Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elfstrands i Sjöbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Elfstrands i Sjöbo

    I en annan tråd framfördes idén om bl.a. bilder på Elfstrandsföremål.
    Jag anammar detta och bidrar här med en bild på en något skamfilad ljusstake från 1926.
    Dessutom några lästips om Elfstrands i Sjöbo.
    Hoppas på ytterligare bilder och lästips.

    Lästips: Först och främst boken "Elfstrands krukmakeri i Sjöbo". Det finns kanske möjlighet att låna den på ett närliggande bibliotek. Jag beställde mitt ex. av biblioteket i Sjöbo.
    Författaren Gunilla Eriksson har också skrivit artiklar i årskriften "Kulturen" 1985 och i "Ale" nr.3 1981 om krukmakeriet.
    I Kulturen 1951 finns bilder från krukmakeriet. Dessa bilder finns även i den först nämnda boken.
    I Tom Möllers bok "Krukmakare och kakelugnsmakare" finns ett avsnitt om Elfstrands.
    Några tidningsartiklar: Antik & Auktion nr.4 1984 och nr.6 2006.
    Hemslöjden nr.1 1990. I A&A nr. 7/8 2000 finns i artikeln "Krukmakeri i en klass för sig" bl.a. bilder på föremål från Elfstrands. Detsamma gäller för artikeln "Krukmakarna får sin skånska historia" från tidskriften Kulturens värld 1985 där det skrivs en del om Albert Elfstrand och visas bilder på några föremål från verkstaden, men även från många andra.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2011-09-19, 02:50.

  • #2
    Glömde ju bort Christina Lindvall-Nordins nya bok "Skånsk allmogekeramik", där Elfstrands i Sjöbo behandlas på flera sidor.

    Comment


    • #3
      Den ljusstaken är fin! Dessutom ovanlig, i den meningen att den är årsdaterad undertill.
      1926, borgar med all sannolikhet för att det är fadern Axel Elfstrand som gjort denna, medan sonen Albert ännu var ung lärling (han började 23 januari 1923 med att forma leran, istället för att bereda den som tidigare).
      Annars är det vanskligt att se på signaturerna AE, vem som gjort vad.

      Dina lästips är noterade, och borde hänföras till det nya förslaget Bruce framfört om en länksamling på annan tråd. Det kanske går att sammanställa Lästips vid sidan av den?

      Då börjar jag med Bartmannskruset, med höjdmåttet 14 cm, som har årtalet 1865 på "magen". Från första början, vid nyinköpet, tänkte jag "-Oj! Ett tidigt jubileumskrus av Axel Elfstrand, som markerar en 50-årsbegivenhet 1915!"
      Men så fel man kan ha då...
      Denna är enligt nya boken av Christina L.-N. framställd tidigast i slutet av 1940-talet av Albert Elfstrand. Man kan fråga säg varför han piplersdekorerade årtal som 1863, 1865 och 1868 på dessa krus.
      Vad ankaret på ryggen står för, nämns inte i boken, men någon betydelse måste det haft för Albert.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Så tar vi en till, i den lilla rad av Sjöboalster som finns framme hos mig. Några stycken, däribland gyckelkruset, är nerpackade och får letas fram i veckan.
        Bidra ni andra också, med vad ni har i fönstersmygar och hyllor!

        Den här vasen är 14 cm hög och det är svårt att veta vilken av Elfstrands som gjort denna. Axel gick ur tiden 1944 och jag tror att denna kan vara från runt 1940. Albert arbetade för fullt, jämsides med fadern och båda signerade tyvärr sitt AE på likartat sätt. Men jag tror att det A som har en knorr längst ner, kan vara Axels. Senare ser man bara raka A:n. Det får någon vidimera eller motsäga.
        Dekoren är ristad, och kan jämföras med andra saker som gjorts på likartat sätt, bl.a. med en liten lockburk, daterad 1942 med åttauddiga blommor i ovan nämnda bok.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          visst kan jag visa ett alster, en kanna
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Den är fin, jani. Glasyren förleder en lätt att tro på stengods, tills man lyfter och tittar efter!
            Visar en blå vas, med rött i sig, som stiliserade körsbär kanske.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Tack för fina bilder på Elfstrands-keramik.
              Visar en kanna, som nog inte är någon skönhet precis.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Det var en mäktig bild, Bengt H.
                Kannan, i avsaknad av dekor, var nog avsedd till kökets husgeråd eller rentav till morgontvagningen? Isåfall med en skål i samma glasyr.
                Hur hög är den?

                Nu i kräfttider, passar det bra med ett kräftfat från Elfstrands. Sådant som verkstaden, på sin tid var ensamt i Sverige om att göra, enligt Lindwall-Nordins senaste bok.
                Med den kan vi associera till Albert Engströms klassiska affischbild:
                http://www.nordiskamuseet.se/upload/Images/2838.jpg
                Fatet är 31 cm i diameter.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Inte illa pinkat av en skåning!

                  Comment


                  • #10
                    Ja, nog blev bilden mäktig alltid. Det är fortfarande det här med bildhanteringen.
                    Kannans höjd är ungefär 35 cm.

                    Fantastiskt fat du har, Gideon. Det måste kännas enormt att ha ett sådant hemma.

                    Visar bild på ett ordinärt fat från Elfstrands standardsortiment.
                    Hoppas nu att bilden blir vettig.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Med tiden hittar Du nog rätt kostym, Bengt H.
                      Huvudsaken är att vi kan se vad det är för något vi tittar på.

                      Ditt fat, var standardsortiment på sin tid, men är inte längre lika lätthittad på samlarmässor eller loppisar, som för bara tiotalet år sedan. Den har jag sett i uppsättningar om 6-8-12, tillsammans med upplägningsfat för frukt och kanske kaffedopp.
                      Nils Palmgren tog oclså med sig det här mönstret, när han startade sitt eget i Ystad, i slutet på 1930-talet.
                      Till honom ska vi återkomma.

                      Förr om åren, hade det känts enormt att ha något som Elfstrands kräftfat, men idag är den för stor att ha framme. Den stjäl plats i det, trots allt, lilla utrymme saker och ting omger en härhemma.
                      Istället är jag bara tacksam över att få vara en förvaltare, och tillse att den överlever, i väntan på en lika ödmjuk ägare i framtiden.
                      Därför har den fått vara i låda, och kommer att få sova igen i sitt ide.

                      Detsamma gäller gyckelkruset, som jag fortfarande inte fattat galoppen med. Det finns inget hål att täcka för, så att man kan dricka lugnt. Hålen nedanför mynningsranden förstör den idén. Att vara högerhänt, ger en blötare sensationsupplevelse, än för den vänsterhänte...
                      Handtaget är ihåligt, liksom den tjocka mynningsranden och det har inte fuskats i drejningen. Ur alla pipar rinner prövevattnet.
                      Ingående bilder visas, och ni får gärna tala om hemligheten i detta gyckelkrus!
                      Längd 21 cm och i höjd 12.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Gideon; 2007-08-19, 19:16.

                      Comment


                      • #12
                        Svaret på gåtan finns i "Skånsk allmogekeramik" och är en slags sughävert...

                        Comment


                        • #13
                          Så enkelt är det inte, Peter S.
                          Jag har läst boken, men fattar ändå inte.
                          När hålen nedanför mynningen finns, rinner vattnet ut genom dem, hur mycket lufttryck det än finns i vädret och fingret...

                          Comment


                          • #14
                            Obs: spoiler!














                            Handtaget och kanten med sina pipar är (ska vara) ett lufttätt system. Om man håller för alla pipar utom en, som man använder som sugrör så ska det nog gå?

                            Comment


                            • #15
                              Okej, jag återkommer när jag fått bytt mina kläder...

                              Comment

                              Working...
                              X