Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem är Lars Bergsten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Vem är Lars Bergsten?

    Kollade en länk på länksidan och hittade det här:


    En hel sajt om Lars Bergstens produktion men där finns nästan ingenting om honom som person. Kanske vi gemensamt kan göra en insats att kartlägga denna vita fläck av svensk keramikhistoria?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Har läst den där sidan för ett par år sedan och hitintills har jag inte lyckats hitta ngt mer om honom. Kanske Grödingepojkarna vet ngt, Bergsten gjorde några alster för ekeby.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Kan detta vara "vår" Lars?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Det är ju möjligt!
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Vem ringer och kollar?
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Lite napp från internethavet kan jag bidra med.
            I svarstexten nämns Nylander/Hantverksgruppen, och via någon person hos dem, kanske man kan komma vidare till fler upplysningar.

            Saxat ur http://www.upsala-ekeby-sallskapet.i....com/svar.html
            *********************************************
            "Fråga:
            Skulle jag kunna få ytterligare uppgifter om Bergsten (K enligt boken, eller Lars enligt frågor och svar på denna sida) än vad som framgår av UE-boken. Var, var/är han verksam? Hur blev hans gods UE-märkt? Var UE symbolen med + cirkeln med Bergsten? Finns någon numrering med? Jag har sett i boken att figurinen den "gråtande pojken" är numrerad. Jag har två tavlor (kvinnomotiv) och en fågelvas, som är märkta med endast cirkeln med Bergsten inuti.


            Bästa hälsningar
            Conny Pettersson

            13 januari 2004

            Svar:
            Lars Bergsten var verksam i Eskilstuna. Om han fortfarande är i livet ska vara osagt, troligtvis inte. Hade en egen verkstad med märkning som du helt korrekt anger. UE "köpte" in kollektionsvaser via Nylander mede vilken Bergsten samarbetade. UE märkte Bergstens artiklar med antingen etikett, UE under föremålet och emellanåt blev det varken eller. Samtliga artiklar som såldes av UE hade ett artikelnummer, som dock inte nödvändigtvis finns återgivet på föremålet (jfr exv elefanterna). De föremål du anger i din fråga har förmodligen sålts via Nylander/Hantverksgruppen eller direkt från hans verkstad. Finns inga belägg f n att det skulle gått via UE.
            /PA"
            *********************************************

            Comment


            • #7
              Det jag har är följande om LB: Han arbetade för Nittsjö keramik. Genom Svenska Hantverkskedjan som sålde både keramik och glas, så fick han kontakt med Björkshults glasbruk. Förmodligen blev det bara fem olika produkter.

              Comment


              • #8
                Om denne Lars Bergsten visste jag heller ingenting. Kanske dags att plocka fram den jag har ur gaderoben. 25 cm hög vitglaserad insida. Signerad i botten med hela namnet inristat plus initialerna LB. Läggmärke till tofsarna i öronen.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Denna figur har jag aldrig sett tidigare och jag har haft en hel del. Trevligt att du visar den!
                  Bergsten är betydligt mer underskattad än t.ex Lisa Larson min sina statiska figurer. Bergsten har gjort några större fristående figurer och en hel del keramiktavlor som är riktigt läckra och ligger dessutom rätt i tiden just nu.
                  Bland de vägg hängda är dessa mina favoriter: 17. 21. 38. 68.77.84.85. Nr 95 finns även som fristående figur, paret Adam o Eva.
                  Last edited by Äjth; 2007-08-27, 17:13.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Har en vad jag tror lite udda Bergsten-uggla. 17 cm hög och 11,5 cm bred, ser lika dan ut på båda sidor.
                    Bifogade filer
                    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                    Comment


                    • #11
                      LB verkar vara lite av en gåta. Så stor produktion och ingen dokumentation.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #12
                        Jag har hans fingeravtryck på en av mina tavlor om vi skulle behöva gå vidare med identifikation..

                        Click image for larger version

Name:	bergsten1.jpg
Views:	1
Size:	23,3 KB
ID:	450438

                        Click image for larger version

Name:	bergsten2.jpg
Views:	1
Size:	41,5 KB
ID:	450437
                        Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

                        Comment


                        • #13
                          Ni märker att jag är helt tyst va? Tycker inte det är så jättespännande, direkt...

                          Comment


                          • #14
                            Jättespännande, spännande, euforisk, hejdundrande rolig och extatisk - nej, det kan man inte påstå att Bergstenen är för oss gamlingar, som fastnat i tiden före oss, Peter S.
                            Att Ulferics exemplar och PAT:s väggtavlor företer vissa likheter med Mari Simmulsons skapande, är inte illa för att vara tillfälligheter.
                            Men inspirationer har alltid förekommit i konstens värld, om än det säregna alltid blivit efterlyst. Att sedan vidareutveckla dem, är en annan femma på drejskivan eller ateljébordet.

                            Men just det där jättespännande, är det säkert för hans beundrare, och dem har jag högre förståelse för, än att vara frågetecken inför LL-älskarna och inte minst Rosa Ljungfanatikerna.

                            Ingen har bett om en åsikt här, men nog tycker jag att Lars Bergsten hör till en snart svunnen samtidskonst, som i likhet med Dagny Zachrisson, bara väntat på ett erkännande i salongsfähiga kvarter och auktionssalar.
                            Det är väldigt många fler duktiga keramiker som väntar runt hörnet...

                            Ska jag nämna ett enda hett stalltips?
                            Som Lasse Ö..
                            Nä, håll till godo med varma Zebratekoppen i sängen istället.
                            Knackar jag på, kan Du alltid slänga den efter mig.
                            Last edited by Gideon; 2007-08-30, 02:16.

                            Comment


                            • #15
                              Fast jag inte är räknar mig till gamlingarna...än, så måste jag också säga att den här typen av keramik är trist, det kanske finns undantag i hans produktion, men de alster jag sett har jag glatt lämnat kvar även om priset är gratis.

                              Däremot är det intressant att klargöra hans produktion osv för att placera in honom i ett sammanhang.

                              Välgjord och spännande keramik är alltid kul och välkommen oavsett ålder.

                              Comment

                              Working...
                              X