Sidan 2 av 27 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 266

Ämne: Elfstrands i Sjöbo

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Med tiden hittar Du nog rätt kostym, Bengt H.
    Huvudsaken är att vi kan se vad det är för något vi tittar på.

Ditt fat, var standardsortiment på sin tid, men är inte längre lika lätthittad på samlarmässor eller loppisar, som för bara tiotalet år sedan. Den har jag sett i uppsättningar om 6-8-12, tillsammans med upplägningsfat för frukt och kanske kaffedopp.
    Nils Palmgren tog oclså med sig det här mönstret, när han startade sitt eget i Ystad, i slutet på 1930-talet.
    Till honom ska vi återkomma.

Förr om åren, hade det känts enormt att ha något som Elfstrands kräftfat, men idag är den för stor att ha framme. Den stjäl plats i det, trots allt, lilla utrymme saker och ting omger en härhemma.
    Istället är jag bara tacksam över att få vara en förvaltare, och tillse att den överlever, i väntan på en lika ödmjuk ägare i framtiden.
    Därför har den fått vara i låda, och kommer att få sova igen i sitt ide.

Detsamma gäller gyckelkruset, som jag fortfarande inte fattat galoppen med. Det finns inget hål att täcka för, så att man kan dricka lugnt. Hålen nedanför mynningsranden förstör den idén. Att vara högerhänt, ger en blötare sensationsupplevelse, än för den vänsterhänte...
    Handtaget är ihåligt, liksom den tjocka mynningsranden och det har inte fuskats i drejningen. Ur alla pipar rinner prövevattnet.
    Ingående bilder visas, och ni får gärna tala om hemligheten i detta gyckelkrus!
    Längd 21 cm och i höjd 12.
    Bifogade bilder Bifogade bilder          
    Senast redigerat av Gideon den 2007-08-19 klockan 19:16.

Svaret på gåtan finns i "Skånsk allmogekeramik" och är en slags sughävert...

Reg.datum
    aug 2005
    Så enkelt är det inte, Peter S.
    Jag har läst boken, men fattar ändå inte.
    När hålen nedanför mynningen finns, rinner vattnet ut genom dem, hur mycket lufttryck det än finns i vädret och fingret...

Obs: spoiler!

Handtaget och kanten med sina pipar är (ska vara) ett lufttätt system. Om man håller för alla pipar utom en, som man använder som sugrör så ska det nog gå?

Reg.datum
    aug 2005
    Okej, jag återkommer när jag fått bytt mina kläder...

Reg.datum
    aug 2005
    Jag kände mig själv som en gycklare till slut, och gav upp igår med att komma på spoilereffekten.
    Kruset får vara bra som den är att gotta sig åt i glasyrfärger och var nog aldrig menad att användas på fullt allvar.

Det får bli lite Nils Palmgren, från hans ganska korta tid hos Elfstrands i Sjöbo. 1932 till 1937/38, närmare bestämt, innan han fortsatte till "Ystad-Keramik" och verkade där som verkstadschef. 1949 öppnade han sedan eget i samma stad.
    De två muggarna är c:a 8 cm höga (hänklarna oräknade) och glaserade undertill, liksom en bullig vas, som får komma senare. Jag har inte sett den helglaseringen hos far och son Elfstrands föremål, utan kan vara Nils eget sätt.
    Kom igen med era egna föremål nu!

Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Jag kände mig själv som en gycklare till slut, och gav upp igår med att komma på spoilereffekten.
    Kruset får vara bra som den är att gotta sig åt i glasyrfärger och var nog aldrig menad att användas på fullt allvar.
    Du menar att det inte fungerade? Då kan man iallafall inte beskylla A E för att vara en mästerdrejare, för de skulle få till en fungerande funktion. För att vara ännu mer explicit: Låt kannan vara helt upprätt. Håll för tre av hålen i mynningsringen och sug i det fjärde. Jag tycker det ser ut som om den första (medsols) efter hantdaget passar väl att hållas för med högerhandens tumme (samma hand som håller upp kruset) Vänsterhanden kan hålla för två på baksidan och så suger man i det rätt fram, t.ex. Men Christina säger också att det gäller att hålla för rätt hål och suga ur rätt.

Reg.datum
    aug 2005
    Nej, jag tror inte här ska sugas. Flera decenniers mög sitter säkert i rören, och jag tror den funkar som det är tänkt.
    Att spotta och fräsa en god stund, efter flertal test tilltalar inte...

Det är lite väl lugnt på den här tråden, så jag lägger upp ännu en Sjöbopryl. Sedan börjar den lilla samlingen av Elfstrandia tryta.
    Vasen, eller kanske rättare sagt locksålen, är gjord av Nils Palmgren. Också helglaserad undertill. På formen, kan man dra slutsatsen att det funnits ett lock, men mynniningen talar inte för det. Kanten är glaserad och har ingen innerring.
    Höjd 12,5 cm.

Bidrar med bild på två äggkoppar samt en pokal (?).
    Kanske är det Skånes vapen som finns på pokalen.

Reg.datum
    aug 2005
    Trevliga saker! Äggkopparna ser man då och då, men pokalen/ muggen har jag inte sett förut. Hur hög är den?

Det ganska mycket stiliserade landskapsvapnet ska nog föreställa Skånes.
    Enligt länken:
    http://www.mai.liu.se/~laale/Heraldi...kapsvapen.html
    "Skåne
    I guldfält ett rött, avslitet griphuvud med blå krona och med blå beväring, därest dylik skall komma till användning.
    Tidigare danskt landskap utan vapen vid övergången till Sverige 1658. Vapnet skapades i samband med Karl X Gustavs jordfästning 1660 och bygger på staden Malmös vapen."

Om Malmös stadsvapen kan man läsa mera här:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B6_stadsvapen

Det var intressant!
    Även för en nollåtta.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •