Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svartvit grafik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Svartvit grafik

    Detta tycker jag är underskattad konst, eller kanske man kan säga att man får mycket konst för pengarna. Jag börjar med en favorit, signerad Helge Zandén -18. Fyll gärna på med Era
    Bifogade filer

  • #2
    Förstår att det är en favorit.
    Den känns lite suggestiv. Jag vet inte om jag skulle vilja gå på den gatan. Det känns som om trädens armar, förlåt grenar, skulle vilja slingra sej runt halsen.
    Antar att om det inte vore så mörkt och regningt ute nu så skulle jag väl tycka att träden var beskyddande.
    Spännande.

    Comment


    • #3
      Svartvit grafik upplevs av många som dystert. Jag tror man måste vara mer tänd på motivet när det gäller grafik, än mer lättsmälta tavlor där man mer kan gå på färger och generellt uttryck... Jag har bara en svartvit etsning och det är en fågel av Evert Lundqvist.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Det kanske är så att det känns dystert för många och det håller priserna nere. Det är tur för sådana som mig. Jag tycker att den här typen av grafik är klockren. Oftast passar det bra till det mesta i inredningsväg tack vare sin neutralitet i färg, men samtidigt så motiven och eller uttrycket vara jättehäftigt.

        Comment


        • #5
          Som medlem i Grafiska Sällskapett i över 30 år har det blivit några mappar med både svart-vit grafik och mer kolorerad. De flesta ligger kvar i sina mappar. Skall gå igenom mapparna och se om det finns något att visa.

          Comment


          • #6
            Måste rätta mig själv... Torrnål ska det vara, alltså en form av gravyr där vallarna är kvar i plåten och ger ett lagom suddigt intryck på avdraget.

            Comment


            • #7
              Vi fyller på med en torrnål till samt ett träsnitt ( känns det som). Det senare av Thorsten Lambert, torrnålen av någon Stig B från 70-talet.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Stig B var en luring! Det ser ut som en akvarell eller lavering, men den är ju rasterad! Kan det vara en reproduktion?
                Den andra kan vara både trä- och linoleumsnitt...

                Comment


                • #9
                  Ser nu rasterpunkterna på fotot, de syns inte med blotta ögat. Den bär en dedikation och är från en utställning i Falköping-73, upplagan 160 ex. Kanske det är en reproduktion trots lapp om torrnål på baksidan?? Möjligen påsatt senare av någon....

                  Vi är överens om snitt på lambert....

                  Comment


                  • #10
                    Det kan också vara något slags fototryck... Eftersom den är signerad och numrerad måste man nog anse att det är någon slags "konstnärlig" teknik som är högst medvetet gjord iallafall. En torrnål görs med spetsigt instrument och jag har svårt att tänka mig att han skulle ha gjort alla prickar för hand...

                    Comment


                    • #11
                      Karin Persson

                      Har länge tänkt att visa en del av mina favoriter men inte haft tid. Men här är en som ni kanske känner igen? Hade länge ett häfte om hennes grafik som jag tittade i emellanåt och så i somras hittade jag den här på auktion till min stora glädje. Karin Persson
                      Bifogade filer
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                      Comment


                      • #12
                        Den var vacker Tingeling
                        DG

                        Comment


                        • #13
                          Denna hästtavla har jag haft sedan jag var liten och galen i hästar. Fick den av Farmor som i sin tur ärvt den av sin faster. Samtliga är borta så jag kan inte fråga något. Finns en mycket otydlig signatur i skrivstil. "Solen är blixten" Hela tavlan är väldigt dyster.
                          Bifogade filer
                          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                          Comment


                          • #14
                            Får väl sätta lite fart på tråden igen. "Den obäddade sängen" av Folke Gullby är ju riktigt bra samt en annan av någon "Lindgren" eller något liknande som är rätt trevlig i sin enkelhet.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Är det mest jag som gillar den svartvita grafiken här på forumet? Denna man är väl mest känd för grundandet av sin målarskola, Caleb Althin. Jag tror att etsningen heter "Vikingen"
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X