Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En kasse fuld af messing 5 - flensborg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En kasse fuld af messing 5 - flensborg

    Ja fligkeddel hedder en sådan og Flensborg keddel hedder den også, men hvor gammel - ja svært at sige, men i det her tilfælde så angiver stempler indenfor ganske få år. Kan nogen svaret?
    Bifogade filer

  • #2
    Ja den er også svær. Jeg har nogle stykker af dem lige fra helt små og til de store. De er fremstillet siden 1600 mange af de eksisterende er fra omkring 1800. Jeg har en som har ejerinitialer. Tilfældigvis har jeg en buddingform med samme ejerinitialer de er fra omkring 1800.
    Den viste har 2 stempler D&G stemplet er fra 1842-1857 og kongemonogrammet er fra 1839 til 1848.
    Fligkedlen, omend den ser ældre ud, er altså fra 1842 til 1848. Fra Kobbermøllen som lå nord for Flensborg.
    Last edited by hose; 2007-07-30, 18:24.

    Comment


    • #3
      Ser äldre ut? Vem tycker det? Allmänheten?

      Comment


      • #4
        Hvis ikke den var stemplet så ville jeg vurdere den til ældre.

        Comment


        • #5
          Äldre prylar vill man ha lite mer gedigna, kan vara svårt att se hur gedigen denna är med...

          Comment


          • #6
            Är där inte en vass kant, usch sådana gillar man inte.

            Comment


            • #7
              Jo det er en bestemt type kedler. Karaktaristisk ved at man tager en messingplade som er hamret ud "på maskine" trukket af et vandmølle. Af de rå plader hamrer man en keddel op. Messing pladen er ganske tynd og kanten skal være skarp. Disse fligkedler har aldrig kanten bukket for at skabe en rund kant. 2 flige bankes op til hanken.
              Den vulst som den har lige under kanten er for at indholdet ikke skal skvulpe over.
              Normalt har de en jernhank, denne mangler hanken, men også hanke i messing eksisterer.

              Comment


              • #8
                Her er 6 styk. i forskellig størrelse. Den længst til højre er omkring starten af 1900 forsynet med kugleben.

                De 2 små er de mest sjældne. Den mindste er aldrig lavet færdig den mangler hanken samt de to huller hvor den skulle have siddet.
                Den lille er 8 cm i diameter og 5 cm høj. Brugen af disse små er til spædbørns portioner. De er lavet fuldstændig som de store.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Humm en sådan tryck svarvas på "nolltid" skulle jag kunna tänka mig.
                  Det skall nog en hel del till för att man skall kunna bedöma åldern.

                  Ok stämplarna gör den "trovärdig".

                  Comment


                  • #10
                    Endnu bedre - de koster ingenting. Jeg har betalt 20 kr pr styk for de små. Og det var billigt.
                    Normalt så koster en stor/middelstørrelse omkring 200 kr. Og så kan det ikke betale sig. Jeg vil tro, at en pris for de små er omkring det samme. Se her hvad en anden har vurderet den til. http://www.antikbrevkassen.dk/stort.asp?selbinr=2493

                    Typen er iøvrigt meget almindelig her i Danmark. Nok den mest almindelige antikvitet. Den var sikkert billig dengang. Formen gør at den er let at lave.

                    Comment


                    • #11
                      Ja det är ett hellskota att köpa grejor bara för dom är billiga.
                      Hose kan du inte visa något som du har köpt dyrt?

                      Denna har jag köpt dyrt men jag minns inte exakt vad jag betalt.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Man skal ikke købe fordi det er billigt. Men fordi jeg finder det sjovt så køber jeg gerne gode ting.
                        Din morter er dejlig ja det er den.

                        Comment


                        • #13
                          Men mortlen kunde varit ännu dajligare, har vi något förslag?

                          Comment

                          Working...
                          X