Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs 5L- vad är de för något och vad har de annvänds till?? (stengods)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Höganäs 5L- vad är de för något och vad har de annvänds till?? (stengods)

    Höganäs - vad är de för något och vad har de annvänds til??l (stengods)

    Click image for larger version

Name:	höganäs5liter.JPG
Views:	1
Size:	48,9 KB
ID:	585068
    Last edited by Nyssta; 2007-08-01, 18:38.
    Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

  • #2
    De användes för inläggningar, sylt o dyl.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      tack, men va heter de då? krus eller kärl eller?
      Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

      Comment


      • #4
        "Höganäskrus" brukar de kallas, om de inte kommer från Vallåkra för då kallas de...ja just det.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          tack ballongreven =)
          Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

          Comment


          • #6
            "Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen."
            Klassiska rader av August Strindberg. Första meningen i "Hemsöborna".
            Jag misstänker att det krus som avses är ett brännvinskrus.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              joo faktiskt, de skulle jag också tro..
              Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

              Comment


              • #8
                Egentligen är det här krukor... Krus är som flaskor med ett handtag.

                Comment


                • #9
                  tack för informationen peter s.
                  Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

                  Comment


                  • #10
                    Kan inte låta bli att berätta om vilka goda minnen en sån här Höganäs-kruka väcker hos mig! På golvet i mosters matkällare stod en stor kruka med hela västeråsgurkor inlagda i salt/ättikslag. Ovanpå gurkorna låg en upp och nervänd assiett, och på den en stor sten som tynge. Den fick man lyfta bort då man skulle hämta upp en gurka, som sen skivades och serverades till maten. Nuförtiden köper jag Felix saltgurka, men aldrig att den slår mosters hemmagjorda i Höganäskruka!

                    Comment


                    • #11
                      För mig signalerar dessa kärl något ännu trevligare (åtminstone i mitt tycke), salig far brukade nämligen ställa ut de nykokta kräftorna i sådana här för att svalna över natten (vanligen tre tioliterskärl).

                      Comment


                      • #12
                        vilka mysiga minnen ni har av dessa fina högansäs krukor..
                        =)
                        Det bästa jag vet är att stiga upp tidigt på mornarna - så därför sparar jag det så länge som möjligt.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                          Egentligen är det här krukor... Krus är som flaskor med ett handtag.
                          Här kommer en bild på ett tioliterskrus.
                          Tyvärr inte gammalt. Inköpt någon gång på 70-talet.
                          Bifogade filer
                          Last edited by Kecke; 2007-08-04, 12:50. Anledning: Stavfel som vanligt.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                            Här kommer en bild på ett tioliterskrus.
                            Tyvärr inte gamalt. Inköpt någon gång på 70-talet.
                            Något att svepa källarsvalt brännvin ur i stora djupa klunkar.
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

                            Comment


                            • #15
                              Ingen risk.
                              Orkar inte få upp den på axeln om den är fylld.

                              Comment

                              Working...
                              X