Sidan 3 av 27 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 13 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 266

Ämne: Elfstrands i Sjöbo

Ursäkta mitt sena svar, och tack för intressanta länkar.
    Pokalen/muggen är inte särskilt hög, knappt 10 cm.

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Kräftfat Elfstrand

"Nu i kräfttider, passar det bra med ett kräftfat från Elfstrands. Sådant som verkstaden, på sin tid var ensamt i Sverige om att göra, enligt Lindwall-Nordins senaste bok."

Nordin har fel! Fler än Elfstrand gjorde kräftfat. I Krukmakare och kakelugnsmakare" sid 61 av Tom Möller visas kräftfat av en krukmakare Nordström i Sjöbo och en annan krukmakare C A Nilsson Lundholm tillverkade också sådana. På sid. 67 i samma bok finns ett kräftfat av Elfstrand.

Bilden nedan: C A Nilsson Lundholms
    kräftfat
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av Polsson den 2008-02-20 klockan 17:16. Anledning: ändring av text

Ljusstakar av Albert Elfstrand

Ljusstakarna är signerade Jubileumsåret 1973 AE Sjöbo. Enligt Lindvall-Nordins
    årtal för den Elfstrandska verkstaden
    • grundad 1899 av fadern Axel,
    • som dör 1944, varvid änkan driver vidare,
    • 1954 tar Albert över och driver verkstaden själv, fram till 1979, då verksamheten läggs ner.

Vilket jubileum avses? Kan det möjigtvis ha med Kulturen i Lund att göra, då delar av Elfstrands produktion såldes här, men Kulturen grundades 1892 och Kulturens Östarp 1922. Är det någon som har en idé?

Albert Elfstrands "Bartmannkrus" 1865?

Fortsätter lite till med Elfstrandskeramik. Enligt Lindwall-Nordin skall ju denna typ av brännvinskrus vara från slutet av 1940-talet och av sonen Albert Elfstrand. Är det någon som stött på liknande signatur V (bokstav eller romersk "femma")? Den är förövrigt lik alla de andra jag sett med ankare på ryggen osv, även om L-N påstår att det brukar stå 1863 och 1868.

Reg.datum
    feb 2008

Jubileum Elfstrand

Jag kan inte hjälpa dig med jubileét men en möjlighet kan vara att
    någon beställt stakarna av Elfstrand för att fira ett jubileeum.

Gällande Nordins bok, som är ett fantastiskt arbete gällande
    presentation av allmogekeramik i Skåne, måste du ta en hel del sakupplysningar med en nypa salt. Se bl a ovan gällande kräftfat.

Enligt en kompis till mig som hade utställning tillsammans med Albert Elfstrand
    på Trelleborgs museum i mitten på 1970-talet, fortsatte Albert att tillverka
    saker även efter verkstadens officiella upphörande.
    p-son

Tack för svaret! Jo, det är ju fullt möjligt att de kan ha varit beställda tilll någon jubilar och jag håller med Dig om att som presentation är Lindwall-Nordins bok fantastisk!

Vilka helt underbara kräftfat, Elfstrands och C A Nilsson Lundholms!

Reg.datum
    feb 2008

Tappa inte sugen, Gideon!

På tal om gyckelkrus som avhandlades för någon tid sedan, bifogas ett som är
    strax över hundra år gammalt och som har följande text: " Från gamla tiders gyckel krus man tagit hafver månget rus". Med tanke på blyglasyrens farlighet,
    bör kruset törhända inte användas för ofta.

Tillverkare: Carl Lundholm

Per-Åke

Mer upplysningar om Lundholm finns i min blogg.
    Senast redigerat av Polsson den 2008-04-21 klockan 21:26. Anledning: Tillägg
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Far och son Elfstrand?

Tycker att det har varit tyst ett tag gällande Elfstrand. Visar därför två ljus-stakar. Den vänstra har årtalet 1929 pålagt medan det högra har 1951 i botten. Båda har AE-signatur. Viktskillnaden mellan dem är anmärkningsvärd.
    Kanske kan man säga att Albert använde dubbelt så mycket lera som far sin, dvs Axel. Samtidigt kan man ju inte veta vem som har gjort något av dem. Axel hade ju gesäller i verkstaden, däribland Albert. Sannolikt hade inte Albert några gesäller 1951.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008

Spilkum Elfstrand

Engobe,hämring,blyglasyr kopparoxid och väldrejad (vikten "stämmer" med storleken).
    AE i botten.
    p-son

Seniormedlem Keckes avatar
    Reg.datum
    okt 2005

Krus

Jag brukar inte bli så upphetsad över porslin och keramik men det här kruset fick det att littla lite extra i magen trots mina i det närmaste obefintliga kunskaper.
    14 cm högt
    Jag vet inte vad jag skall säga mer så jag visar bilder.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •