Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora bilder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stora bilder

    Ingen mer än jag som tycker det blir svårläst när bifogade bilder är bredare än 800 pixel?
    Vad rekommenderas för skärmupplösning för den här sidan?
    På datorn jag sitter vid nu har jag 1024x768 och då blir det rörigt.
    800 pixel borde räcka till tycker jag, vill man visa en detalj eller stämpel så beskär bilden istället.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • #2
    Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
    Ingen mer än jag som tycker det blir svårläst när bifogade bilder är bredare än 800 pixel?
    Vad rekommenderas för skärmupplösning för den här sidan?
    På datorn jag sitter vid nu har jag 1024x768 och då blir det rörigt.
    800 pixel borde räcka till tycker jag, vill man visa en detalj eller stämpel så beskär bilden istället.
    Jag håller med!
    Mycke jobbigt när man skall förflytta i sidled hela tiden,
    för att läsa raderna!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #3
      Håller med.
      Maxbredden är ändrad till 800 pixlar. Totala filstorleken är oförändrad.
      I mjukvaran finns en funktion som ska kunna anpassa bilden om den är för bred. Vi får se om den fungerar.

      /Admin
      /Admin
      admin@precisensan.com

      Comment


      • #4
        Jaha då gör denne ett prov.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Perfekt Hektor!
          (Käck bild!)

          /Admin
          /Admin
          admin@precisensan.com

          Comment


          • #6
            Sg jej till publiken!
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Snart rullar den och alla damerna hurrar och klappar i händerna.

              Comment


              • #8
                Utmärkt! Nu blir det betydligt mer överblickbart.
                ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                  Utmärkt! Nu blir det betydligt mer överblickbart.
                  Vad duktig du är som visade oss detta flera gånger. Jag förstår att du är extra glad för Admins förmåga.

                  Comment


                  • #10
                    Ursäkta Brotertuck, mitt svar var menat till Hektor.

                    Det är lite förvillande med färgerna på namnen/signaturerna. Både du och Hector är röda. Sorry.

                    Comment


                    • #11
                      För min del tror att det hänger på hur användaren hanterat sin programvara för bildhantering. I mitt fall är det vanliga Paintprogrammet, och då utgår jag från ögonmått på bildskärmen, utan hänsyn till pixlar och kb.
                      Har bilden hyfsad storlek, efter beskärning i Attribut och kanske förminskning i procent, brukar det lösa sig.
                      Ett praktexempel kan ses i tråden Elfstrands på svensk keramik. Där exponeras en enorm kanna, som nog var ett olycksfall att släppa iväg. Den sparade jag i mitt bildarkiv, men först efter att ha förminskat ner till ungefär 37 % av den ursprungliga storleken.
                      Så enkelt kan det vara, och det verkar som att ju mer invecklade bildprogram man har, desto knepigare blir det att "baka om" bilderna.
                      Last edited by Gideon; 2007-08-18, 14:00.

                      Comment


                      • #12
                        Paint är ett alldeles utmärkt alternativ. Använde det själv ganska länge för att, just som Gideon säjer, minska storlek på bilder. Efter ett tag så lär man sig ganska exakt hur många % bilden skall minskas för att se bra ut.
                        I dag använder jag Photoshop och funktionen "save for web" och kan där direkt lägga hur bred/ hög bilden skall vara. Det är också väldigt enkelt att klippa ut delar av en bild och förstora.
                        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                        Comment


                        • #13
                          Bruce! Det verkar som inte inställningarna för maxbredd funkar längre. Kolla den här tråden.
                          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                          Comment


                          • #14
                            Jag har nu testat flera gånger och bilderna ska anpassas automatiskt till maxbredden 800 pixlar.
                            /Admin
                            admin@precisensan.com

                            Comment


                            • #15
                              ett litet tips om ett program som förminskar bilder

                              Image Resizer
                              This PowerToy enables you to resize one or many image files
                              with a right-click.


                              jag bifogar en bild som ursprungligen var 2288x1712 - 874kb och provade att förminska till
                              olika storlekar (large, medium, small, handheld PC) och så här blev resultatet storleksmässigt
                              för denna bild:
                              80,3kb - 1024x766
                              52,5kb - 800x599 (denna storlek bifogas)
                              36,3kb - 640x479
                              10,7kb - 240x180

                              användbart program om man snabbt och enkelt vill förminska bilder, bildkvaliteten är fortsatt bra.

                              hälsningar,
                              Ingela

                              .
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X