Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lars Nyman – vem är han?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lars Nyman – vem är han?

    Jag har några (textil)-tryck signerade Lars Nyman. Är det någon som vet vem han är / var?
    Har googlat men inte funnit någon direktträff. Bland alla ”Larsar Nymän” finns en fotograf ofta omnämnd och hänvisad till. Kan det vara denne fotograf som även förlustat sig med färgglada fåglar mm?
    Oavsett så blir man lite glad av de starka färgerna . Bifogar några bilder i förhoppning att det kan underlätta identifiering.
    Bifogade filer

  • #2
    Kul TinaSand! Jag har också något liknande liggande, ska leta reda på det.
    (Borde tråden lagts under nya "Textil"?)

    Comment


    • #3
      Snabbt in i gömmorna, Liljerik! Vore roligt att se om också du har Lars Nyman.
      Jooo, jag funderade nog på att skriva under nya rubriken - men var osäker på om just textila TRYCK har sin plats där. Därför blev det här på Övrigt. Om "PES-chefen" tycker att det ska in under nya rubriken kan han kanske ha vänligheten att flytta våra inlägg.
      mvh Tina

      Comment


      • #4
        Ok, hittade den ihoprullade ???? ja vad är det för något? Samma motiv tryckt på båda sidor, papp mellan.
        Vet att den är skitig, visste att jag sett den i den dammigaste bodens övervåning ingen har brytt sig om den, förrän nu
        Den är 60cm hög.
        Last edited by Liljerik; 2008-05-05, 16:47.

        Comment


        • #5
          SAS??
          Udda reklampryl.
          Seritex är en dansk reklamfirma.

          Comment


          • #6
            Jag har oxå några stycken, ska se om jag hittar dem i röran.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Mina tryck är beydligt mindre än ditt dubbla, Liljerik. De är inramade båda två så jag tar för givet att de är "enkeltryck". Skulle tro att de är ca 33 x 25 cm (jag har räknat bort ram och passepartout).

              Och Äjth, kul att du också har några "Larsar". Ser fram emot att få se dem.

              Men - min ursprungliga fråga kvarstår....vem är / var karln? Sysslade han med sån't här på heltid? Är han alls bekant nu för tiden? Lever han - månne? Mina tryck är från -68 resp.-69 och ditt Liljerik är från -70.

              Comment


              • #8
                Än så länge har vi ju ett litet urval men när Äjth's kommer fram så....
                Kan inte låta bli att ändå tycka mig se en utveckling i hans formspråk (nu försöker jag låta som Peter S ), visst är mitt tryck stelare, mer 70-tal, medans dina har lite mer rundare och friare stil?
                Tror att våra tryck visar olika perioder i Lars skapande

                Comment


                • #9
                  Det är bra! Öva mer så kommer det naturligt till slut!

                  Comment


                  • #10
                    Så sant, så sant, Peter - övning ger färdighet. Liljerik är ju himla duktig på porslin, modeller, årtal etc.
                    Men du ska få se...vi skall minsann öva flitigt

                    Håller med dig Liljerik, även jag kan se skillnad på uttrycksformen. Åtminstone mellan min -68:a och din 70:ia. Däremot är min från 69 iaf mer lik 70 års modell - iaf enligt mitt förmenande.

                    Comment


                    • #11
                      Jag ser nu att jag har samma tavlor som Tina Sand. Bägge inramade.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
                        Så sant, så sant, Peter - övning ger färdighet. Liljerik är ju himla duktig på porslin, modeller, årtal etc.
                        Har sugit lite på berömmet.....men nu måste jag väl krypa till korset.
                        Tina, det blir egentligen ganska generande när du säger så....och då till Peter S som ÄR den som kan det här med porslin, modeller, årtal etc.
                        Jag slår ju mest i böcker och i mina sparade bilder/noteringar, visst något fastnar ju alltid men det går inte att jämföra med P

                        (Hoppas att Peter inte tagit illa upp, har ju noterat att han inte komenterat en del porslin, inte likt honom)

                        Comment


                        • #13
                          Himmel!!!! Jag hoppas verkligen inte att Peter S tagit illa upp - det var inte min avsikt. Jag VET att han är oerhört duktig.
                          Förlåt mig Peter....
                          Jag menade bara, att vi tog det goda rådet om övning ad notam. Åtminstone behöver jag en gräslig massa övning och jag har sannerligen varit flitig med det under de senaste fyra (semster)-veckorna. Har läst många trådar och inlägg, nya som gamla. Ytterligare en veckas ledighet skall ägnas åt övning - sen blir allt som vanligt igen med jobb

                          Comment


                          • #14
                            Tina, det är nog ingen fara, han är väl ute å svirar

                            Comment


                            • #15
                              ja. vi får väl hopas att det är det han gör. själv har jag kommit i den ålder att om jag har två frestelser att välja mellan, väljer jag den jag kommer hem tidigast från.
                              Tyvärr är det mycket långt mellan erbjudna frestelser nu för tiden - därför sitter jag hemma och läser i dessa trådar.

                              Comment

                              Working...
                              X