Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

***** Upsala ? [ID: Mimmi Obbarius, Uppsala]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
    Nu när jag läser tråden lite bakåt ser jag ju att Gideon redan hade uppmärksammat och skrivit om tolkningen av signaturen! Sorry för upprepningen
    Det är inget att skämmas för, simco. Våra ögon tolkar vad de ser i skrift, på såväl lergods, som skriftliga källor. Vi har bara kommit till samma slutsatser.
    Detta väger tyngre, än hörsägen, vilket också tidigare citerade Grodbladet kan vittna om:
    "I juli har vi haft besök av släktingar till Mimmi de visste själva inget alls om henne, men ville också veta mera."

    Comment


    • #17
      Lägger till en adventljusstake av Obbarius, som jag haft i flera år - men först i dagarna upptäckte på nytt i en bananlåda.
      Det är märkligt att man inte vet ibland vad man har, förrän ögonen och minnet prövas på nytt, precis som med Kaptenens lampfot från M&B!
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Visst är det naivt, men ack så charmigt. Ser ut som om målaren glömt kvar sina burkar på golvet........

        Comment


        • #19
          Dokumentationstråden behöver fyllas på med fler alster av Obbarius, och då med denna vas.
          Den ser inte mycket ut för världen, men är så pass gammal och säregen nog.
          Tyvärr missade jag den och visar istället bilder från avslutad Traderaauktion, och det säger sig självt att det inte är viktigt att äga föremålet för att kunna visa den.
          Huvudsaken är att produktionen av Mimmi Obbarius i Uppsala till slut kan visas upp med många bilder i scenario.
          Hjälper ni till?
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            Visst är det naivt, men ack så charmigt. Ser ut som om målaren glömt kvar sina burkar på golvet........
            Det där med målarburkar har jag inte glömt...
            Fnörp.

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Det där med målarburkar har jag inte glömt...
              Fnörp.
              Obbarius är svårfångad Gideon, men Du skulle ju kunna dela på dina burkar, då får vi i alla fall tre objekt till av Mimmo...

              Comment


              • #22
                Hej. Mimmi Obbarius var kusin till min mormors mor.Har en släktutredning att berätta ur om någon är intresserad. Min mormor och mamma träffade och brevväxlade med Mimmi. Brev som jag hittat från MO till släkten i Kristinestad, Finland är skrivna mellan 1949-1953 Hon verkar ha varit en positiv person med trädgårdsarbete som en stor hobby på Floragatan där hon på 50-talet delade livet med sin syster Tea.
                Sina alster verkar hon ha signerat litet olika. Kanske konstnärlig frihet? Roligt att se alla fina exempel på hennes skapande.
                Christel

                Comment


                • #23
                  Hej ella och välkommen till forumet PES!

                  Självklart finns intresset här för personen och konstnären Mimmi Obbarius.
                  Jag hoppas att den utredning som gjorts tidigare i tråden stämmer, och i varje fall namnet, som det blev en diskussion om.
                  Kanske har Du bilder på andra alster av MO att visa upp? Dem vill vi gärna se.
                  Du är välkommen att ta kontakt via PM, om Du är osäker på vad som är relevant och passande att finnas med i en biografi om henne, skapandet och livsödet.

                  Jag är glad över att Du hör av Dig.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av ella Visa inlägg
                    Hej. Mimmi Obbarius var kusin till min mormors mor.Har en släktutredning att berätta ur om någon är intresserad. Min mormor och mamma träffade och brevväxlade med Mimmi. Brev som jag hittat från MO till släkten i Kristinestad, Finland är skrivna mellan 1949-1953 Hon verkar ha varit en positiv person med trädgårdsarbete som en stor hobby på Floragatan där hon på 50-talet delade livet med sin syster Tea.
                    Sina alster verkar hon ha signerat litet olika. Kanske konstnärlig frihet? Roligt att se alla fina exempel på hennes skapande.
                    Christel
                    Kan bara hålla med, Mimmi Obbarius är en annorlunda och spännande keramiker.

                    Comment


                    • #25
                      Dags att göra om denna tråd till en dokumentationstråd om Mimmi Obarius

                      Här kommer bilder på 2 alster som fyndades i fredags. Från att aldrig sett dem till att hitta 2 på samma dag är inte illa
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Roliga saker, den första lite av "arbetarservisen" och den andra en Mariebergsfajans pastich....

                        Comment


                        • #27
                          Haha så kan man också se det Synd bara att båda är trasiga.. men vad gör man inte för Pes

                          Comment


                          • #28
                            Extra kul är att Mimmi har fyllt "Mariebergsterrinen" med spaghetti, köttfärssås och extra köttbullar!

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                              Extra kul är att Mimmi har fyllt "Mariebergsterrinen" med spaghetti, köttfärssås och extra köttbullar!
                              Ja just, det konstigaste ändå är väl att vi nog inte kände till spagetti i Sverige på 1700-talet.
                              Precis som den där historien om att sången "yes we have no bananas" skulle härröra från ett svenskt gammalt skillingtryck. Men där säger man i alla fall, som det var. Vi hade ju inga bananer, så den kan mycket väl vara så gammal.

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                                Dags att göra om denna tråd till en dokumentationstråd om Mimmi Obarius

                                Här kommer bilder på 2 alster som fyndades i fredags. Från att aldrig sett dem till att hitta 2 på samma dag är inte illa
                                Härliga MO luchur!
                                Gillar särskilt Mariebergsfajansen med pastisch och spagetti och köttbullar.

                                Detta gjorde att jag kom på att jag glömt att lägga in min ljusstake till dokumentationen.
                                Så här har ni; målarburkar med hål för penseln eller giftiga trattkantareller, you name it!
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X