Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Undran-silverstämpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Undran-silverstämpel

    Har letat efter denna stämpel högt och lågt men inte hittat något alls som närmar sig denna. Finns ngn som kan bidra m. hjälp?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Om Du tittat på serien Matador skulle Du sett att man föraktfullt nämnt att "Hennes silver är med två torn" - dvs. att det inte är Silver (tretornat i Köpenhamn) utan någon form av plätering/försilvring.
    Fabrikantstämplarna för dansk "Pletsölv" är tyvarr inte ännu katalogiserade, men stilen på skaftet tyder på rel sen dansk jugend - c:a 1910 - 20 ungefär!
    mvh
    bwh

    Comment


    • #3
      oops tack för snabbt svar! Nej. Matador såg jag aldrig. Två torm säger alltså att det är nysilver? den andra märkningen, ser ut som en person som håller ngt i sina händer, vet du vad den symboliserar?
      Denna lilla slev är förgylld inuntill och jag kunde annat tänka att det var silver i sleven. Den är bara drygt 12 cm lång. Var den till skirat smör eller ngt åt det hållet? Pletsölv?? silver och vaddå?
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Den stora matadoren har anländt. Vackert! Här har varit så arbets krävande.

        Comment


        • #5
          Hektor , nu var du lite rolig igen!! :-)
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Säg till om vi behöver vara två.

            Comment


            • #7
              Och nu sist var jag ännu roligare.

              Comment


              • #8
                Pletsölv - danska för (oftast) Electroplate - en basmetall; mässing, alpacca eller "nysilver"(German Silver) - överdragen med en tunn yta av silver, oftast, efter 1850-talet, på elektrolytisk väg.
                På normalsvenska - "Nysilver"
                Tillverkarstämpeln ser ut som en springande biskop - St. Botvid? - med en harskramla i ena handen och en fjärilshåv i den andra - jag HAR sett den förr - men MINNET

                Comment


                • #9
                  Vad roligt att Du har hittat hit bwh Välkommen
                  LasseC

                  Comment


                  • #10
                    2 tårne er plet hverken mere eller mindre. Brugt ca 1900 til ca 1930. Man forgylder ikke plet.
                    Skeen er til sovs - størrelsen taget i betragtning vil jeg sige kirsebær sovs eller lignende. Eller smørsovs.
                    Last edited by hose; 2007-07-29, 19:05.

                    Comment

                    Working...
                    X