Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elfstrands i Sjöbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ett tips är att lägga in den under övrigt svenskt eller kanske till och med i Elfstrandstråden. Kruset är nämligen gjort av Elfstrands, om det nu är far eller son har jag inte koll på så här på rak arm. Kul med ett "anchormark" på deras keramik, men det är nog bara som utsmycknad. jag tror heller inte att den är från året 1865 utan tillverkat någon gån in på 1900-talet.

    Comment


    • #32
      Tack E.B.
      Jag kände det väl på mej att det inte kunde vara så gammalt men jag hoppades i allafall.
      Inte helt nytt då.
      Jag får ta och läsa på lite om Elfstrands.

      Comment


      • #33
        Ett tvillingkrus finns med i Elfstrandstråden. Kul.
        Tillverkat tidigast under 40-talet.
        (Jag har bett Bruce flytta den här tråden till Elfstrandstråden)

        Comment


        • #34
          t.o.m jag fick lite skratt i magen. Den här gillar jag skarpt!!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #35
            Trådar sammanfogade.
            /Admin
            admin@precisensan.com

            Comment


            • #36
              Föremål som är daterade, (i alla fall om man inte tror eller vet att de är gjorda efteråt som är fallet med de tre i denna tråd uppvisade brännvinskrusen) är intressanta för de utgör bra referenspunkter vad gäller modeller, glasyrer och använda tekniker.

              Skålfatet i miniatyr är 95 mm i diameter och är mycket väldrejat och i den vaniljgula glasyren syns stänk av grönt liksom det gör i Bengt H:s bägare / pokal med den skånska gripen (inlägg 128). Min bägare 60 mm hög har ett något spretigt mönster med körsbär och ett löv med inristade bladnerver. Körsbären är ritade med passare, eftersom det finns en prick i cirkelns mitt. Hjärtdekorationen kan vara gjord på samma sätt på fatet, men här syns inte prickarna. Här har kanske Axel eller Albert använt sig av en tio- eller ettöring eller så är dessa också gjorda med passare fast glasyren är tjockare. Gideons vas (inlägg 603) uppvisar också denna teknik.

              Observera också stilen på signaturerna som skiljer lite ifrån de andra som visas i denna tråd, men finns med i Vingedal som en liknande variant med ett J med en krok nedtill.

              Jag har av någon handlare hört att det går att attribuera föremålen tilll Axel eller Albert utifrån signaturerna, men kommer inte riktigt ihåg vad denne i detalj sa. Är det någon på detta forum som har en teori?

              Comment


              • #37
                Enligt den här artikleln så har Axel helt rakt A och Albert en böj på vänstra stapeln på A.
                Journalistiken är vår kärna · Med över 2000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern.

                Comment


                • #38
                  Tack Kecke! Fick problem med bildstorleken! Då skulle dessa två vara av Axel.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Enligt min mening är den teori som framförs i boken Elfstrands krukmakeri i Sjöbo utgiven av Kulturen i Lund den rätta, dvs "AE i monogram jämte Sjöbo finns i en mängd varianter, men man kan inte av deras utseende bedöma om föremålet i fråga tillverkats av Axel eller Albert. Signeringen har sannolikt stått för verkstaden och inte för upphovsmannen".
                    Påståendet i Antikvärlden är helt fel!
                    Hur ska man då veta? Jo, om lergodeset är tillverkat före 1945, då är det tillv. i Axels verkstad medan efter 1944 är det tillverkat i Alberts.
                    p-son

                    Comment


                    • #40
                      Jag har haft den stora äran att som pojk fått följa med till Albert Elfstrand 1975 och träffat och beställt ett Trollkrus el gycklarkrus som andra vill kalla den och fick tom sitta och dreja i hans verkstad.Jag har dessutom ett brännvinskrus som vi har haft mycket kul med och där min svåger tyckte om innehållet i kruset så mycket att han tyckte se att gubben skrattade åt honom efter ett tag.jag har dessutom ett kräftfat som i mitten sitter det en groda.

                      Jag lägger upp foto av keramiken om någon är intresserad.

                      Comment


                      • #41
                        Jättegärna - bilder är finnemang!
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                          Jättegärna - bilder är finnemang!
                          Absolut. Vill gärna se.

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av Ponamerola Visa inlägg
                            Jag har haft den stora äran att som pojk fått följa med till Albert Elfstrand 1975 och träffat och beställt ett Trollkrus el gycklarkrus som andra vill kalla den och fick tom sitta och dreja i hans verkstad.Jag har dessutom ett brännvinskrus som vi har haft mycket kul med och där min svåger tyckte om innehållet i kruset så mycket att han tyckte se att gubben skrattade åt honom efter ett tag.jag har dessutom ett kräftfat som i mitten sitter det en groda.

                            Jag lägger upp foto av keramiken om någon är intresserad.
                            *väntar med spänning*
                            livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                            Comment


                            • #44
                              Välkommen till forumet! Det ska bli intressant att se Dina Elfstrandare!

                              Comment

                              Working...
                              X