Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vill bara visa nåt läckert!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vill bara visa nåt läckert!

    Hej på er..
    Jag vill bara visa er en enormt läck vas av Vicke Lindstrand. Signerad "Kosta LU 2135" och c:a 24 cm hög.

    Tyvrr är inte bildkvaliteten den bästa Vete sjutton varför det blir så när jag ska redigera men men ni ser lite i alla fall

    Ha en superbra dag alla.

    Mvh
    Katten123
    Bifogade filer

  • #2
    Kanonläcker!!! Har aldrig sett den tidigare. Är den röd i botten eller mörklila?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Tja nånstans mellan röd o vinröd.. har inte heller sett en sån här förr..

      Och jag har inte en susning om ett eventuellt värde.. Kanske nån här som vet mer än mig *LER*

      Comment


      • #4
        Vasen är inte formgiven av Vicke Lindstrand utan av Wiktor Berndt och tillverkad vid Flygsfors glasbruk. Kom i produktion omkring 1957 och återfinns i katalog under namnet "Flamingo".
        Det finns inget föremål i Vicke Lindstrands unikat serier med beteckningen LU 2035.
        Bild kommer... när jag har haft tid att redigera katalogbladet.

        Comment


        • #5
          Här kommer bilden på en variant av Flamingo
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Ooook!
            Nu fattar jag INGENTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!

            Det står ju Kosta LU 2135 o Kosta LU är ju Vicke Lindstrand?????

            Hur sjutton kan det då vara Flygfors..

            Du måste förklara för en som inte fattar nåt alls just nu?!?!?!?!

            Comment


            • #7
              Långt ifrån alla alster från Flygsfors är signerade, vilket ju kan utnyttjas av någon som känner till att VLs pjäser ofta värderas högre än Berndts. Den är sannolikt helt enkelt märkt i efterhand, och detta är inte helt ovanligt tyvärr. I just det här fallet hade inte jag heller haft en chans att genomskåda det utan BAYs hjälp, delar av formgivningen är verkligen snarlik VLs...

              Comment


              • #8
                Här kommer bilder på signeringen..

                Den du visar Bay ser ju ut att likna men för mig som numera känner mig ganska tom i huvet så skiljer det ju eh hel del på foten ser ut..

                Fattar fortfarande NADA
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Mitt ganska otränade öga säger mig dock att detta är en lite darrig och falsk märkning.
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • #10
                    Men attans läcker är den!
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #11
                      Ja jag fattar fortfarande inget om jag ska vara helt ärlig.. har letat som en galning på Google men ingen info där alls om just denna vas.

                      Har däremot hittat 2 olika vaser av Paul Kedelv som är i nån flamingoserie.

                      http://www.metropol.se/auctions/deta...00102A05E17%7D

                      http://www.modernistglass.com/glasspieces/view/2295

                      Kan det inte vara så att det egentligen ska stå LU 2035 istället? Om någon har en bild på just den vore det ju bra att få se den nu..

                      Finns möjligheten att den kan vara felmärkt????

                      Comment


                      • #12
                        I den andra länken tillskrivs ju dessutom "Flamingo" Paul Kedelv. Bara för att öka på förvirringen ytterligare.

                        Tror att du har något hyfsat ovanligt som säkert är värd en slant. Själv hade jag behållit den!
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #13
                          Vasen har blivit falskmärkt av någon obskyr person som tror att man kan tjäna pengar.
                          Vicke Lindstrands unikat serie har inte detta nummer, då jag har nästan en full dokumentation av de föremålen som ingår bland dem.

                          Vaserna Flamingo av Wiktor Berndt kan variera väldigt i sitt utförande då de görs helt manuellt i hyttan därför kan som t.ex. fotens färg få lite annat utseende eller mängden färgtrådar i det gröna underfånget m.m.

                          Det är tråkigt att den blivit "falskmärkt", vilket även då drar ner på värdet ordentligt på föremålet. Den blir tyvärr väldigt ointressant...

                          Comment


                          • #14
                            Jag vet inte nåt men det lilla jag har hittat om denne Wiktor Berndt så verkar han ha en helt annan stil..

                            Och tyvärr finns det inte så mkt att få fram om denna designer endast när han var verksam på Flygsfors, mer har jag inte fått fram..

                            Som sagt.. förvirringen är MYCKET stor just nu.. och MÅNGA frågor snurrar runt..

                            Comment


                            • #15
                              Det finns två olika serier Flamingo vid Flygsfors varav den ena är formgiven av Paul Kedelv och den andra av Wiktor Berndt.
                              PK slutade vid bruket 1956 och hans serie har andra färger och mer flammiga färgfält.

                              Comment

                              Working...
                              X