Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elfstrands i Sjöbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Verkligen trevliga och annorlunda objekt. Uppsynen på grodan; diabolisk!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #47
      Ja, grodan är härlig.

      Comment


      • #48
        Elfstrand signering

        Gällande Efstrands signering framfördes åsikten att Axel hade rakt A medan
        Albert hade en böj på A:s vänstra ben i en artikel i ngn antiktidning.

        Visar härnedan tre signaturer vilka alla dessutom har årtal inristade.

        1) "kursiverat" A 1929 (Axels verkstad)

        2) rakt A 1951 ( årtalet syns ej på bilden) (Alberts verkstad)

        3) A med en liten böj på vänsterbenet 1952 (Alberts verkstad)
        Bifogade filer
        p-son

        Comment


        • #49
          Ursprungligen postat av Ponamerola Visa inlägg
          Jag har haft den stora äran att som pojk fått följa med till Albert Elfstrand 1975 och träffat och beställt ett Trollkrus el gycklarkrus som andra vill kalla den och fick tom sitta och dreja i hans verkstad.Jag har dessutom ett brännvinskrus som vi har haft mycket kul med och där min svåger tyckte om innehållet i kruset så mycket att han tyckte se att gubben skrattade åt honom efter ett tag.jag har dessutom ett kräftfat som i mitten sitter det en groda.

          Jag lägger upp foto av keramiken om någon är intresserad.
          Hallå, hallå,
          jag är nyfiken, har själv några gyckelkrus från Sjöbo.
          Hälsningar

          Tommy

          Comment


          • #50
            Ponamerolas grodfat är imponerande! Har inte sett någon liknande tidigare.
            Gyckelkruset är densamma, men oglaserad, som den i början av tråden.
            Dock hade det varit bättre att få se bilderna direkt här, än att behöva leta lite... Sedan så är signaturerna också intressanta, framför allt för grodfatet.

            Och jag tror att Polsson gjort en riktig iakttagelse i skillnaden mellan far och sons signaturer ang A:et, men också b:et i Sjöbo brukar vara mera runt på de äldre Elfstrandsföremålen. Tycker jag.

            Här ett nyförvärv, som jag snubblade på, i jakt på helt annat, hos en av antikaffärerna på nätet.
            Den uppvisar det kursiverade A, och ger på det hela taget äldre intryck. Dekoren återkommer dock hos olika skånska krukmakare, mest i grönt och svart. Den här gul-röda tror jag är lite ovanligare.
            Att kannan dessutom har kvar sitt lilla lock, är ett plus.
            Bifogade filer
            Last edited by Gideon; 2008-10-25, 22:59.

            Comment


            • #51
              Denna vasen ropade jag in pa Tradera idag till det facila priset av 50 kr. Vad tycks??
              Bifogade filer

              Comment


              • #52
                Såg den på Tradera. Tycker att den är charmig med texten där det bl a framgår vilket år den är tillverkad. Detta (årtalet) parat med ett "kursiverat A" i botten, gör att man kan vara säker på att den är tillverkad i Axels verkstad.

                Glömde kommentera Gideons kanna vilken sannolikt är från samma period som vasen. Om vasen är charmig (som jag skrev), tycker jag att kannan är charmigare.
                Last edited by Polsson; 2008-10-30, 16:29. Anledning: glömde något
                p-son

                Comment


                • #53
                  Liten och sliten, men ändock charmig!
                  Den taggade kanten påminner mycket i stil om Törngrenmedarbetaren Edvin Larssons.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #54
                    Instämmer i ditt omdöme om fatet.
                    Gjorde Edvin Larsson skålar med vågad/taggad kant?
                    Fatet kommer sannolikt från Axels tid.
                    p-son

                    Comment


                    • #55
                      Ja, det gjorde Edvin och rätt tidigt med.
                      Andres visade en samling fat och skålar med vågade kanter, som jag inte hittar här på PES just nu. Får återkomma till det, men han kanske slinker in här och säger något vågat.

                      Comment


                      • #56
                        Ha, ha, vagat var det!!! Jag hittar inte den traden heller men som god soldat har jag tagit ett par nya foton som exempel pa Edvin Larsson vagade kanter.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #57
                          Tack för bilden, Andres!
                          Det vågar jag kalla vågad kant. Den är värd sin vikt i guld.
                          p-son

                          Comment


                          • #58
                            Bidrar till tråden med min första Axel Elfstrandkanna daterad! Den gula färgen invändigt är bra grym!!
                            Bifogade filer
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                            Comment


                            • #59
                              Jag tycker att bild 1 är suveränt "grym". Den blå glasyren kontrasterar mot skraffittoblommans lysande "lerfärg". Hela kannan strålar!
                              p-son

                              Comment


                              • #60
                                Visst! Fantastiskt fin kanna.

                                Comment

                                Working...
                                X