Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mattor m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mattor m.m.

    Håller på att flytta om lite här hemma. I en kista finns diverse textilier. Bl.a. några små mattor. Dom två längsta är cirka 120 cm. långa. Kan också vara så att dom är tänkta för vägg. Dom två minsta är kanske till kuddar.
    Vet inte om de två längsta är vävda för att visa olika mönster. Tycker inte att det blir harmoni i mattorna. Vet att dom kommer från en dam vars mor var intresserad av textilier. Finns säkert någon som vet vad de olika mönstren heter och teknikerna. Tycker angående de två längsta att viggmönstret inte passar in i det övriga. Har lite mer textilt som jag utan att veta något om kommer att visa.
    Bifogade filer

  • #2
    Fick bli en separat bild
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Jag håller fullständigt med. Eklektiskt är bara förnamnet! Inte bara viggmönstret känns utanför, utan de allra flesta... Ta bort bandet med viggarna så ser det fortfarande konstigt ut... För övrigt kan jag inte uttala mig om dessa (även om jag borde efter 2 år i skolbänken med hemslöjdskonsulenter, mm). Väntar med tacksamhet på rätt svar.

      Comment


      • #4
        Det är många år sedan jag fick dessa. Naturligtvis skulle jag frågat henne om om vad det var. Nu är det tyvärr försent. Vad jag vet vävde hennes mor så jag tror att dom är gjorda av modern. Tidsmässigt tror jag vi hamnar på 1930-1950-talet. Men som sagt till vilken nytta?

        Comment


        • #5
          Har nu kommit lite längre ned i kistan. Kelim med ungefärliga måtten 3.5x1.7 m. Vet inte så mycket om den annat att den nog skall kallas semi-antik. Vilket land den kommer ifrån vet jag inte. Perspektivet på den första bilden är lite skevt. Min kamera har tydligen inte förmågan att "hinna" med vad gäller mattans mönster innanför bården. Tog därför en detaljbild. Vet att den för cirka 35-40 år sedan fick nya fransar. Som sagt någon som är duktig på dylika ting.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Ulferic, tror du inte att mattan som de andra är Svensk?
            Textil no 2 liknar ett kuddvar, eller är det vävfält från
            Textil no 3 liknar en ganska typisk 20-30-talsmatta, jag har några snarlika.
            Mattorna med viggmönster liknar inte riktigt några mattor jag sett förut, men mönstrena ser ut att vara inspirerade av sydsvenska bonader.
            Och Viggmönster var väl populärt under början - Gustaf V:s kunnar brukar väl ha liknande mönster.
            De mindre kan mycket väl vara väggvepor. Jag gissar nog att det mesta är 20-30-tal; färgskalan känns som den mera hör hemma där än i början på 1900-talet. Textil 2 & 4 kans kanske vara efterkrigs, fast det känns lite svårt att säga. Mycket har väl att göra med åldern hos den som gjort dem att göra också.

            Men jag är ju egentligen inte riktigt hemma bå det här med vävnad - jag vet flera som är bättre på det här, vet inte om man kan få någon av dem att titta här på PES.

            Jag kanske skall testa att lägga upp några egna saker när jag får lite tid över.

            Comment


            • #7
              Den sista mattan kommer inte från samma ställe som de övriga. Vågar inte sätta åldern till mer än semi-antik. Kanske skall nämna att semi-antik avser mattor med en ålder av 50 till 100 års ålder. Har alltid kallat den Kelim då tekniken är identisk med hur kelimmattor vävs. Visst vore det kul om vi kunde bredda lite på sortimentet här på PES.
              Har inte glömt bort boken FBQ. Men tiden... Har funderat lite på att starta ett boktema framöver. Har lite som behöver utredas och även bara visas.

              Comment


              • #8
                Fortsätter med en duk. Kommer från en större herrgård i Västergötland. Har alltid sagts att det är en flygelduk. Fransarnas längd är nästan en halv meter. Behöver nog reda ut fransarna lite då de med åren blivit lite toviga.
                Bilderna blev inte så bra.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Jag tycker det ser ut som en flygelduk, så det kan nog säkert rätt. Tidigt 1900-tal ser det ut att vara.
                  Jag tog några snabba bilder på lite äldre dukar. Inget gruvligt gammalt - det får väl duga det här så länge.
                  Det är min mormorsmors som vävt allihopa.
                  Den första som jag visat som underlag förrut är vävd från 20-talet.
                  Den andra är nog 10-tal.
                  Den sista lilla enkla är senast 10-tal, fast den kan vara lite äldre (den kan vara arvegods också, fast jag tror att mormorsmor vävde den själv).
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Här är en till, men den är betämt gjord in på 30-talet.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Vi får hålla liv i tråden FBQ. Kudde som jag inte vet speciellt mycket om annat att dengått i släkten. Vet att den är minst 50 år gammal. Tyvärr syns inte mönstret så bra.

                      Comment


                      • #12
                        Blev ingen bild. Kommer här,tror jag.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Det är en så utpräglad jugendkudde att jag har svårt att tro att den är efter 1930. Visserligen börjar man ju att kopiera dem senare, men det är ju mest på 1970-talet och framåt - och det mesta brukar ju inte vara så här snyggt och stilrent. Du vet ju dessutom att den är minst 50 år.

                          Jag har några lite äldre långkuddar någonstans, fast jag måste hitta dem. Det är inte ärva utan köpta i Dalarna - nu är de inte jättegamla utan tidigt 1900-tal - i Dalarna verkar den typen av kuddar ha varit i bruk väldigt länge.

                          Jag passar väl på att en handduk från 1934, jag har några stycken av den. Inte så märkvärdig egentligen annat än att min farfar broderat dem till sin ungkarlslya. Hans far och farfar var skräddare, jag vet inte om det spelat roll. Hans mor dog redan när han var barn.

                          Jag visar ett divanöverkast också. Det är från 1920-talet. Finns för övrigt med på fotografiet från 1948 jag visat tidigare.

                          Jag skall visa en sak som jag fick gratis på en auktion för att ingen ville ha den senare också :-)
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Här kommer den!
                            En sängfäll - som kanske syns lite dåligt är den daterad 1908 på hörnbitarna - senare än man skulle kunna tro. Det fanns en likadan mer skadad med årtal 18--, men det var nog bråk med min mor att försöka övertala henne om det kloka i att rädda den här för eftervärlden.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Den här kommer från Norduppland, Nora socken bestämt.

                              Comment

                              Working...
                              X