Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ystad Keramik (1943-51) - Krukmakaren Ystad (1951-)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det är alltså krukmakaren Ystad som gör dem, inte Klosterkeramik, det kanske inte framgick helt glasklart. Rätta namnet på den har jag för mig är tornväktare.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

    Comment


    • #17
      Du har så rätt Broder Tuck..här en länk http://www.kiy.se/lena.htm

      Comment


      • #18
        Krukmakarinnan i Ystad

        Egentligen heter företaget Krukmakaren i Ystad, men med tanke på att det är en kvinna, Lena Palmgren, som driver verkstaden m.m är det ju inte helt fel att kalla henne krukmakarinna. Nils Palmgren startade verkstaden, sonen Åke tog över och hans hustru Lena är nu ensam dam på täppan.

        Förutom souveniren Tornblåsaren som gjutes i form, tillverkas även annan keramik. En fantastisk utställning med lergods av Nils och Åke finns i ett av rummen. Är man i Ystad, ska man inte missa denna stora sevärdhet. Lenas tillmötesgående gav mig möjlighet att bidra med denna bildkavalkad.

        Håll tillgodo!
        Bifogade filer
        p-son

        Comment


        • #19
          Muggmysterium [ID: Ystad keramik 1943-1951]

          Jag har på några olika loppisar i sommar hittat lite muggar som ser gamla ut. Vad som är lite mystiskt är att de är lika stora och har samma siffra, 44, i botten fast med olika typsnitt, och ingen mer märkning. Slitage är det heller inte mycket att tala om på någon. Vad kan det vara? Nytillverkning eller vad tror ni? Bild 1 har en mugg från Ystad keramik längst till vänster, det var den jag hittade först. Den är något större än de andra och är märkt 40 och YK. och utstrålar en helt annan kvalité än de andra så den tror jag är "äkta vara"
          Bifogade filer
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

          Comment


          • #20
            Jag tror alla dina muggar är "gamla", om du med gamla menar ungefär den tid som Ystad keramik är verksam, 1943-1951.
            Om det är dem eller någon annan fabrik törs jag inte svara på, det får nog någon annan göra...

            Comment


            • #21
              UFO-mugg

              Hej.

              Den här muggen köpte jag enkom för att lägga ut på PES (ja jag har också fått PES-sjukan ) även om den faktiskt har växt lite på mig...
              Den är märkt lite otydligt med 58 eller 38, det kan vara EG också, men mindre troligt tror jag.
              Är det någon som får några vibbar?!
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Din mugg är från Krukmakaren i Ystad.
                Ystad keramik kallas det också ibland.
                Last edited by simco; 2010-09-13, 16:16.

                Comment


                • #23
                  Tack så mycket Simco!
                  Jag funderade på det när jag såg klotvasen här http://www.precisensan.com/antikforu...=ystad+keramik Det var naturligtvis dekoren och handtagets böjning som fick mig att tänka på det... men man vill ju få det bekräftat
                  Nu såg jag dina "parvaser" med den gröna glasyren, härliga!
                  Nu vill jag bara veta ungefärlig ålder också!!??

                  Comment


                  • #24
                    Jag tror att vi rör oss i slutet på 40-talet början på 50 kanske, alltså samma tidsperiod som mina vaser. För tydlighetens skull så hette firman först Ystad Keramik och sedan efter försäljning 1951 startar Nils Palmgren Krukmakaren i Ystad.
                    Jag är inte helt bevandrad i YK;s och Palmgrens sortiment på de olika ställena men tror ändå att det är där vi hamnar tidsmässigt.

                    Comment


                    • #25
                      Att drabbas av PES-sjukan, är i allafall bättre än att drabbas av PÅS-sjukan!
                      Även om man kånkar på en massa påsar efter loppisbesök så...

                      Vi tar det en gång till, även om simco är på rätt spår och skickligt unviker de frestande sidospåren som bara slutar vid en buffert mitt ute i ödemarken.

                      Det som kännetecknar keramiken från Ystad, är de robusta handtagen, den ofta knottriga och sträva glasyren, de enkla linjerna och punkterna som dekor (även om Forsbergs i Vimmerby gjorde liknande - men de stämplade oftast namnen) och framförallt de två eller tre "hoppande" siffrorna, vilka är artikelnummer.
                      Lång mening det där.
                      Egentligen är det ofta så att det bara är siffror att titta på undersidan, när man också förväntar sig ett snirkligt målat YK. Den andra - för Krukmakaren i Ystad, tiidiga rundstämpeln med NP (Nils Palmgren) i mitten ser jag inte så ofta och vet inte hur det är med "hoppande" i det fallet.
                      Men med detta i beaktande är alla dessa sifferstämplade alster från tiden 1943 till 1951. Etiketterna, av rätt dålig papperskvalitet, är ofta bortdiskade.
                      Sedan har vi också alla de här figurala motiven, som anspelar på sagor, traktens populära bilder som gäss och Akka, nygifta par eller fest och dans, som kommer från samma tid och verkstad.
                      Värstingen var ett stop i lördags, på Antikvärldens dag, vackert i och för sig, med par i allmogedräkt - som det begärdes 750:- för. Det var att ta i, när det inte ens var signerat av konstnären.

                      Bilder en på typisk Ystadsmugg med kraftigt handtag, från avslutad auktion, och ett par muggar från Nils Palmgrens tid hos Elfstrands i Sjöbo. Försynt stämplat NP och dekoren är en föregångare till vad som komma skulle i Ystad - vill jag påstå.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Suveränt Gideon!

                        Välformulerat och informationsrikt svar som vanligt!
                        Det krävs en person som hållit i åtskilliga keramikföremål och studerat dem in i minsta detalj,
                        samt utforskat alla sidospår som går att hitta, för att lämna en sådan beskrivning.
                        Tack för det!

                        P.S. När jag blir lika vuxen som Du ska jag också skriva långa undervisande svar med känsla och finess D.S

                        Comment


                        • #27
                          Jättetack Simco och Gideon Roligt att kunna tidsbestämma den så exakt!
                          Ja Gideon kan man lita på! Det uppskattas verkligen att du tar dig tid att vara så utförlig! - Rolig är du också!!
                          Nu tror jag att jag definitivt att jag kommer att känna igen ett Ystad keramik objekt nästa gång jag ser ett!!

                          Nu är bara frågan om muggen ska stå och vara fin i hyllan eller om jag ska använda den som pennställ, vilket var min första tanke när jag inte visst något om den... hmmm...

                          Comment


                          • #28
                            Mugg eller vas? Häst och ryttare i dalastil. [ID: Ystad Keramik]

                            Denna stora mugg eller vas är arvegods från en av min fars mostrar. Jag har sett och beundrat den sen 60-talet men vem har gjort den och när? Den är signerad under med något som kan tydas som KL och numrerad 45/2. Skulle vara väldigt tacksam att få veta eftersom jag aldrig frågade medan ägarinnan var i livet. Ingen annan i släkten vet heller.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Siffrorna pekar på Ystad keramik.

                              Comment


                              • #30
                                Menar du numreringen 45/2? Vad skulle det kunna betyda isåfall? Men bokstäverna då? Har svårt att få dem till YK även om det liknar deras stämpel.....

                                Comment

                                Working...
                                X