Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stentrumling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stentrumling

    Har i dag jobbat med mina trumlare. Renoverat maskinerna som började bli lite slitna. Har också gått igenom alla trumlare, och sorterat sten samt fyllt på ny sten i de trumlare som blivit tomma. Har lagt en del i finare kornstorlek samt startat en trumma för polering samt satt igång min vibratorpoleringsmaskin.
    Nu ligger det 5 stora och en liten roterande trummor som innehåller ca 33 kg sten. I "vibban" har jag nog en 4 kg sten. Den hoppas jag blir klar till nästa helg. De rullande trummorna tar 3-4 månader innan de är klara. (Dugnet runt)
    mvh
    DG
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
    Har i dag jobbat med mina trumlare. Renoverat maskinerna som började bli lite slitna. Har också gått igenom alla trumlare, och sorterat sten samt fyllt på ny sten i de trumlare som blivit tomma. Har lagt en del i finare kornstorlek samt startat en trumma för polering samt satt igång min vibratorpoleringsmaskin.
    Nu ligger det 5 stora och en liten roterande trummor som innehåller ca 33 kg sten. I "vibban" har jag nog en 4 kg sten. Den hoppas jag blir klar till nästa helg. De rullande trummorna tar 3-4 månader innan de är klara. (Dugnet runt)
    mvh
    DG
    Ja det är inponerande Lasse vad som växer fram under trumling
    har sett, men inte gjort det själv,
    den stora stenen 4kg, det låter inponerande, vet inte hur den apparat
    ser ut, som jobbar med stenen, är den ensam i trumlaren? (Blir inte grannen tokig av skramlandet)
    Glaskulor framställdes visst av flerfärgade glasstänger, som klipptes i bitar
    och sedan trumlades!

    Förr räknades glasen i glashyttan (varje hytthundra) med glaskulor som flyttades från skål till skål.
    Vi hade den klassiska räknebrädan, med två pinnar, 100 hål + 10 hål i rad längst upp för varje hundra!
    Sedan kom ju den att trycka på!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #3
      Hirvi.
      Lasse menar nog fyra kilo sten, inte en fyrakilossten.

      Lasse.
      Har du sorterat inför poleringen?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
        Hirvi.
        Lasse menar nog fyra kilo sten, inte en fyrakilossten.

        Lasse.
        Har du sorterat inför poleringen?
        Tackar Kecke!
        Man läser väl som en kratta på Söndagsmorgon!
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          Hirvi det kanske är jag som skriver som en kratta. Man skriver ofta som man talar. Nej det är som Kecke säger 4 kg småsten som ligger i poleringsvibban Ja Kecke jag sorterade så gott det gick. Det måste man om man skall få ett bra resultat.
          De två sista trummorna som jag gjorde rent i, de sorterade jag lite grovt och fortsatte trumling på kornstorlek 80 övriga slängde jag ner i en trumlare med kornstorlek 600.
          Jag bryter mot de trumlingsregler som finns i olika böcker. Jag trumlar i kornstorlek 80 i 4 månader. På denna tiden har kornets storlek blivit närmare 600 och därför kan man ofta gå direkt på polering efter detta. Det här tror jag inte fungerar på de små trumlarna, jag har trumlare som är ca 15 cm i diam och rymmer ca 6 kg. Skall väl gå ut och ta en bild på maskinerna när det är "fullbelagt"
          Hirvi jag har maskinen i en plyvoodlåda som även är delvis isolerad så att jag skall kunna låta dem gå på vintern.

          Comment


          • #6
            Lasse.
            Jag har ett par stora trummor som, har jag för mej, är i samma storlek som dina. Mina är 20 cm i diameter.
            När jag köpte den trumlaren som innefattade 1 st 6-kilos och 2 st 3-kilostrummor så hade jag den gående inomhus under ganska lång period. Inte speciellt uppskattat här hemma.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
              Hirvi det kanske är jag som skriver som en kratta. Man skriver ofta som man talar. Nej det är som Kecke säger 4 kg småsten som ligger i poleringsvibban Ja Kecke jag sorterade så gott det gick. Det måste man om man skall få ett bra resultat.
              De två sista trummorna som jag gjorde rent i, de sorterade jag lite grovt och fortsatte trumling på kornstorlek 80 övriga slängde jag ner i en trumlare med kornstorlek 600.
              Jag bryter mot de trumlingsregler som finns i olika böcker. Jag trumlar i kornstorlek 80 i 4 månader. På denna tiden har kornets storlek blivit närmare 600 och därför kan man ofta gå direkt på polering efter detta. Det här tror jag inte fungerar på de små trumlarna, jag har trumlare som är ca 15 cm i diam och rymmer ca 6 kg. Skall väl gå ut och ta en bild på maskinerna när det är "fullbelagt"
              Hirvi jag har maskinen i en plyvoodlåda som även är delvis isolerad så att jag skall kunna låta dem gå på vintern.
              OK Lasse!
              Vilket mått är det?
              Från 80 till 600, bara en undran!
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • #8
                Det är samma storlek som mina. Jag högg till med ett mått.
                Jag förstår att det inte var uppskattat.
                Här lite mera bilder
                Först en del av mitt stenlager (bara en liten del)
                Sen trumlarna som drivs av en enda motor.
                Bild 3 visar hur en trumlare ser ut invändigt
                Bild 4 vibrationstrumlaren fylld och med påsatt lock
                .
                Bifogade filer
                Last edited by LasseC; 2007-07-29, 11:57. Anledning: Lite text om bilderna

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                  OK Lasse!
                  Vilket mått är det?
                  Från 80 till 600, bara en undran!
                  Hirvi
                  Det är kornstorleken på slippulvret. På glasbruken användes väl inte så fina korstorlekar som 400 och 600 vill jag minnas. Men jag kunde förr köpa slipkorn av kornstorlek 80 på glasbruket.

                  Slippulvret som jag använder är kiselkarbid på glasbruken brukade man nog kalla det för carbodurundum.
                  Jag polerar med tennoxid. Jag vet inte om det är det som man kallade tennaska på glasbruken. Man kan också slipa med ceriumoxid, men det gör man aldrig vid trumling då den inte polerar alla typer av stenar.
                  I princip kan man använda alla metalloxider för polering men med skiftande resultat. Jag vet att man polerade optiskt glas med järnoxid men det måste varit enormt smutsigt. Jag tror att det kallas krokus. Det finns i hårda stänger också för polering av silver. Man för då på den på filt eller tygrondeller.

                  mvh DG

                  Comment


                  • #10
                    Häftigt Lasse.
                    Jag har inte kommit till skott och gjort någon beställning från Stengalleriet än.
                    Saknar slipmedel.

                    Hirvi.
                    Kornstorleken räknas genom att man siktar genom nät där man räknar trådar per tum.
                    Ex. Kornstorlek 60 har går igenom ett nät med 60 trådar per tum. Det betyder att storlek 60 är ca 0,4 mm och 600 ca 0,04 mm.
                    Låter detta begripligt?

                    Comment


                    • #11
                      Vad Du kan. Du måste ha läst på
                      DG

                      Comment


                      • #12
                        Keckes fram kastande stämmer inte. Ex. Kornstorlek 60 har går igenom ett nät med 60 trådar per tum. Det betyder att storlek 60 är ca 0,4 mm
                        Med hennes teori skulle tråd diametern vara lika med noll. Och 60 trådar kan helt enkelt inte ha den samman lagda diametern 0 mm.
                        Skulle vara lite småkul att få reda på vilken diameter trådarna har.
                        Kan man få reda på något sånär genom att mäta ett 60 korn.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Hektor Visa inlägg
                          Keckes fram kastande stämmer inte. Ex. Kornstorlek 60 har går igenom ett nät med 60 trådar per tum. Det betyder att storlek 60 är ca 0,4 mm
                          Med hennes teori skulle tråd diametern vara lika med noll. Och 60 trådar kan helt enkelt inte ha den samman lagda diametern 0 mm.
                          Skulle vara lite småkul att få reda på vilken diameter trådarna har.
                          Kan man få reda på något sånär genom att mäta ett 60 korn.
                          Ok, Hektor.
                          Jag sa ju cirka.
                          Man talar faktiskt aldrig om storleken på slipmedlel i mm-mått.
                          Om du meddelar mej din adress så skall jag skicka ett korn för exaktare mätning.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                            Vad Du kan. Du måste ha läst på
                            DG
                            Jag tackar er alla för svaren, jag sitter bara här och lapar i mig!

                            Nu är Hektor med också, så passa er!
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                            Comment


                            • #15
                              Jag har själv smärgelduk där jag kan kolla vad det lider. Det är nog så att det är kvadrat tum som gäller eftersom trådarna hade blivit för tunna om annat gällt.

                              Comment

                              Working...
                              X