Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mattor m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
    Blir illamående av att bara höra ordet röllakan/rölakan. En vacker dag skall jag ta hand om högen. Det är inga dåliga mattor men de har blivit liggande på detta sätt. Funderar på att slänga in dom på auktion. Har tyvärr ingen golvyta ledig for dessa. I taket kanske eller på väggen.
    ja det är inget man plockar fram och beundrar innimellan direkt, men mina tvättade säljer jag aldrig har jag dumdristigt slitit som jag gjorde då får dom ligga kvar i förrådet och ruttna hellre
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

    Comment


    • #32
      Lånar lite utrymme; Hur ser man om en persisk matta är maskinknuten eller handknuten?
      Så är det.

      Comment


      • #33
        Väcker denna tråd då jag håller på att plocka i skåp och andra gömmor.
        Blir lite diverse textilt då tråden heter mattor m.m.
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
          Håller på att flytta om lite här hemma. I en kista finns diverse textilier. Bl.a. några små mattor. Dom två längsta är cirka 120 cm. långa. Kan också vara så att dom är tänkta för vägg. Dom två minsta är kanske till kuddar.
          Vet inte om de två längsta är vävda för att visa olika mönster. Tycker inte att det blir harmoni i mattorna. Vet att dom kommer från en dam vars mor var intresserad av textilier. Finns säkert någon som vet vad de olika mönstren heter och teknikerna. Tycker angående de två längsta att viggmönstret inte passar in i det övriga. Har lite mer textilt som jag utan att veta något om kommer att visa.
          Hej;
          Förlorade tyvärr bilderna när jag gick vidare för att svara. Dina vävnader i första inlägget är skånska. Många tekniker är representerade såsom rosengång (näst sista bilden) och bl.a munkabälte (sista) om jag nu minns rätt. Sick-sack mönstret benämns blixtmönster. Troligen är vävnaderna framställda runt 1920. Det enklaste är nog att Du går till biblioteket. En bra bok är Kuber och blixtar. Det mest omfattande verket om skånska textilier är Gammal allmogeslöjd från Malmöhus län. Sveriges folkliga textilkonst Rölakan av Lilly Zickerman kan även rekommenderas.
          Slätvävnaden benämnd "kelim" är orientalisk från Turkiet alternativt Persien. Kelim är en speciell teknik vilken bildar slitsar (hål) i vävnaden. Denna vävnad ser inte ut att ha dessa slitsar. Kelim används felaktigt som benämning på alla typer i dagligt tal.
          Lycka till
          Ursus

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Annna Visa inlägg
            Lånar lite utrymme; Hur ser man om en persisk matta är maskinknuten eller handknuten?
            Enklaste sättet är att se om den har påsydda fransar. Det har aldrig en handknuten matta. Sedan kan man studera knutarna runt varptrådarna (dom vilka slutar som fransar). Kan man dra loss en luggtråd med pincett och den bildar ett U är mattan maskingjord. Handknutna mattor har antingen Gördesknut (turkisk dubbelknut) eller Sennehknut (persisk enkelknut). Dessa knuttyper finner Du i vilken nybörjarbok som helst om orientaliska mattor.
            Lycka till
            Ursus

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
              Väcker denna tråd då jag håller på att plocka i skåp och andra gömmor.
              Blir lite diverse textilt då tråden heter mattor m.m.
              Ja, där har Du funnit ett par yllebroderier varav det senare är överlägset.
              Åldern förefaller även högre än vad jag tidigare uppfattat på denna omfattande sammanställning.
              Ursus

              Comment

              Working...
              X