Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tore Borg (1910-1974)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    >>Kolmårdstrollet>>

    Tack för en trevlig mässa i Norrköping och en bra affär.
    TB ekorren passade bra i hyllan

    Comment


    • #47
      Tack själv. Jaa du det var nästan den enda affär jag gjorde. Sålde inte mycket. Inte många besökare var där för att handla. Vad jag vet var ingen säljare nöjd. Eftersom jag är medlem i samlarklubben Carolinen är det svårt att säga nej till att stå men nu får det nog vara i fortsättningen. Det poitiva är ju alla trevliga människor man träffar. Efteråt fick vi kassler och potatissallad och det är ju också ok. Nu skall jag packa om till megaloppiset på Borgen nästa lördag. (Suck)
      P.s Jag kommer att leta Borgare i fortsättningen också D.S

      Comment


      • #48
        Ytterligare Tore Borg.
        Två ap-par (inte appar). Lägg märke till att de har förlovnings- och vigselringar!
        En barsk kvinna - typ sjuksköterska!
        Och slutligen en rödhårig bikinibrud.............
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
          Tack själv. Jaa du det var nästan den enda affär jag gjorde. Sålde inte mycket. Inte många besökare var där för att handla. Vad jag vet var ingen säljare nöjd. Eftersom jag är medlem i samlarklubben Carolinen är det svårt att säga nej till att stå men nu får det nog vara i fortsättningen. Det poitiva är ju alla trevliga människor man träffar. Efteråt fick vi kassler och potatissallad och det är ju också ok. Nu skall jag packa om till megaloppiset på Borgen nästa lördag. (Suck)
          P.s Jag kommer att leta Borgare i fortsättningen också D.S
          Jag tror inte eran samlarklubb är den ända som går på knä...
          En liten begränsad samlarklubb som inte når ut till stora massan
          och där ofta samma prylar går runt inom klubben är absolut inget
          bra koncept. Man får heller inte in nya objekt, och många samlare
          i klubbarna är nischade idag på prylar som inte är i ropet, typ nålar,
          ordnar, medaljer, mynt, frimärken etc. Nu finns det mässor och loppisar
          i varje "gathörn" nästan alla dagar i veckan och där skriker den stora massan
          efter 1950 60-70-tals prylar. Där måste nog dom här små lokala samlarklubbarna
          tänka efter om dom vill överleva, helt klart!

          Kul om du samlar på dig Tore Borg figurer, bara att höra av sig
          Det var roligt att träffa dig och snacka lite även om det inte blev
          så mycket affärer för dig.

          Comment


          • #50
            Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Ytterligare Tore Borg.
            Två ap-par (inte appar). Lägg märke till att de har förlovnings- och vigselringar!
            En barsk kvinna - typ sjuksköterska!
            Och slutligen en rödhårig bikinibrud.............
            Fina bilder på TB figurer.
            "Bikinibruttan" har jag stött på tidigare, dock med annan hårfärg...
            Känner du till om det finns flera färgvarianter, vore kul att veta?

            Comment


            • #51
              Då var det fredag igen, tyvärr är man hemma och försöker kurrera en ihärdig förskylning!

              Jag har inget för mig just nu så varför inte "tråda" lite Tore Borg

              Lite historik om Tore Borg - Tebe Keramik 1949-1977
              1948 var Tore Borg en av grundarna till AB Verkstadskeramik, det företag som senare kom att bli Skansens Keramik. Han lämnar företaget 1949 efter bara ett år och startar istället Tebe Keramik i Uppsala. Där tillverkar han keramikfigurer i stor upplaga, bl.a en serie kändisar i keramik som han har stor framgång med på 1960-talet. Det var Martin Ljung, Bröderna Cartwright, Olle Björklund, Evert Taube, Sigge Furst, Ingemar Johansson och många många fler. Han gjorde också troll, djur och andra figurer, ofta med lite humoristiska inslag. Tore drev verkstaden fram till 1974 då han avled. Hans hustru Astrid och sonen Jack fortsätter att driva företaget vidare fram till 1977, då verksamheten upphör.

              De tidiga figurerna signerades "B-G Made in Sweden", eller också bara "Made in Sweden". Den lite senare produktionen signerades "TB".

              Källa: Signaturer.se

              Ps, jag fick nyligen höra en siffra på runt 900 objekt när det gäller hela Tore Borgs totala produktion... Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

              Comment


              • #52
                Hejsan alla PESare.

                Jag är bl.a en samlare av Tore Borgs djurfigurer och just nu arbetar jag med att dokumentera hittills kända djur tillverkade, stpl. och signerade av Tore Borg.
                Dokumentationen fram tills idag är 22st olika djurfigurer.
                - Jag bifogar en förenklad lista nertill!

                Någon som känner till andra djur av TB?
                Vore jättekul om ni kunde höra av er till mig eller bara posta ett svar här inne på forumet för vidare dokumentation.

                TORE BORG Djurfigurer, strl 7-15cm höga
                1. Elefant, gul
                2. Ekorre
                3. Hund m. hängande öron, cockerspaniel (svarta öron)
                4. Hund m. hängande öron, cockerspaniel (röda öron)
                5. Hund, bordercollie
                6. Hund, tax
                7. Hund, bulldog
                8. Hund, stående pudel
                9. Hund, sittande pudel
                10. Häst
                11. Kanin/ hare
                12. Katt, liggande orange
                13. Katt, liggande svart
                14. Katt, stående grön
                15. Katt m. fiskben
                16. Katter 2 st på stubbe
                17. Rådjur
                18. Räv
                19. Uggla m. abc bok
                20. Uggla stående
                21. Uggla, berguv (örontofsar)
                22. Ugglor på stubbe

                Comment


                • #53
                  Den här ugglan hittade jag på Husqvarna mässa idag, jag har inte sätt den tidigare och funderar på om den är lite ovanligare än dom andra djuren i serien.
                  Tacksam om man kan få lite hjälp här av ngn kunnig "Borgare"...

                  Ugglan är 8cm hög
                  Signeringen under figuren TB
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #54
                    Fin uggla. Har inte sett den förut.
                    Den här lilla figuren från Afrika, h 8cm, fick följa med hem. Prislappen täckte fötterna men jag var säker på att det är TB. När lappen var borttvättad fanns där ingenting. Så nu kan jag inte vara lika säker. Figurinen måste vara gjord på 50-talet eftersom man senare inte avbildade afrikaner så här. Nu undrar jag om någon av TB-samlarna vet om det gjorts någon afrikan hos TeBe keramik?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #55
                      Afrikanen har jag sätt tidigare, men tyvärr har jag ingen kunskap om det är TB tillverkning! Jag passar också på att att fråga om hjälp från ngn kunnig TB samlare jag också. Fick tag i TB räven idag som jag sedan tidigare har i samlingen, men när jag tittar lite närmare på leran och formgivningen ser man att ytbearbetningen ser helt annorlunda ut mot den andra räven som jag har. Bifogar två bilder, kan det vara två helt skilda tillverkningsperioder eller är det bara slumpen. Till detta kommer också att det är två skilda signeringar. Räven med slät lera har den vanliga TB stämpeln, men den andra räven har C66 som signering.

                      Jag kan tänka mig att det är två olika typer av bearbetning av leran i modelleringen, typ arbete med ngn form av pensel. Det här fenomenet kanske även går igen på annan keramik och formgivning vilket gör det hela mer intressant att få veta lite om det här fenomenet.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #56
                        Om en glad keramikamatör får gissa så har den gjorts av olika personer i ateljén...
                        http://gilasgrotta.blogspot.com/

                        Comment


                        • #57
                          Jaha, det var intressant att höra!
                          Det satt då flera personer i ateljen som jobbade med exempelvis Tore Borg figurer och utifrån en ursprungs/ original modell fick konstnärerna modellera fram en egen prägel på figuren. Jag trodde nog kanske att figurerna tillverkades i gjutformar och att man därefter noggrant arbetade fram samma figur enligt en original modell. Det skulle då innebära att det finns flera figurer som har samma ursprungsmodell, men som ändå ser olika ut beroende på vem som tillverkat den

                          Det vore kul att höra flera röster i den här frågan, mycket lärorikt vill jag säga!

                          Comment


                          • #58
                            Man gjuter dem i samma form. Sen kan olika personer dekorera objektet. Just i Tore Borgs fall är jag inte säker, men där det har massproducerats olika figurer är det knappast konstnären själv som suttit och gjort allt, det finns helt enkelt inte tid till det.

                            Är det tal om riktigt stor produktion har / hade de flera assistenter, t.ex. Stig Lindberg, han gjorde inte allt själv heller... det är många som tror att han satt och gjorde allt...det hade han inte hunnit med även om han så levat i 200 år...
                            http://gilasgrotta.blogspot.com/

                            Comment


                            • #59
                              Jaha!

                              Kan det vara så att konstnären tar fram ett original som sedan blir en gjutform utifrån originalet. Därefter produceras många likadana figurer som därefter dekoreras olika utifrån den enskilde konstnärens tycke och smak. Då kan jag vänta mig flera olika dekor varianter på samma Tore Borg figur framöver När det gäller Tore Borgs senare produktion är dom flesta stpl TB och då måste det väl vara så att de olika konstnärerna ändå signerade figurerna med TB stpl? Men det intressanta här är att det även finns andra stpl på den senare Tore Borg produktionen vilket lämnar frågan öppen om det signerades lite godtyckligt på figurerna mellan de olika konstnärerna. Borde det inte finnas en gemensam produktions stpl för alla figurerna?

                              Phuu, jag som trodde det skulle vara enkelt att vara samlare

                              Tusen tack för alla tips och ideer, Gila...

                              Comment


                              • #60
                                Karl Tore Borg (1910-1974)

                                Felet är inte stort, men behöver justeras ändå - det som står i Bengt Nyströms Svensk keramik om hans födelse- och dödsår.

                                Ur Sveriges dödbok 1947-2003
                                Borg, Karl Tore
                                Årstag XX
                                Död 24/5 1974.
                                Kyrkobokförd (1972) i Vaksala, Uppsala kn (Uppsala län, Uppland). Mantalsskriven (1972) på samma ort.
                                Född 22/1 1910 i Uppsala (Uppsala län, Uppland).
                                Gift man (29/11 1941).
                                Last edited by Gideon; 2011-11-08, 22:00.

                                Comment

                                Working...
                                X