Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jeansens intåg i Sverige?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Här sitter en till som rodnar... du är inte ensam. Fick också LA PAZ... hade glömt att de fanns. Men ibland så hjälpte det att tjata och då fick man de "rätta". Jag hade en kompis som hade rika föräldrar, hon behövde aldrig tjata och bråka utan fick de jeansen hon ville ha direkt. Då var man avundsjuk... Men tänk att det var så viktigt! Jag har en son som är ganska märkesfixerad, egentligen är det ju precis som när jag själv var ung! Jag har nog aldrig berättat om det där med märkesjeansen för mina barn... ska göra det.

    Comment


    • #32
      Jag kommer ihåg ett par åtråvärda jeans, med en broderad indian på en av bakfickorna, mins ej märket?
      I’m a real mean bitch!

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av benoknota Visa inlägg
        Fick också LA PAZ...
        Fanns inte de på Åhléns och Tempo! Winson var (ÄR!) ju snäppet pinsammare. Från Domus.

        Comment


        • #34
          Hon hette Carola, var rödhårig. Alltid snäll. Hennes mamma var ensamstående fabriksarbeterska (väveri) En dag fick Carola följa med sin mamma till en sömmerska. Att "sy upp" var inte särskilt dyrt. Carola fick uppsydda jeans i flickmodell. HUR pinsamt var int det? La Paz, släng dig i väggen!!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #35
            För att inte tala om alla tyska jeansmodeller med resårmidja, gubbveck, sydda pressveck, ficklock och jag vet inte gud allt vad de hade (men det här var ju något senare)... Tänk att något som låg så nära kunde vara så väsenskilt!

            Comment


            • #36
              Silverdollarjeansen med vidhängande dollar, senare Dark Horse (kan ha varit den med broderad indian) som killen i affären fick trycka ihop höfterna på mig och mina kompisar när vi låg på golvet for att vi skulle ha tajtaste jeansen i stan. Blodstopp i benen om man cyklade. Låga Wrangler, vilka minnen som dyker upp! Har några kvar sedan den tiden men de har krymt så förskräckligt så det är ingen ide att försöka få på sig dem
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                Silverdollarjeansen med vidhängande dollar, senare Dark Horse (kan ha varit den med broderad indian) som killen i affären fick trycka ihop höfterna på mig och mina kompisar när vi låg på golvet for att vi skulle ha tajtaste jeansen i stan.
                Skall se om jag hittar mina silverdollar, -med vidhängande silverdollar- (har ett par sådana med... börjar nästan själv tro att jag samlar på vintagejeans...) för att se om den har den broderade indianen.

                Edit; hittade silverdollarsen, men det var nog en tidigare variant även de, (stuprör och lika taskig denim som texasjeansen). Ingen indian på dessa; men den kan ju ha kommit senare... minns ochså indianen men vet inte på vilka byxor.
                Bifogade filer
                Last edited by Kökslampan; 2008-01-15, 00:00.

                Comment


                • #38
                  Måste bara berätta: jeansen jag har tagit bild på kom liksom inte längre än till en hylla i väntan på att bli undanpackade igen.
                  Min 11-åriga ( och hyggligt trendmedvetna) son hugger fatt i högen, drar upp TEXAS jeansen och skriker högt och lyriskt; "Åh, mamma, så häftiga, finns det inga i min storlek? SÅ FRÄCKA". *asg*

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Kökslampan Visa inlägg
                    Måste bara berätta: jeansen jag har tagit bild på kom liksom inte längre än till en hylla i väntan på att bli undanpackade igen.
                    Min 11-åriga ( och hyggligt trendmedvetna) son hugger fatt i högen, drar upp TEXAS jeansen och skriker högt och lyriskt; "Åh, mamma, så häftiga, finns det inga i min storlek? SÅ FRÄCKA". *asg*
                    När jag hör sånt så ångrar jag alla gamla kläder som har blivit mattor.

                    Comment


                    • #40
                      Har ni glömt V-jeansen
                      --eller hur det nu va.

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                        Nisse, varför skulle du ha hennes byxor på dig om de nu var krångliga att knäppa
                        Det var det som var poängen hon fick inte av sig dom så jag kunde prova
                        --eller hur det nu va.

                        Comment


                        • #42
                          Visst
                          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                          Comment


                          • #43
                            Tidiagare här i närliggande tid när jeansen fick låg midja och blev utsvängda fick jag sådana där väldiga nostalgivibbar (man ska lära av historien - allt går igen).

                            Jag kommer naturligtvis ihåg Kela jeans. Någon som kommer ihåg de ficklösa, jätteutsvängda, lågmidjade Kela-jeansen med hällor för jättebred livrem?

                            Visst var de väl svenska va? Dyra var de iallafall i mitten på 70-talet. De enda som hade dem i närheten av där jag bodde var innebutiken Smash i Bollnäs (om nu något har kunnat varit inne i lilla Bollnäs). Förutom Kela hade Smash också Gul och Blå m fl innejeans på den tiden.

                            Någon som kommer ihåg och vet något om Kela? Har för mig att jag såg något par för något år sedan som gick på auktion för någon fantasisumma.

                            Det vete tusan om jag inte skulle inhandla ett par second hand om jag fick tag i en 34/34 eller 34/32 om Kela-paret inte kostade en fantasisumma
                            Last edited by Jonny Mårtes; 2008-02-11, 00:10.

                            Comment


                            • #44
                              Det var så pass stort jeans-märke så det hade iallafall ett eget Formula 3 lopp kallat "Kela Jeans Trophy 1976. Det ni

                              (Bilden tagen från Internet och beskuren)
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                Puss&Kram jeansen lever ännu! Inte dom lättaste att få tag på om du inte bor en storstad. Antar att Puss&Kram märket förändrats en del under åren som gott...
                                Bifogade filer
                                **Note to self: You can't buy things every singel day.**

                                Comment

                                Working...
                                X