Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ornamin, plastoptimism!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Tanken på att ha dom som underlägg slog mig direkt, praktisk som jag är, men jag vill inte förstöra trycken på nått sätt. Kommer att bli en snygg väggdekoration istället.

    Comment


    • #47
      gustavsberg och fiskars

      De 4 gula assietterna är Gustavsbergs ornamin. Och sen tror jag också att dessa 2 orange-rölda tallrikarna från Fiskars är ornamin.
      Bifogade filer
      Last edited by pjuck; 2009-08-25, 13:35. Anledning: laddade upp bild

      Comment


      • #48
        Balett - Stig Lindberg

        Vad roligt att hitta denna gamla tråd! Funderar på att eventuellt sälja iväg mina "Balett-produkter", så kollade om det finns nå'n tråd om denna servis. Och det gjorde det ju!
        Lite tveksam är jag över att sälja iväg dem, de har ju funnits i mitt hem sedan slutet av 60-talet (eller möjligtvis början av 70-talet). Mattallrikarna är väl använda, vilket också syns tydligt...

        Jag har 7 st kaffekoppar och 6 st tillhörande kaffefat.
        6 st stora mattallrikar - som även passar som lock/underlägg till den
        stora skålen som jag också har.

        Lägger in en bild på dem

        Click image for larger version

Name:	sl_kopparfatskal.jpg
Views:	1
Size:	112,3 KB
ID:	550314

        Stämplarna under kaffekopparna och kaffefaten varierar dock:

        På tre av kaffekopparna finns 024 + Gustavsbergslogon + Ornamin stämplat.
        Men på fyra av kopparna finns även siffrorna 72 stämplat, i övrigt samma stämpel som de övriga kopprna.
        024 representerar modellen (kaffekopp) antar jag. Men kan "72" stå för ett årtal (1972)? Någon som vet?

        Fem av kaffefaten är stämplade med 025 + GB-loggan + Ornamin + 72.
        Det sjätte kaffefatet har stämpeln 35025 + GB-loggan + Ornamin.


        Har någon lyckats klura ut vad som skiljer dem åt med tanke på stämplarna? Modellnr 025 resp 35025, samt siffran 72 som finns med på vissa produkter men inte på andra. I övrigt är de ju 'identiskt lika' produkter...

        Click image for larger version

Name:	stamplar.jpg
Views:	1
Size:	127,2 KB
ID:	550313

        Tack på förhand!
        Last edited by Andeena; 2013-08-25, 17:05.
        "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
        och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
        k

        Comment

        Working...
        X