Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 B. Arwidsson Gefle - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

B. Arwidsson Gefle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • B. Arwidsson Gefle

    Hej alla vetabästare här kommer min första fråga på forumet. Jag har en liten bricka i någon sorts lackmaterial. Den mäter 24,5x18 cm, är svart och översållad med små guldstjärnor. Bak finns en djupstämpel som ser ut som ett Japanakt/Kinesiskt tecken och ett nr.6202. På en pappersetikett står: B.Arwidsson Gefle N.köpmannagatan 9 tel. 2929.
    Den kan ju inte vara gjord i går så all information mottages med tacksamhet.
    K-trollet.

  • #2
    Välkommen Kolmårdstrollet!

    "B. Arwidsson" är/var förmodligen en present- eller bosättningsaffär. Det var snarare regel än undantag att "finare" butiker satte egna etiketter på de varor man sålde. Med tanke på det korta telefonnumret så kan man väl tänka sig att det tidsmässigt rör sig om 1930-talet eller så.
    Du har ingen bild?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Håller fullständigt med i allt ovanstående.
      Det kan också tilläggas att försäljningsställets namn ibland även finns med i porslinets stämpling. Jag har en tekanna därhemma som är tillverkad för Radiotjänst av Rörstrand. I botten (instämplat) kan man även utläsa: "Svenska Porslins- och glasvaru A.B.". En firma som fortfarande idag fungerar som grossist av porslin och glas.

      Comment


      • #4
        B. Arwidsson Gefle

        Tyvärr kan jag inte lägga in någon bild. Äger ingen bra kamera. Har länge tänkt investera i en dylik. Tack för länken Peter S.
        MVH K-trollet.

        Comment

        Working...
        X