Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elfstrands i Sjöbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Elfstrandare

    De kan inte matcha Äjht:s bringare. men är ändå sevärda.
    Bifogade filer
    p-son

    Comment


    • #62
      Fyller på tråden med en NP Sjöbo.
      Bifogade filer
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #63
        Svenskt handarbete

        Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
        Fyller på tråden med en NP Sjöbo.
        Dito!

        Jag blir inte klok på om vasen är glaserad eller oljemålad. Den faller mig egentligen inte i smaken, men undersidans information "Svenskt handarbete"
        tilltalar mig.
        Bifogade filer
        p-son

        Comment


        • #64
          Elfstrand från svärmor

          Eftersom det var min svärmor som fick mig intresserad av konst och konsthantverk för mer än fyrtio år sedan, löper hon fortfarande linan ut.
          Den gröna vasen fick jag för något år sedan och kannan var en påskpresent i år. Heder åt sådana svärmödrar!

          Om jag skulle våga mig på en gissning med utgångspunkt från signeringarna, är den gröna från Axels och kannan från Alberts verkstad.
          Bifogade filer
          p-son

          Comment


          • #65
            Sjöboäggkoppar höjd 4 cm diameter 3,7 cm

            Upptäckte helt plötsligt att det stod två Elfstrandsäggkoppar på en hylla, man blir lätt hemmablind. Dekoren är ingen höjdare, enligt min mening, men sannolikt fungerar de som äggkoppar. Man får väl testa dem någon gång.
            Eftersom det är en böj på A:ets vänstra ben, är det Alberts verkstad enligt
            en artikel i en av auktionstidningarna.

            Tror att jag har visat alla mina Elfstrandare nu. Tror dessutom att jag har fått dem av min svärmor, så man vet aldrig vad som dyker upp vid nästa besök.
            Bifogade filer
            p-son

            Comment


            • #66
              Miniatyrkoppar AE

              Trodde i går att jag hade slut på Elfstrandarna, men helt plötsligt upptäckte jag idag att det fanns två till. Det skulle inte förvåna mig om det är min svärmor som har förärat mig dem.

              Höjden är 3,5 cm och diametern 4,5 cm. Eftersom A.ets första ben har en böj,
              borde de vara tillverkade i Alberts verkstad enligt en artikel i en av auktionstidningarna. Jag är beredd att instämma!
              Bifogade filer
              p-son

              Comment


              • #67
                Känt Elfstrandsfat

                Egentligen samlar jag inte på Elfstrandskeramik, man måste begränsa sig, men när priserna är oförskämt låga, kan jag inte låta bli. Fatet har en diameter på 30,5 cm och är sannolikt tillverkat i Axels verkstad. Inhandlades i Svedala idag.
                Bifogade filer
                p-son

                Comment


                • #68
                  Detta fat visas av Bengt H. i denna trad sid.1, samma eller liknande?

                  Comment


                  • #69
                    Inte är det samma fat! Milsvid skullnad ju.

                    Comment


                    • #70
                      Alltsa liknande?!

                      Comment


                      • #71
                        Jag kan inte lata bli att visa detta fat som man skulle kunna tro kom fran samma hand men icke......vem tror ni?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #72
                          Edvin Larsson?
                          p-son

                          Comment


                          • #73
                            Javisst!! Det har forundrats mig manga ganger sa nara varandra Elfstrands och Larsson ligger stilmassigt/hantverksmassigt.......
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #74
                              AE-spilkum höjd 3 och diameter 9 cm.

                              Om jag inte minns fel, var det någon vänlig PES-själ som tipsade mig om denna spilkum på en nätauktion. Efter mail till firman, fick jag reda på att det var signerat AE. Trots att jag inte betraktar mig som en AE-samlare, var jag ändå med i budgivningen och med tanke på att godset sedan skulle skickas med paket från Kristianstad, blev det en "dyr" affär. Men att jag tycker att den är supercharmig i sin litenhet och dessutom har kärlekssymbolen hjärtat som dekor, kan i viss mån kompensera den dåliga affären.

                              Av utförandet att döma, väldrejad, vikten stämmer med storleken och säker dekorering, borde den komma från Axels verkstad, men...........
                              Bifogade filer
                              p-son

                              Comment


                              • #75
                                På spaning efter den tid som flytt - Elfstrands verkstad

                                Lämnade bilen i Sjöbo för service. Tog mig till Ystad för rundvandring och besök hos Krukmakaren via lånebil. Återvände till Sjöbo och missade naturligtvis inte ett besök hos Elfstrands verkstad och bostadshus. Däremot missbedömde jag höjden på en dörr och slog i hjässan med enormt blodflöde som följd, men efter koaguleringen kunde jag fortsätta som om ingenting hade hänt.

                                Verkstad och boningshus. Grön vas samt signering. Jämför gärna vasen med F B Stenbäck på sidan 3 (Järneksvas, ballongvas eller slickepinnevas). Urnor i hemmet. Kyrka tillverkad av Albert. Albert modell yngre och äldre.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Polsson; 2009-07-09, 01:03.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X