Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Experter se hit!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Experter se hit!!!

    Inte Tingeling dock för hon vet redan svaret ;-)

    Kan ni säga land och åldersbestämma den på det här lilla?

    Först kommer en bild på utsidan, sedan undersidan och sist innuti.
    Bifogade filer

  • #2
    Skall nog föreställa något från Wan Li, lägg märke till föreställa.

    Comment


    • #3
      Känner mig inte manad att svara...

      Comment


      • #4
        Här börjar spänningen bli olidlig, yttervärlden blir suddig trots att glaset än är onyttjat. Kolla var flummigt mitt glas ter sig, jag det är både glas och flaska än om det är suddigt beroende på inre spänning och svettutgjutning från min sida.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Inte illa 766, det är inte så att du minns när jag hade den ute på AP för 2
          år sedan? Eller du kanske är så duktig på dessa små bilder?

          Jag valde att ta bort brättet ifrån bilden för då hade det blivit för lätt,
          t.o.m. jag som är amatör innom porslin skulle känna igen den som en
          Wanli med den här dekoren på brättet ;-)

          Vilket århundraden är den ifrån då 766, om vi nu bortser ifrån att du
          misstänker den som gjord i Ryssland nyligen?
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Jag erkänner direkt att jag inte kommer att göra några som helst fynd inom det kinesiska porslinet. Jag tycker allt ser likadant ut... Har man sett en kines har man sett alla, känns det som (och då menar jag porslinet!). Annars kan man tydligen göra storkovan om man förmår urskilja det gamla. Men troligen måste man ha ett visst intresse därtill...

            Comment


            • #7
              Jag blev förvånad när Sn-nissen visadre något som eventuellt kunde vara.
              Ja det är sista kejsaren i Ming så det får väl bli omkring 1500.
              En sydkinesisk vara kan man misstänka.

              Comment


              • #8
                Jag vet inte heller mkt om asiatiskt porslin men har väl snappat upp att bland annat den här porigheten eller hur jag ska uttrycka det, indikerar mkt gammalt kinesiskt porslin samt detta evinnerliga blåvita förstås Motivet däremot känns inte sååå asiatiskt, hjortar och mönstret som upprepas, hm, för att vara motfalls tycker jag det ser både kinesiskt OCH europeiskt ut.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  En viss motspänstighet uppskattas här av det motsatta men... vad jag förmodar så finns det mer än pandor i Kina.
                  Har inget som hälst samband med Europa, möjligen skulle det vara att den är fajans, är den det?
                  Fajans med tennglasyr kan ju vara en anledning till att AF köpt den, tror att han gått på en mina i fallet fajans.

                  Comment


                  • #10
                    Wanli 1573 - 1619 och det är krakporslin och gjort för Europeiska marknaden,
                    hade de varit gjorda för den inhemska marknaden hade de nog varit mer
                    påkostade och välmålade.

                    Jag har läst i en bok om ostindisktporslin att just rådjuren på Wanlis porslin
                    tillhör 1500-talet.

                    Krakporslinets namn kommer vad jag läst om av de Portogisiska båtarna som
                    på 1500-talet tog hem dem, om jag minns rätt kallas båtarna för krakskepp.

                    Vad jag sett så är det inget större värde i den här modellen, utan de brukar
                    kosta runt 1500kr st om de är felfria.
                    Jag hade 5st alla med små skador, idag har jag 3st kvar då jag givit bort 2st
                    till 2 olika samlarvänner.

                    Comment


                    • #11
                      Eftersom du givit bort så är det väl inte tenn glasyr på dom eller?
                      Tennnisse! Nu i uppsluppenhetens tidevarv får vi köra med en huvudlös ängel.

                      Comment

                      Working...
                      X