Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasbruks samling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Hemkonservering

    Denna vecka lyckades jag äntligen fynda den eminenta boken "Hemkonservering" som jag sökt efter i ett antal år.
    Konservglasnörd som jag är, så har jag suttit och dregglat över bilderna... Nåja, det var kanske till att ta i... Men det är mycket fint och en del burkar som jag inte sett tidigare. Hoppas att bilderna kan vara till hjälp, i de fall man inte vet vilken typ av lock som hör till burkarna och vice versa.

    Click image for larger version

Name:	Hemkonservering1.jpg
Views:	1
Size:	90,2 KB
ID:	558504

    Click image for larger version

Name:	Hemkonservering2.jpg
Views:	1
Size:	87,7 KB
ID:	558505

    Click image for larger version

Name:	Hemkonservering3.jpg
Views:	1
Size:	66,8 KB
ID:	558506

    Click image for larger version

Name:	Hemkonservering4.jpg
Views:	1
Size:	52,2 KB
ID:	558507

    Click image for larger version

Name:	Hemkonservering5.jpg
Views:	1
Size:	58,9 KB
ID:	558508

    Click image for larger version

Name:	Hemkonservering6.jpg
Views:	1
Size:	73,6 KB
ID:	558509

    Click image for larger version

Name:	Hemkonservering7.jpg
Views:	1
Size:	64,6 KB
ID:	558510

    De här burkarna undrar jag över. De ser ut att vara gjorde för skruvlock, men locken verkar inte vara sådana. Är det innerlock?
    Click image for larger version

Name:	Hemkonservering8.jpg
Views:	1
Size:	134,8 KB
ID:	558511

    Click image for larger version

Name:	Hemkonservering9.jpg
Views:	1
Size:	78,3 KB
ID:	558512

    Såg bilder på bruna konservglas här i tråden. Har bild på det i en bok, men det var kanske inte i denna bok. Hittade nämligen en annan bok också... Återkommer med den bilden!

    Comment


    • #62
      Krympling från Surte

      Jag undrar vad man konserverade i en burk som bara rymmer 1/6 Ltr? Och vad står AG för? 6,5 cm hög inkl lock och 8,5 cm Ø.
      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        En samlares återfall och AG

        Click image for larger version

Name:	2865.jpg
Views:	1
Size:	75,7 KB
ID:	567004
        När jag upphörde med min loppis så åkte locksamlingen på cirka 100 lock också med.
        Fick ett återfall när jag hittade denna kombination, HALLBERGS med tre kronor.
        Märkningen AG på lock har jag fått berättat att det var Alsterbro Glasbruk
        Samma person nämnde att KIB stod för Kosta Inläggnings Burk och alltså inte var avsedd för konservering

        Comment


        • #64
          Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
          Måste hålla liv i den här tråden
          Hittade en burk märkt med
          SANDVIKS GLASBRUK
          HOFMANTORP
          Den här hittade jag ett lock till också. De är lite annorlunda än andra konserveringslock. Burken ör slipad på "ringen" vid öppningen och locket är också slipat på en kant i botten. En gummipackning plaserades där och en bygel sattes över och ner under kanten på ringen.
          Burken är nog rätt gammal då det är gammal stavning på Hovmantorp
          DG
          Denna som jag hittade idag har inte någon slipning, burken är blåst i tvådelad form med en skarv även
          under bottnen. Den kantiga "ringen" känns pålagd och saknar skarv, dessutom känns det som att den
          är ihålig.
          Bifogade filer

          Comment


          • #65
            LasseC visade ett Rillenglas från Ankerglas i Bernsdorf i Tyskland på inlägg 19 i början av tråden. Igår hittade jag ett likadant och här kan man se lite tyska glasmärken https://de.wikipedia.org/wiki/Glasma..._Ankerglas.svg. Och jag ser att även PLM finns med!
            Bifogade filer
            Last edited by Lars M; 2019-07-08, 22:16.

            Comment


            • #66
              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Jag undrar vad man konserverade i en burk som bara rymmer 1/6 Ltr? Och vad står AG för? 6,5 cm hög inkl lock och 8,5 cm Ø.
              AG torde vara Arboga glasbruk, alternativt Alsterbo glasbruk?

              Ja, vad kan man tänka sig att man konserverade i en sådan liten burk...? *funderar*
              Gelè kanske? :-)

              Comment


              • #67
                Burk från Surte som vanligt men på locket står det Å.G. Och det finns ju en del bruk som börjar på Å. Men typsnitt och med uteslutning kan man kanske lista ut - men till det behöver jag hjälp!
                Bifogade filer

                Comment


                • #68
                  ÅGren kan det ju knappast vara med punkter
                  men kanske Återvunnet Glas, ett tidigt sådant?

                  Comment


                  • #69
                    Någon har sagt mig att ÅG "brukar" betyda Åseda Glasbruk. Att det återfanns på en Surteburk är väl mest ett bevis på att de använts i ett aktivt hushåll (som hade många konservburkar)?

                    Själv handlade jag nyss en Glimmaburk med lock från Färe Sibbhult.

                    Comment


                    • #70
                      Tack Kerstin! Bra, då kan vi utesluta Åfors, Årnäs och Åryd.

                      Comment


                      • #71
                        alltså, observera: någon har SAGT (jag har inte läst, till exempel) att det "BRUKAR"... så, ijengklien *vet* jag ingenting...

                        Comment


                        • #72
                          A.B. Idesjö glasbruk i Älghult.

                          På #20 visade LasseC ett lock från bruket och här är ett likadant med svan i centrum. 11cm Ø.
                          Bifogade filer

                          Comment

                          Working...
                          X