Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Royal Crona - Lisa Larsson

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Royal Crona - Lisa Larsson

    Jag rodnar av skam för att jag farit med osanning! Jag har med stöd av uppgifter jag fått från flera håll envist hävdat att att lejonet på bilden är formgivet av Lisa Larson. Jag har även sålt dessa som formgivna av Lisa Larson.
    Idag hade jag tillfälle att bläddra i en priskurant från Kosta där den tillskrivs Bertil Vallien och ingick i en serie med djur.

    Jag tror faktiskt att även Bay vid något tillfälle bekräftat att det skulle vara Lisa L. Men Kostas priskurant bör man väl kunna lita på?
    Bifogade filer
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Att det skulle vara Bertil Vallien som är formgivaren till detta lejon har jag svårt att tro. Precis som du Ballonggreven trodde jag att det var Lisa larsson som var formgivaren och att det var tillverkat vid Skrufs glasbruk under Royal krona perioden. Men om det står så i priskuranten så är det väl så?

    Comment


    • #3
      Och här hittade jag lejonet attribuerad till Erik Höglund 1970.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Tingeling
        Och här hittade jag lejonet attribuerad till Erik Höglund 1970.
        http://homepage.mac.com/doggienough/PhotoAlbum477.html
        Tror i alla fall att vi kan avskriva Höglund från raden av misstänkta.
        Kosta glasbruk måste det definitivt vara eftersom lejonet var med i deras kurant. Kan det ha gjorts ett misstag så att BV står som formgivare istället för LL? Nja. Lejonet stod bland en massa liknande djur av BV och på andra sidor i kuranten fanns BVs fönsterdekorationer och julpynt - alla i samma stil. Ingenting fanns som upptogs som LL.

        Kanske borde Lisa L eller Bertil Vallien kontaktas?
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Det är lite klurigt det här...

          När Royal Krona och Skrufs glasbruk hade gjort konkurs köper Kosta-Boda 1978 bruket och vissa produkter som tidigare fanns i produktion säljs då genom Kosta-Bodas namn. I en produktkatalog från Kosta-Boda kan man finna flera föremål som varit i tillverkning vid de glasbruken som tidigare sorterade under Royal Krona, som bl.a. Lisa Larsson, Bengt Edenfalk, Bo Borgström, Mats Jonasson m.fl. Dessa säljs sedan med Kosta-Bodas märkning och etikett.

          Kan detta vara en del av svaret då jag tidigare sett Lejonet med Royal Krona och Lisa Larssons etikett...?

          Skrufs glasbruk återuppstå sedan igen 1981 i ny regi.

          Bertil Vallien formgav en del djurmodeller men denna stämmer dock inte överens med hans.

          Tryckfel i dessa kataloger förekommer då det är produkter som kommer från andra bruk och en sammanblandning kan lätt förekomma.

          Bengt Edenfalk blir i samband med detta knuten till Kosta glasbruk och fortsätter sin verksamhet vid detta bruk

          Comment


          • #6
            Någon som vet hur Lisa L kan kontaktas så detta mysterium kan lösas en gång för alla?
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Är det någon som har en bild på hur Bertil Valliens djur ser ut som jämförelse? Om Lisa Larson gjort lejonet så borde hon väl också ha gjort något annat? Någon som vet?

              Comment


              • #8
                Jag fick se ett sådant här glaslejon igår på en loppis 40:- Tack vare att det varit uppe här till diskussion så köpte jag naturligtvis det. Ingen märkning eller etikett. Ser med spänning fram mot vem som designat det.
                mvh

                Comment


                • #9
                  För några dagar sedan såg jag ett lejon men Boda etikett och detta lejon hade vänster vänt huvud. Väldigt snarlikt i utförandet.
                  Detta lejon borde i såfall vara formgivet av Bertil Vallien?

                  Mvh/Börje

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Bay Åkerblom
                    För några dagar sedan såg jag ett lejon men Boda etikett och detta lejon hade vänster vänt huvud. Väldigt snarlikt i utförandet.
                    Detta lejon borde i såfall vara formgivet av Bertil Vallien?

                    Mvh/Börje
                    Kan det vara så att det är två olika (men lika) lejon från början men att de blandats ihop med tiden?
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #11
                      Bertil Vallien gjorde väl också en serie som hette Cirkus? Kan inte lejonet höra till den serien?

                      Comment


                      • #12
                        Nu råkar jag ha en Terrier från Boda som ser ut att kunna tillhöra en serie djur. Bild kommer framåt dagen.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #13
                          Jag har dessa Lejon men jag tycker dom är väldigt lika varandra.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Likadant huvud men olika kroppar. Skumt. Mystiken tätnar.
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

                            Comment


                            • #15
                              Royal Crona - Lisa Larsson

                              Är det någon som vet vilka glasdjur Lisa Larsson formgav åt Royal Crona. Och var man kan hitta dokumentation om dom.

                              Comment

                              Working...
                              X