Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reklamflaska.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Reklamflaska.

    Den här flaskan ramlade helt överraskande på mig igår. Under flaskans botten finns texten LILJEDAHLS GLASBRUK runt kanten. Mynningen är tyvärr inte i form av en typisk knoppölsknopp utan är en s.k. alkamynningsring. Har haft några sådana här tidigare, bl.a. en i ofärgat glas, men de saknade texten 5 LIT. på bröstet. Dia. vid botten 138 mm, höjd drygt halvmetern.
    Bifogade filer
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

  • #2
    Vad menar du med reklamflaska?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      De har stått i fönstren, oftast försedda med Carnegieetikett, på lokaler där man inmundigade öl eller liknande fludium,
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

      Comment


      • #4
        "lånad bild"

        Ursprungligen postat av L.S.
        De har stått i fönstren, oftast försedda med Carnegieetikett, på lokaler där man inmundigade öl eller liknande fludium,
        Lånade denna bild på en auktionssite. Första gången osåld för 100 kr andra gången såld för 440 kr.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          På samlarmässan i Säffle fanns en sådan till salu hos Stens Antik !
          Minns tyvärr inte priset men den kostade säkert en bra slant...

          Hur gör du med denna flaskan nu då L.S. ? In i samlingen eller blir det ett
          rent bytes objekt som de tidigare ? Helt vanliga är de ju inte...
          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

          Comment


          • #6
            Jag har faktiskt sett en Carnegie-flaska på 5 liter med innehållet intakt (jag tror till och med att den finns kvar för beskådan om någon är intresserad.. Var de bara till för reklamsyfte? Jag tvivlar faktiskt.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Av en samlare har jag fått denna information om denna typ av flaska:
              Flaskorna tillverkades först vid Liljedahl, men sedan har denna typ även blåsts vid Fåglaviks glasbruk. Det står fortfarande "Liljedahl" i botten på dessa, men man satte även på en liten guldfärgad etikett med texten "Fåglavik", men de kan förstås ha försvunnit. Formarna såldes sedan till Big Bengt (High Chaparall) som har låtit tillverka sådana flaskor. BB:s flaskor är dock gröna - Fåglaviks bruna.

              Jag har sett en flaska med obruten kapsyl, men "innehållet" i denna var endast målad med färg och innehöll alltså inget flytande.

              Comment


              • #8
                Nu har Liljedahls flaskan vi blåste i Fåglavik kommit med en variant utan text,
                min kompis har köpt en, det går att se texten i släpljus sa han,
                så tydligen har dom (vilken) fyllt texten i formen med metall,
                vad formen tog för väg efter Fåglavik vet jag inte, det märkliga var
                det satt ett Fåglaviksmärke på den, vi gjorde inget med formen i Fåglavik,
                tydligen hamnat på ett annat bruk
                Hirvi
                Last edited by Hirvi; 2008-12-02, 23:20.
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment

                Working...
                X