Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Elfstrands i Sjöbo - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elfstrands i Sjöbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag kände mig själv som en gycklare till slut, och gav upp igår med att komma på spoilereffekten.
    Kruset får vara bra som den är att gotta sig åt i glasyrfärger och var nog aldrig menad att användas på fullt allvar.

    Det får bli lite Nils Palmgren, från hans ganska korta tid hos Elfstrands i Sjöbo. 1932 till 1937/38, närmare bestämt, innan han fortsatte till "Ystad-Keramik" och verkade där som verkstadschef. 1949 öppnade han sedan eget i samma stad.
    De två muggarna är c:a 8 cm höga (hänklarna oräknade) och glaserade undertill, liksom en bullig vas, som får komma senare. Jag har inte sett den helglaseringen hos far och son Elfstrands föremål, utan kan vara Nils eget sätt.
    Kom igen med era egna föremål nu!
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Jag kände mig själv som en gycklare till slut, och gav upp igår med att komma på spoilereffekten.
      Kruset får vara bra som den är att gotta sig åt i glasyrfärger och var nog aldrig menad att användas på fullt allvar.
      Du menar att det inte fungerade? Då kan man iallafall inte beskylla A E för att vara en mästerdrejare, för de skulle få till en fungerande funktion. För att vara ännu mer explicit: Låt kannan vara helt upprätt. Håll för tre av hålen i mynningsringen och sug i det fjärde. Jag tycker det ser ut som om den första (medsols) efter hantdaget passar väl att hållas för med högerhandens tumme (samma hand som håller upp kruset) Vänsterhanden kan hålla för två på baksidan och så suger man i det rätt fram, t.ex. Men Christina säger också att det gäller att hålla för rätt hål och suga ur rätt.

      Comment


      • #18
        Nej, jag tror inte här ska sugas. Flera decenniers mög sitter säkert i rören, och jag tror den funkar som det är tänkt.
        Att spotta och fräsa en god stund, efter flertal test tilltalar inte...

        Det är lite väl lugnt på den här tråden, så jag lägger upp ännu en Sjöbopryl. Sedan börjar den lilla samlingen av Elfstrandia tryta.
        Vasen, eller kanske rättare sagt locksålen, är gjord av Nils Palmgren. Också helglaserad undertill. På formen, kan man dra slutsatsen att det funnits ett lock, men mynniningen talar inte för det. Kanten är glaserad och har ingen innerring.
        Höjd 12,5 cm.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Bidrar med bild på två äggkoppar samt en pokal (?).
          Kanske är det Skånes vapen som finns på pokalen.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Trevliga saker! Äggkopparna ser man då och då, men pokalen/ muggen har jag inte sett förut. Hur hög är den?

            Det ganska mycket stiliserade landskapsvapnet ska nog föreställa Skånes.
            Enligt länken:

            "Skåne
            I guldfält ett rött, avslitet griphuvud med blå krona och med blå beväring, därest dylik skall komma till användning.
            Tidigare danskt landskap utan vapen vid övergången till Sverige 1658. Vapnet skapades i samband med Karl X Gustavs jordfästning 1660 och bygger på staden Malmös vapen."

            Om Malmös stadsvapen kan man läsa mera här:


            Det var intressant!
            Även för en nollåtta.

            Comment


            • #21
              Ursäkta mitt sena svar, och tack för intressanta länkar.
              Pokalen/muggen är inte särskilt hög, knappt 10 cm.

              Comment


              • #22
                Kräftfat Elfstrand

                "Nu i kräfttider, passar det bra med ett kräftfat från Elfstrands. Sådant som verkstaden, på sin tid var ensamt i Sverige om att göra, enligt Lindwall-Nordins senaste bok."

                Nordin har fel! Fler än Elfstrand gjorde kräftfat. I Krukmakare och kakelugnsmakare" sid 61 av Tom Möller visas kräftfat av en krukmakare Nordström i Sjöbo och en annan krukmakare C A Nilsson Lundholm tillverkade också sådana. På sid. 67 i samma bok finns ett kräftfat av Elfstrand.

                Bilden nedan: C A Nilsson Lundholms
                kräftfat
                Bifogade filer
                Last edited by Polsson; 2008-02-20, 18:16. Anledning: ändring av text
                p-son

                Comment


                • #23
                  Ljusstakar av Albert Elfstrand

                  Ljusstakarna är signerade Jubileumsåret 1973 AE Sjöbo. Enligt Lindvall-Nordins
                  årtal för den Elfstrandska verkstaden
                  • grundad 1899 av fadern Axel,
                  • som dör 1944, varvid änkan driver vidare,
                  • 1954 tar Albert över och driver verkstaden själv, fram till 1979, då verksamheten läggs ner.

                  Vilket jubileum avses? Kan det möjigtvis ha med Kulturen i Lund att göra, då delar av Elfstrands produktion såldes här, men Kulturen grundades 1892 och Kulturens Östarp 1922. Är det någon som har en idé?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Albert Elfstrands "Bartmannkrus" 1865?

                    Fortsätter lite till med Elfstrandskeramik. Enligt Lindwall-Nordin skall ju denna typ av brännvinskrus vara från slutet av 1940-talet och av sonen Albert Elfstrand. Är det någon som stött på liknande signatur V (bokstav eller romersk "femma")? Den är förövrigt lik alla de andra jag sett med ankare på ryggen osv, även om L-N påstår att det brukar stå 1863 och 1868.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Jubileum Elfstrand

                      Jag kan inte hjälpa dig med jubileét men en möjlighet kan vara att
                      någon beställt stakarna av Elfstrand för att fira ett jubileeum.

                      Gällande Nordins bok, som är ett fantastiskt arbete gällande
                      presentation av allmogekeramik i Skåne, måste du ta en hel del sakupplysningar med en nypa salt. Se bl a ovan gällande kräftfat.

                      Enligt en kompis till mig som hade utställning tillsammans med Albert Elfstrand
                      på Trelleborgs museum i mitten på 1970-talet, fortsatte Albert att tillverka
                      saker även efter verkstadens officiella upphörande.
                      p-son

                      Comment


                      • #26
                        Tack för svaret! Jo, det är ju fullt möjligt att de kan ha varit beställda tilll någon jubilar och jag håller med Dig om att som presentation är Lindwall-Nordins bok fantastisk!

                        Vilka helt underbara kräftfat, Elfstrands och C A Nilsson Lundholms!

                        Comment


                        • #27
                          Tappa inte sugen, Gideon!

                          På tal om gyckelkrus som avhandlades för någon tid sedan, bifogas ett som är
                          strax över hundra år gammalt och som har följande text: " Från gamla tiders gyckel krus man tagit hafver månget rus". Med tanke på blyglasyrens farlighet,
                          bör kruset törhända inte användas för ofta.

                          Tillverkare: Carl Lundholm


                          Per-Åke

                          Mer upplysningar om Lundholm finns i min blogg.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Polsson; 2008-04-21, 22:26. Anledning: Tillägg
                          p-son

                          Comment


                          • #28
                            Far och son Elfstrand?

                            Tycker att det har varit tyst ett tag gällande Elfstrand. Visar därför två ljus-stakar. Den vänstra har årtalet 1929 pålagt medan det högra har 1951 i botten. Båda har AE-signatur. Viktskillnaden mellan dem är anmärkningsvärd.
                            Kanske kan man säga att Albert använde dubbelt så mycket lera som far sin, dvs Axel. Samtidigt kan man ju inte veta vem som har gjort något av dem. Axel hade ju gesäller i verkstaden, däribland Albert. Sannolikt hade inte Albert några gesäller 1951.
                            Bifogade filer
                            p-son

                            Comment


                            • #29
                              Spilkum Elfstrand

                              Engobe,hämring,blyglasyr kopparoxid och väldrejad (vikten "stämmer" med storleken).
                              AE i botten.
                              Bifogade filer
                              p-son

                              Comment


                              • #30
                                Krus

                                Jag brukar inte bli så upphetsad över porslin och keramik men det här kruset fick det att littla lite extra i magen trots mina i det närmaste obefintliga kunskaper.
                                14 cm högt
                                Jag vet inte vad jag skall säga mer så jag visar bilder.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X