Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Jättenyfiken

Talking Jättenyfiken

Hej
    var på hantverksmässan i Båstad och fick se slipade stenar och blev helt såld.
    Har sökt på nätet men ej funnit vad jag letar efter.Så all info ni vill dela med er mottages tacksamt.Och fins det någon i närheten av Varberg så här av dig.
    Några frågor.
    Vad behöver man för att slipa sten?
    Jag har en bandslip för min knivtillverkning kan man använda en sådan?
    Slipar man vått eller tort?
    Några firmor i Sverige som säljer utrustning?
    En litenn del av alla frågor jag har men man måste börja någonstans.Har sökt efter stenslipningskurser men kan ej finna någon.
    MVH
    Lars Jönsson

Citat Ursprungligen postat av Zimba Visa inlägg
    Hej
    var på hantverksmässan i Båstad och fick se slipade stenar och blev helt såld.
    Har sökt på nätet men ej funnit vad jag letar efter.Så all info ni vill dela med er mottages tacksamt.Och fins det någon i närheten av Varberg så här av dig.
    Några frågor.
    Vad behöver man för att slipa sten?
    Jag har en bandslip för min knivtillverkning kan man använda en sådan?
    Slipar man vått eller tort?
    Några firmor i Sverige som säljer utrustning?
    En litenn del av alla frågor jag har men man måste börja någonstans.Har sökt efter stenslipningskurser men kan ej finna någon.
    MVH
    Lars Jönsson

Hej!
    Gå till rutan (sök) skriv stenslipning, så hittar du en del här på PES.
    Hirvi

48 titt på meddelandet men inga tips till en nybörjare!!!!!
    LJ

Gökmedlem #9 brodertucks avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Citat Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
    Hej!
    Gå till rutan (sök) skriv stenslipning, så hittar du en del här på PES.
    Hirvi

Vad var det för fel på det här tipset då?
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Citat Ursprungligen postat av Zimba Visa inlägg
    48 titt på meddelandet men inga tips till en nybörjare!!!!!
    LJ
    Det är klart man blir nyfiken när rubriken är "jättenyfiken". Men eftersom jag inte kan något alls om stenslipning så kan jag inte svara heller... Troligtvis gäller det också alla 48 andra som tittat in. "Nyfiken på stenslipning" hade kunnat vara en mer beskrivande rubrik... Hoppas du hittar vad du letar efter!

http://www.kultur.nu/Konsthantverk/K...Sten/index.asp
    Har aldrig haft något intresse för slipning av sten men jag förstår varför - har aldrig satt mig i tekniken och visste inte att det faktist är intressant.

Seniormedlem Keckes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Hej Zimba.
    Menar du att du inte hade någon nytta av de tips som sökningen gav eller hittade du dem inte?
    Eftersom jag själv gillar att slipa sten så kan jag nog ge dej några tips om det är så att det saknades i gamla trådar. Orkar själv inte läsa igenom dom nu.
    Tills vidare svarar jag lite kort.
    Sten måste alltid slipas vått.
    Stengalleriet har allt vad som behövs för stenslipning.
    Se http://web.telia.com/~u30002388/
    Jag har ett överex. av en nybörjarbok. "Slipa stenar" av David F Olsson. Den kan du få billigt om du kontaktar mej via privat meddelande.
    Jag har köpt färdiga slipmaskiner så jag vet inte om bandslip fungerar.
    Har en med horisonella slipskivor. (Diamantkorn på skivor i olika kornstorlek).
    En namne till dej, LasseC (för närvarande bortrest) är expert inom området och kan svara bättre än mej på frågor som gäller maskiner.
    Återkom när du sett vad mer du behöver veta.
    Stenslipning är fantastiskt roligt.
    Glömde fråga vilken typ av slipning du vill hålla på med.

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Jag visste inte att man blivit upphöjd till expert, men det klart att jag kan inte svära mig fri från att ha fuskat en hel del i ämnet.
    Ställ frågor efter Ni har läst igenom de trådar som handlar om sten och stenslipning.
    Jag har en hel del svensk råsten om någon skulle behöva en bit för att prova.
    Med hälsning DG

Bandslip låter lite brutalt, men som råslipning av större mineraler kanske.

Har suttit mycket med liten drejskiva och olika grovlekar av diamantpulver (och vatten!) för finslipningen. Men jag är väl gammaldags kanske.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •