Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 4 5 6 7
Resultat 61 till 66 av 66

Ämne: Glasbruks samling

Hemkonservering

Denna vecka lyckades jag äntligen fynda den eminenta boken "Hemkonservering" som jag sökt efter i ett antal år.
    Konservglasnörd som jag är, så har jag suttit och dregglat över bilderna... Nåja, det var kanske till att ta i... Men det är mycket fint och en del burkar som jag inte sett tidigare. Hoppas att bilderna kan vara till hjälp, i de fall man inte vet vilken typ av lock som hör till burkarna och vice versa.

Namn:  Hemkonservering1.jpg
Visningar: 383
Storlek:  90,2 KB

Namn:  Hemkonservering2.jpg
Visningar: 378
Storlek:  87,7 KB

Namn:  Hemkonservering3.jpg
Visningar: 371
Storlek:  66,8 KB

Namn:  Hemkonservering4.jpg
Visningar: 369
Storlek:  52,2 KB

Namn:  Hemkonservering5.jpg
Visningar: 359
Storlek:  58,9 KB

Namn:  Hemkonservering6.jpg
Visningar: 366
Storlek:  73,6 KB

Namn:  Hemkonservering7.jpg
Visningar: 363
Storlek:  64,6 KB

De här burkarna undrar jag över. De ser ut att vara gjorde för skruvlock, men locken verkar inte vara sådana. Är det innerlock?
    Namn:  Hemkonservering8.jpg
Visningar: 363
Storlek:  134,8 KB

Namn:  Hemkonservering9.jpg
Visningar: 368
Storlek:  78,3 KB

Såg bilder på bruna konservglas här i tråden. Har bild på det i en bok, men det var kanske inte i denna bok. Hittade nämligen en annan bok också... Återkommer med den bilden!

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Krympling från Surte

Jag undrar vad man konserverade i en burk som bara rymmer 1/6 Ltr? Och vad står AG för? 6,5 cm hög inkl lock och 8,5 cm Ø.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

En samlares återfall och AG

Namn:  2865.jpg
Visningar: 252
Storlek:  75,7 KB
    När jag upphörde med min loppis så åkte locksamlingen på cirka 100 lock också med.
    Fick ett återfall när jag hittade denna kombination, HALLBERGS med tre kronor.
    Märkningen AG på lock har jag fått berättat att det var Alsterbro Glasbruk
    Samma person nämnde att KIB stod för Kosta Inläggnings Burk och alltså inte var avsedd för konservering

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
    Måste hålla liv i den här tråden
    Hittade en burk märkt med
    SANDVIKS GLASBRUK
    HOFMANTORP
    Den här hittade jag ett lock till också. De är lite annorlunda än andra konserveringslock. Burken ör slipad på "ringen" vid öppningen och locket är också slipat på en kant i botten. En gummipackning plaserades där och en bygel sattes över och ner under kanten på ringen.
    Burken är nog rätt gammal då det är gammal stavning på Hovmantorp
    DG
    Denna som jag hittade idag har inte någon slipning, burken är blåst i tvådelad form med en skarv även
    under bottnen. Den kantiga "ringen" känns pålagd och saknar skarv, dessutom känns det som att den
    är ihålig.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    LasseC visade ett Rillenglas från Ankerglas i Bernsdorf i Tyskland på inlägg 19 i början av tråden. Igår hittade jag ett likadant och här kan man se lite tyska glasmärken https://de.wikipedia.org/wiki/Glasma..._Ankerglas.svg. Och jag ser att även PLM finns med!
    Senast redigerat av Lars M den 2019-07-08 klockan 22:16.

Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Jag undrar vad man konserverade i en burk som bara rymmer 1/6 Ltr? Och vad står AG för? 6,5 cm hög inkl lock och 8,5 cm Ø.
    AG torde vara Arboga glasbruk, alternativt Alsterbo glasbruk?

Ja, vad kan man tänka sig att man konserverade i en sådan liten burk...? *funderar*
    Gelè kanske? :-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •