Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverbestick

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
    Pro primo, pro sekundo, pro tertio - för det första, andra och tredje --är det en typisk Tapenadespreader - en liten brekniv för olivpasta
    Tack.
    Dags att göra olivpasta.
    Bästa att göra den i 1.MA kvalitet.

    Comment


    • #32
      Havde man olivenpasta dengang? Det tror jeg ikke. Ihvertfald havde man det ikke i jylland dengang for længe siden - og jeg har en lignende hos min gamle mor. Og de var ikke olivenpasta typen i den familie.

      Comment


      • #33
        Nej - bwh spexar nog lite

        Farmor hade också sådana, jag grävde lite bland nysilvret för att se om jag hade några själv, men hittade inga.
        Ostknivar är det ju inte - de ser annorlunda ut, liksom smörknivar och fiskbesticken. Jag hade för mig att det var till senapen de användes - eller var det kanske till pepparroten?
        Jag har nog lite för få middagsbjudningar.

        Comment


        • #34
          Riven pepparrot (Horseradish) - vår samojediska motsvarighet till Olivpasta!
          Men de danske får väl låna lite skånsk senap - mald med kanonkula och utblandad med piskeflöde - så kommer vi närmare!

          Comment


          • #35
            Kecke, jag lyfter tråden nu när Qrt.S är bland oss och kan reda ut de finska stämplarna!

            Comment


            • #36
              Nää, det gick lite fel hose. Jag har tidigare berättat att nymånen (inte halvmåne) är den finska staden Kuopios gamla stadsstämpel. Staden ligger ganska mitt i Finland vid 63 breddgraden. KK o/y är Kuopion Kultaseppä Oy (Kuopios Guldsmed Ab) Föremålet är gjort 1924 (T5).

              Bara för sakens skull. Staden Kotka ligger vid finska sydkusten långt österut ganska nära gränsen till Ryssland. Det är en stor hamnstad. Kotkas gamal stadstämpel var K:Ka. Den nya stämpeln är en sttande örn. Kotka betyder örn på finska.

              Comment


              • #37
                Ai jag är nu inte riktigt med ännu hur detta forum fungerar. Märkte först nu att här finns en massa andra stämplar att reda ut. Nu kommer de:

                KK o/y blev visst klar eller hur?
                JHL är Johan Henrik Lehman 1850-1867 i Uleåborg på finska västkusten uppe i norr. Föremålet gjort 1871 (underligt, måste varit änkan som stämplat) Silverhalten är 13 lod (813/1000)
                JOM är Johan Olof Molnberg som stämplade i Torneå (mittemot Haparanda i SE) 1880-1892. Föremålet är gjort 1884

                Är det ännu något som är obesvarat beträffande finskt silver?

                Comment


                • #38
                  Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
                  C3 är 1860 och C4 är 1884 - dvs. för finska årtalsserier lägger Du till 52 år på de svenska!

                  Ang.lod så gjorde man lite som man ville men officiellt slutade man i samband med Frihetskriget - alltså 1920!
                  Ä ä ä ä bwh, så var det inte. I Finland slutade man att använda lod efter en kejserlig lag som stipulerades 1891. Då introducerades promillestämplingen.

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                    Hittade en katt bland hermelinerna.
                    En liten smörkniv i nysilver.
                    Det lustiga är att det står 1:MA Nysilver.
                    Har för mej att detta varit uppe i någon tidigare diskussion om flaskor men jag kan inte hitta det nu. Skulle väl betyda prima eller något liknande.
                    Detta är en pastejkniv tycker jag åtminstone. Fast visst kan man berda vad som helst med den, inget hindrar, men för lever-/gåspastej mm. är den avsedd.

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                      Jag vet inte, de antikvariatspriser jag sett på Upmark är ganska höga. För ca 600:- kan du köpa "Svenskt silversmide 1520-1850" på nätet i upplagan från 2000 - då får du ju med allt som Gustaf Upmark missade.
                      Sedan beror det kanske på vad du är intresserad av - ditt finska silver finns ju inte med där.
                      (jag har förresten för mig att 813 på finskt silver inte står för 813 tusendelar utan för 830 tusendelar, och att det finns någon gammal orsak till att det står som det gör - någon annan kanske kommer ihåg?)
                      Ja FBQ, detta är ett gammalt inlägg jag svarar på. Du har säkert läst om mina inlägg i antikprat om den finska haltstämplingen. Det är INTE 830 utan precis det som det står 813/1000.

                      Comment


                      • #41
                        De sista inläggen här hade jag totalt missat.
                        Tackar Qrt.S.

                        Comment


                        • #42
                          Jag också - även om jag läst dina inlägg på AP sedan dess och vet att halten skall vara 813 % tusendelar.
                          Bra att det blev rätt här med

                          Comment

                          Working...
                          X