Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grönwalls

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Grönwalls

    Idag såg jag en konisk flaska med texten Grönwalls Svagdricka? Stockholm.
    Det finns en likadan/liknande på Lars Kallins hemsida.
    Är den svår?
    Upphörde Grönwalls 1912 eller flyttade de bara?

  • #2
    Precis en sån har jag i arv efter min morfar och mormor, har aldrig sett nån liknande häromkring Mariestad!

    Comment


    • #3
      Inlägg 42. En så´n UTAN originalkork eller blyskoning gich för 1100kr på senaste Antik & Kuriosamässan.
      Last edited by prylsnubben; 2011-01-28, 16:21.

      Comment


      • #4
        Det finns tre varianter av denna koniska Grönvallsflaska och alla är förstås "svåra" även om någon av varianterna kanske är svårare än de andra. Jag har köpt och sålt några av den vanligaste varianten för som lägst 800 kr.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
          Det finns tre varianter av denna koniska Grönvallsflaska och alla är förstås "svåra" även om någon av varianterna kanske är svårare än de andra. Jag har köpt och sålt några av den vanligaste varianten för som lägst 800 kr.
          Kan Du inte delge oss varianterna, snälla.

          Comment


          • #6
            Nej minsann här delges inte några varianter. Jag tror jag såg dessa tre olika på hemsidan där det finns en massa knoppöl och andra svenska glasbruksflaskor. Olikheterna är minimala och består i att loggans komponeter i relief är placerade på lite olika sätt på flaskan.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
              Nej minsann här delges inte några varianter. Jag tror jag såg dessa tre olika på hemsidan där det finns en massa knoppöl och andra svenska glasbruksflaskor. Olikheterna är minimala och består i att loggans komponeter i relief är placerade på lite olika sätt på flaskan.
              Vilken hemsida?
              Eller menar Du Hemliga sidan?? Jag tror att jag såg ???
              Loggans komponenter skiljer sig minimalt i relief, jaha Du.
              Men Du har väl ingen som helst koll på vad blyskoningen och originalkorken har för inverkan på värdet.
              Forumet som jag uppfattar det syftar till att bredda allas våra kunskaper, men det kan man ju glömma om alla PES-medlemmar är lika ogina att dela med sig av sina kunskaper som Du. Som tur är, är det inte fallet.
              Man undrar varför Du är med om Du inte vill dela med Dig av Din kunskap till andra........
              Last edited by prylsnubben; 2011-01-28, 22:17.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Vilken hemsida?
                Eller menar Du Hemliga sidan?? Jag tror att jag såg ???
                Loggans komponenter skiljer sig minimalt i relief, jaha Du.
                Men Du har väl ingen som helst koll på vad blyskoningen och originalkorken har för inverkan på värdet.
                Forumet som jag uppfattar det syftar till att bredda allas våra kunskaper, men det kan man ju glömma om alla PES-medlemmar är lika ogina att dela med sig av sina kunskaper som Du. Som tur är, är det inte fallet.
                Man undrar varför Du är med om Du inte vill dela med Dig av Din kunskap till andra........
                Härta ner dig lite! Folk får väl dela med sig eller inte efter eget behag. Eller ska du diktera....!?
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

                Comment


                • #9
                  Absolut, men då ska man inte heller be om hjälp att identifiera eller värdera föremål,
                  jag kanske har missat syftet med PES. "Nej minsann här delges inte några varianter".
                  Är det den tonen Du tycker att vi ska ha här på forumet, då är det inget för mig.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Absolut, men då ska man inte heller be om hjälp att identifiera eller värdera föremål,
                    jag kanske har missat syftet med PES. "Nej minsann här delges inte några varianter".
                    Är det den tonen Du tycker att vi ska ha här på forumet, då är det inget för mig.
                    Tonen tycker jag skall vara egen frihet att välja. Den tonen kommer alltid att finnas. Även vad gäller egen medverkan eller ej.
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

                    Comment


                    • #11
                      Du får göra som jag gjorde Prylsnubben - leta själv, ta reda på själv. Det är ett eller kanske två år sedan jag sålde några Grönwallare, varav en på Tradera. Allt jag vet finns ovan. Jag vet inte något mer än vad som kom av den erfarenheten. Jag vet ingenting om blyskoning (vad är det) eller originalkork. Försök ta reda på själv Prylsnubben - begär inte att jag ska vara curlingpappa åt dig här - curla åt dig själv vetja.

                      Comment


                      • #12
                        Så det är ok att man ber andra om hjälp när man behöver hjälp, för att sedan be dom dra när dom behöver hjälp, är det det Du menar med frihet att välja....? Detta vill jag klargöra var en kommentar till Sladden, Hgf kom in däremellan.
                        Last edited by prylsnubben; 2011-01-28, 23:29.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                          Du får göra som jag gjorde Prylsnubben - leta själv, ta reda på själv. Det är ett eller kanske två år sedan jag sålde några Grönwallare, varav en på Tradera. Allt jag vet finns ovan. Jag vet inte något mer än vad som kom av den erfarenheten. Jag vet ingenting om blyskoning (vad är det) eller originalkork. Försök ta reda på själv Prylsnubben - begär inte att jag ska vara curlingpappa åt dig här - curla åt dig själv vetja.
                          Du säger ju själv att det finns tre varianter av Grönwallsflaskan, då är det ju inte så konstigt om man uppfattar det som att Du också känner till hur dessa varianter skiljer sig åt.....
                          Vad beträffar curlingpappa, så har jag jobbat och försörjt mig själv sedan jag var 16-år.

                          Comment


                          • #14
                            Variationen består i - som jag redan varit inne på - att lay-outen i relieftextens komponenter är olika på minst tre olika sätt (kanske finns det fler - vem vet). Exakt hur minns jag inte, men det är små olikheter som nog bara den som är uppmärksam lägger märke till. Den variant jag hade ansågs av köparen vara den vanligaste - fast ingen är vanlig, alla Gröwallare är rariteter.

                            I tråden här ovan finns bild på en Grönwall med blyutstyrsel och kork, be ägaren till den flaskan göra en utredning om prisbild etc.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                              Variationen består i - som jag redan varit inne på - att lay-outen i relieftextens komponenter är olika på minst tre olika sätt (kanske finns det fler - vem vet). Exakt hur minns jag inte, men det är små olikheter som nog bara den som är uppmärksam lägger märke till. Den variant jag hade ansågs av köparen vara den vanligaste - fast ingen är vanlig, alla Gröwallare är rariteter.

                              I tråden här ovan finns bild på en Grönwall med blyutstyrsel och kork, be ägaren till den flaskan göra en utredning om prisbild etc.
                              Tack Hgf.
                              Skillnaderna är uppenbarligen hårfina och kanske är det köparen som ytterst avgör, då blir det förmodligen oftast den vanligaste=billigaste.
                              Grönwallaren med blyutstyrsel och originalkork är jag själv lycklig innehavare till och den är inte till försäljning, tids nog , om och när det blir aktuellt ska jag ta reda på prisbilden. Förslag emottages gärna....
                              Återigen stort tack och jag ber om ursäkt ifall jag tog i.....

                              Comment

                              Working...
                              X