Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Kolsyradt Ronnebyvatten

En liten undran med anknytning till bl.a Rindöflaskan.
    När började man ersätta W med V, T.ex. i Watten och Warumärke som det står på serveringsbrickan från Carnegie under forumet knoppöl?
    Eller var det godtyckligt hur man stavade? Kanske en ännu äldre stavning som hängde med under lång tid?
    Vissa flaskor som verkar äldre stavas med V medan andra som ser nyare ut stavar med W.
    Någon som vet?

Den allmänna stavningsreformen trädde i kraft 1906, och även innan dess så stavade man egentligen inte något av dessa ord med W, dock så valde många företag som startade på 1870-80-talen att använda det då det lät mer gammalmodigt och traditionsbärande. För att hitta den stavningen som naturlig så får man gå tillbaka till 1820-talet ungefär, omkring 1840 så blev stavningen alltmer homogen och standardiserad då allmän skolgång infördes och dagstidningar blev mer tillgängliga med rulltryckeriets införande.

Rindöflaska

Jag trodde inte att denna flaska var så sällsynt som omnämns i denna tråd.
    Jag har denna och kanske en till för jag minns inte om jag gav bort den andra till en som bor i Waxholm. Annars så är den på vinden som dom flesta dykfynden. Det som jag inte såg tidigare är stavningen på watten.
    Det som är svart i flaskan är korken.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

GLAS & Lergods -frälst Glasdykarens avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av Roland S Visa inlägg
    Jag trodde inte att denna flaska var så sällsynt som omnämns i denna tråd.
    Jag har denna och kanske en till för jag minns inte om jag gav bort den andra till en som bor i Waxholm. Annars så är den på vinden som dom flesta dykfynden. Det som jag inte såg tidigare är stavningen på watten.
    Det som är svart i flaskan är korken.
    Tjena
    Antar att du dök med "Gubben" under hans tid i jordelivet.
    Du får nog damma av vindsloftet lite. (Om den inte har allt för stort affectionsvärde så kan du testa Tradera. Kan löna sig.)

"gubben"

Stämmer bra det där med gubben.
    Jag betraktade "Gubben Matsson" som min mentor så länge som han var i livet.
    Tyvärr så gick han bort långt innan någon kunde ta över jobbet med att kartlägga mälarsjöfarten. Flaskor var liksom något som man tog upp när man stötte på dom. Men vist gjordes det många rena flaskdyk också för att fylla på i "avundsjukehyllan".
    Var även du med på några Matssondyk?

GLAS & Lergods -frälst Glasdykarens avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Det vart ett antal genom åren. Flyttade till Sthlm. -88 och började dyka med "Gubben" sommaren -89.
    -Så det hann bli några flaskor innan han "la fenorna på hyllan" Tyvärr alldeles för tidigt.

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Björn L förresten. Jag ser att texten på din flaska går åt samma håll på båda sidor, dvs topp till botten, är det så på de bruna du sett? Min har ju en "plan yta" för text? men den går i flaskans "rundriktning" så att säga, horisontalt är kanske ett bättre ord.

Original Björn Ls avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Jag är inte helt säker på att jag hänger med hur du menar här E.B. men på min flaska så är det en upphöjd "glas etikett" på den ena sidan. De få jag har sett tidigare har sett ut som din flaska och jag vill minnas att en hade mkt svårläst text i glaset.

Manchester United E.B.s avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Vad jag menade var att jag också har en "glas etikett på sidan som inte har text. Den är däremot horisontell, inte vertikal som den på textsidan. Jag ser ju att dina båda texter går vertikalt.

Original Björn Ls avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Nu föll poletten ner Men jag kan tyvärr varken bekräfta eller dementera om de jag sett tidigare har haft ovan nämda yta avsedd för etikett eller ej.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •