Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Syltburkar från Arabia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Syltburkar från Arabia

    Vem är det som ligger bakom designen av de populära burkarna från Arabia? Har serien något namn? Hur många olika finns det?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    De har en egen notis på Arabias museums hemsida, men den sajten har driftstörningar just nu. Jag har haft koll på dessa annars också, det finns en marknad... Modellen finns hög och låg, och i ett par mönsterserier, i serien du visar finns även nedanstående (min vardagstillämpade sockerskål, saknar lock) och en med apelsinmönster mfl. Esteri Tomula har gjort en annan serie. Får se om det går snart att komma fram på museisidan...
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Ada Lovelace
      De har en egen notis på Arabias museums hemsida, men den sajten har driftstörningar just nu. Jag har haft koll på dessa annars också, det finns en marknad... Modellen finns hög och låg, och i ett par mönsterserier, i serien du visar finns även nedanstående (min vardagstillämpade sockerskål, saknar lock) och en med apelsinmönster mfl. Esteri Tomula har gjort en annan serie. Får se om det går snart att komma fram på museisidan...
      Aaaaaah...så det är olika formgivare av dekorerna.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        "POMONA (UOSIKKINEN)

        I 1950-talets prislistor presenterades Esteri Tomulas Pomonakärl med grönsaksmotiv som dekor. 1965-75 producerades Pomonaserien med dekorer av Raija Uosikkinen: Luumu (Plommon), Omena (Äpple) och Manisikka (Jordgubbe). I serien ingick föremål ur olika serviser: tillbringare, muggar, skålar, tallrikar, ett skärbräde samt av Ulla Procopé formgivna burkar (bilden nedanför) som också de hade fruktdekorer av Raija Uosikkinen. Burkarna tillverkade ännu så sent som 1974."

        Länk till sidan med informationen

        Jag tolkar det som att det är Ulla Procopé som formgivit burkarna, och även de ingår i Pomonaserien som Esteri Tomula (formgivit? och) ritat första dekoren till (grönsaksmotiven är väldigt kompatibla med t ex svenska grönsaksmotiv) Raija Uosikkinen har ritat samtliga fruktmotiv då tydligen.

        Comment

        Working...
        X