Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Signatur formgivare HvN / Hv.N - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signatur formgivare HvN / Hv.N

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Signatur formgivare HvN / Hv.N

    4.5 cm hög, 12 cm i diameter. Len och fin glasyr och ett botten-motiv som tilltalar i sin enkelhet. Känner ngn till denna formgivare/dekoratör ?
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-18, 20:32. Anledning: Ändrad rubrik för bättre sökbarhet
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Den var verkligen fin (även om jag tycker att motivet inte var en riktig fullträff...). Påminner lite i glasyr och stil om Stålhanes Torro-fajans målade av Aune Laukkanen. Men det kan det väl ändå inte vara, de skulle vara signerade annorlunda. Det är tänkbart att de är svenska, eftersom leran är rödbrännande på det sättet mycket svensk keramik är.

    Comment


    • #3
      Pratar vi samma Laukkanen nu? Aune skriver du, trodde det var Anne, som oxå designat en del textlier för Almedahls. Signaturen, leder den dig någnstans där ljuset öppnar sig?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Ja, det är Aune hon heter. Har även jobbat för Tampella, bl.a.
        Kommer inte alls på vem som kan ligga bakom signaturen. Ett von-namn kanske?

        Comment


        • #5
          Tror du ämnet hör hemma under denna rubrik Peter S eller ska den flytta till Skandinavien istället? Glasyren är jämn och hård och om jag skulle strukit med handen över den kunde jag lika gärna trott att det varit porslin!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Äjth
            Tror du ämnet hör hemma under denna rubrik Peter S eller ska den flytta till Skandinavien istället? Glasyren är jämn och hård och om jag skulle strukit med handen över glasyren och samtidigt blundat kunde jag lika gärna trott att det varit porslin!
            Kan man hoppas på synpunkter från några andra kanske?
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Ser som Peter S säger ut som en Torro och det skulle jag gissat på om inte signaturen funnits där. Har även sett en del Arvikakeramik med liknande färger och glasyr.Har för tillfället inte tillgång till boken med Arvikasignaturerna, och så här på rak arm så kommer jag inte på något namn som kan passa in.

              Comment


              • #8
                Vore fint om du har möjlighet att kolla upp a-signaturerna, på sikt, Sven-goran.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Den var rolig eftersom den var så ful. Det skall nog till ett stort konstnärligt sinne för att framställa en sådan fuling.
                  Ja ja kanske inte sååå konstnärligt men fula prylar har en viss tjusning. För att inte tala om när någon annan tar över dom.

                  Comment


                  • #10
                    E.B känner mig helt osäker på hur Torro ser ut, Kan du/ngn länka, lägga in en bild på ngt Torro-föremål?
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      På tradera söker man t.ex. på Torro och hittar följande auktioner:
                      Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.

                      Sveriges största cirkulära marknad. Köp & sälj begagnat & second hand, enkelt & hållbart. Mode, Inredning, Elektronik, Motor, Samlarobjekt & mer | Tradera.

                      Jag är inte så pigg på att länka till enskilda auktioner. Det vore bättre om vi kunde upplysa varandra om hur man söker på Internet. Kanske man ska öppna en egen sida för det... Sagt och gjort...

                      Comment


                      • #12
                        På fiskbensobjektet känns glasyren igen, smotth, hård men ändå mjuk, glansen finns där som på mitt onjekt. Den andra länken, formen högst upp, kupan, rundningen, ja! den turkosljusblå dekoren, hm. liknar....
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Äjth
                          E.B känner mig helt osäker på hur Torro ser ut, Kan du/ngn länka, lägga in en bild på ngt Torro-föremål?
                          Hej, eftersom jag inte har mina uppackade än efter flytten så kollade jag in Tradera. Det fanns en vas därute som i mina ögon inte är så snygg i formen men representativ vad gäller glasyr.

                          Comment


                          • #14
                            hAR VALSAT RUNT I PAPPERS-LITTERATUREN + EN HEL DEL PÅ NÄTET MEN FINNER INGENTING SOM KAN GE MIG EN FINGERVISNING. sKÅLEN ÄR HELT UNDERBAR BÅDE I KVALITÉ OCH FORMGIVNING, HUR SKA JAG KOMMA VIDARE I MITT SÖKANDE.? ops, det blev visst en massa stora bokstäver.! Klart känns ändå att vi befinner oss i Skandinavien!!
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #15
                              Får man svära i kyrkan? Göra sig till åtlöje? Komma med motbud?
                              Ok, då föreslår jag Ulrica Hydman-Vallien.
                              I Vingedals står bl.a. att:
                              "Hon vistades två år i Los Angeles tillsammans med sin make och man kan spåra impulser från inka- och aztekkulturernas keramiska konst i deras produktion."
                              När jag ser motivet, tänker jag på aztekernas hälsovådliga bollspel...

                              Comment

                              Working...
                              X