 2007
    Ett nytt hakobjekt följde med en fyndlåda hem idag från en auktion. Den liknar ingen anna glasyr som tidigare visats.

Gökmedlem #9 brodertucks avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Den hade jag troligen gått förbi. Ser inte alls ut som HAK. Intressant att få veta något om åldern på den.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Reg.datum
    sep 2007
    Jag gick inte förbi den utan den medföljde en låda för 40 penagr

Reg.datum
    sep 2007
    Ytterligare en Hak och länk till lite information om Herman A Kähler och co. http://www.ceramicstoday.com/article..._ceramics7.htm
    Senast redigerat av Samlartrollet den 2007-12-04 klockan 13:40.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •