Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sign VV?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sign VV?

    Har en liten vas 16cm hög och 9cm diameter signerad VV W eller AA.
    Känner inte igen signaturen alls, någon här som sett den tidigare?
    Bifogade filer
    Last edited by brodertuck; 2007-08-06, 19:16.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • #2
    Wallåkra tänker man ju förstås på, men det stämmer inte med de märkningar jag sett tidigare. Eller så tillhör vasen den senaste produktionen, med sina nya ägare idag.
    De sista årtiondena har många, färska svenska keramiker dykt på marknaden, också med egna, eller blandade konstnärsutställningar.
    Så fort de kommer ut i handeln (utan etiketter etc) förblir de okända och anonyma, tills en ny "Vingedal" utkommer. Det är vår vånda som samlare nuförtiden...
    I de flesta fall brukar jag köpa sånt här, för framtiden, om vasen känns och ser bra ut för mig.
    I sista hand, kan vasen helt enkelt vara utomnordisk.

    Comment


    • #3
      Nu har jag sprungit på ytterligare en liten vas med denna märkning. Tyvärr är min kamera trasig, men jag lyckades fånga en bild på märkningen i scannern.
      Bifogade filer
      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

      Comment


      • #4
        För att göra det ännu besvärligare för Dig, brodertuck, har jag hittat en annan vas i grov chamotte, men utan ram kring W-stämpeln.
        Är den från samma tillverkare månne?
        Jag är osäker på detta och fler än vi borde komma med sina kommentarer här.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Här är svaret på W!
          Vid ett besök på Skottorps Stengods och bröderna Walldén hade jag med mig en liten vas (se nedan) och frågade om den möjligen var gjord där. Visst var det så! Troligen 1963 eller 1964 och förmodligen av lera från Skummeslöv. "Jag bockade till en bleckplåt och med två avtryck blev det ett W" berättade Åke Walldén. Efter en tid satte man en ram runt W:et.
          Här är också några bilder på Åke när han drejar 1 juli 2014.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Ett brunt bestickställ i stengods från bröderna Walldén i Skottorp har funnits länge i hushållet men nu har det blivit ett ljusgrönt.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Det är underbart att W-gåtan är löst.
              Stort tack, Lars!

              Comment


              • #8
                Tack själv Gideon!
                Här en 10,5 cm hög dubbelhänklad vas som tydligen varit en gåva från Laholms kommun.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Hallandsgrytan

                  .....från Skottorp Stengods av bröderna Åke o. Anders Walldén och här med recept på halländsk laxlåda. Etiketten anger att den finns i tre storlekar och denna är 17,5 cm mellan öronen, så den är nog den minsta.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Gammelgården

                    Ett stort stop i typisk färgsättning från Skottorp. Signerat Walldén och etikett "Hantverk med stil och kvalitet från Gammelgårdens stengods".
                    15 cm högt. Här en länk där det finns några bilder från bröderna Walldéns verkstad i Skottorp - nr 13 och nr 19 - men INTE någonting annat på den tråden!
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Till prisutdelningen vid Beach-Volley i Mellbystrand 1984 hämtades bl a denna 2-öring. Och avståndet mellan Skottorp och Mellbystrand är ju inte så stort. Stengods av bröderna Walldén.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Umbärligt köksredskap är kanske en vitlöksrivare... Här i stengods och 14 cm Ø. Annars går det lika bra med...ingefära eller pepparrot!
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Epilog

                          Från tidskriften Hemslöjden nr 2/1977 har jag visat lite från Halland. https://www.precisensan.com/antikfor...805#post291805 I samma nr finns också bilder och text från Skottorp där bröderna Walldén har haft sin verkstad i mer än 50 år. https://sverigesradio.se/artikel/epo...er-efter-50-ar Åke Walldén (f.1948) och Anders Walldén (f.1953) har nu kommit till epilogen och 1 mars 2023 är det slut. Men en drejskiva skall gå till Iréne Johansson i Hasslöv kan man läsa i Laholms Tidning. https://irenejonssonkeramik.se/
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2023-02-28, 19:13.

                          Comment

                          Working...
                          X