Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kolsyradt Ronnebyvatten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kolsyradt Ronnebyvatten

    Öppnar en egen liten tråd för denna flaska. Har sökt och sökt men inte hittat en liknande på "the net". Många andra Ronnebyare har dykit upp men inte en sådan här. Den ser ju gammal ut, är det någon som vet något om denna?
    Bifogade filer

  • #2
    Tyvärr har jag ingen info att ge dig E.B men av dom olika Ronneby flaskorna jag sett så verkar din vara den äldsta. Det finns kunnigare personer än jag på detta forumet men eftersom ingen har svarat så kan det bero på att flaskan inte så vanlig? Eller också tvärtom
    Tycker den är ganska läcker
    // MB

    Comment


    • #3
      Jag har inte mycket till info att bjuda på men jag uppskattar flaskans ålder till 1870-80 däromkring. De är mycket trevliga och de få jag har sett hos andra samlare har samtliga varit bruna med lite svårläst text. När man ser den för första gången så tror man oftast att den skall vara knackad pga sitt ålderdomliga utseende. Jag har en grön i min egen samling som tyvärr är skadad. Detta är den enda gröna jag har sett häromkring, men den finns säkert i någon samling söderut..
      Bifogade filer
      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

      Comment


      • #4
        Har din flaska text på båda sidorna föresten E.B. ?
        Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
          Har din flaska text på båda sidorna föresten E.B. ?
          Njet. Bara på ena.

          Comment


          • #6
            Visst har den ett ålderdomligt utseende och jag blev lite paff då jag vände på den och botten såg ut som den gör. Det fick mig att rygga lite, men med tanke på de få fynd jag hittade på Gotland så fick den helt klart plats. Dessutom så är ju massan och texten väldigt trevlig.

            Comment


            • #7
              Jag tippar att din flaska är 10-15 år äldre än min. Vet en som har haft en sådan här flaska till salu (den enda jag hört varit till salu f.ö.) men en bekant har liksom först tjing där så jag vet inte hur det går med den, om den ens finns kvar. När man ser dina fina bilder här E.B. så blir man ju lite sjuk måste medges !

              Bifogar en bild på en annan mineralvatten flaska som är i det närmaste hopplöst att finna. Har bara sett detta exemplaret på en bild en gång.
              Bifogade filer
              Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

              Comment


              • #8
                Såpass!! Vet man vart dessa flaskor tillverkades?

                Comment


                • #9
                  Har inte hört något om var de tidigaste är tillverkade. De mer vanliga ovala Ronneby flaskorna har man bla gjort på Liljedahl, men även på andra bruk. Kanske så rörde jag till mitt ålders bedömmande lite här förut men min gröna tror jag är gjord runt 1890 ungefär.

                  Rindö flaskan borde var från 1900 talets början. (Lite info om Rindö går att hitta på nätet men i det stora hela är detta ett ganska okänt område.)
                  Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Björn L Visa inlägg
                    Har inte hört något om var de tidigaste är tillverkade. De mer vanliga ovala Ronneby flaskorna har man bla gjort på Liljedahl, men även på andra bruk. Kanske så rörde jag till mitt ålders bedömmande lite här förut men min gröna tror jag är gjord runt 1890 ungefär.

                    Rindö flaskan borde var från 1900 talets början. (Lite info om Rindö går att hitta på nätet men i det stora hela är detta ett ganska okänt område.)
                    Rindö var en populär gammal bad och spa-anläggning utanför Waxholm.
                    Har ej själv dykt där.

                    Comment


                    • #11
                      En liten undran med anknytning till bl.a Rindöflaskan.
                      När började man ersätta W med V, T.ex. i Watten och Warumärke som det står på serveringsbrickan från Carnegie under forumet knoppöl?
                      Eller var det godtyckligt hur man stavade? Kanske en ännu äldre stavning som hängde med under lång tid?
                      Vissa flaskor som verkar äldre stavas med V medan andra som ser nyare ut stavar med W.
                      Någon som vet?

                      Comment


                      • #12
                        Den allmänna stavningsreformen trädde i kraft 1906, och även innan dess så stavade man egentligen inte något av dessa ord med W, dock så valde många företag som startade på 1870-80-talen att använda det då det lät mer gammalmodigt och traditionsbärande. För att hitta den stavningen som naturlig så får man gå tillbaka till 1820-talet ungefär, omkring 1840 så blev stavningen alltmer homogen och standardiserad då allmän skolgång infördes och dagstidningar blev mer tillgängliga med rulltryckeriets införande.

                        Comment


                        • #13
                          Rindöflaska

                          Jag trodde inte att denna flaska var så sällsynt som omnämns i denna tråd.
                          Jag har denna och kanske en till för jag minns inte om jag gav bort den andra till en som bor i Waxholm. Annars så är den på vinden som dom flesta dykfynden. Det som jag inte såg tidigare är stavningen på watten.
                          Det som är svart i flaskan är korken.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Roland S Visa inlägg
                            Jag trodde inte att denna flaska var så sällsynt som omnämns i denna tråd.
                            Jag har denna och kanske en till för jag minns inte om jag gav bort den andra till en som bor i Waxholm. Annars så är den på vinden som dom flesta dykfynden. Det som jag inte såg tidigare är stavningen på watten.
                            Det som är svart i flaskan är korken.
                            Tjena
                            Antar att du dök med "Gubben" under hans tid i jordelivet.
                            Du får nog damma av vindsloftet lite. (Om den inte har allt för stort affectionsvärde så kan du testa Tradera. Kan löna sig.)

                            Comment


                            • #15
                              "gubben"

                              Stämmer bra det där med gubben.
                              Jag betraktade "Gubben Matsson" som min mentor så länge som han var i livet.
                              Tyvärr så gick han bort långt innan någon kunde ta över jobbet med att kartlägga mälarsjöfarten. Flaskor var liksom något som man tog upp när man stötte på dom. Men vist gjordes det många rena flaskdyk också för att fylla på i "avundsjukehyllan".
                              Var även du med på några Matssondyk?

                              Comment

                              Working...
                              X