Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vas Höganäs

    Hittade den här vasen på ett loppis/antikbod i Kaskö, Finland.
    Hoppas att någon har synpunkter på den och kanske har lite fakta.
    Syns inte så bra i bild men den är signerad KJ.
    Last edited by Liljerik; 2008-05-04, 04:01.

  • #2
    Och den dåligt fotade stämplingen.
    Last edited by Liljerik; 2008-05-04, 04:01.

    Comment


    • #3
      Jag tror det är Karl (Robert) Svensson....

      Comment


      • #4
        Jugend! den här gillar jag verkligen!!!!!!!!!!!!! Vad är det för mått på den?
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Tack för det jani, du har nog rätt i att det är KS.
          Jag har ju boken "Lergods från Höganäsbolaget" och där kan man hitta Karl Svensson, han ska ha varit anställd mellan 1891-1946. Dessa signaturer står ju för drejare/formare och alltså inte för den som designat vasen. Så modellen kan ju ha kommit till innan KS blev anställd.
          Har tittat igenom boken men inte hittat någon vas som liknar den här. Den här vasen är ju mycket grövre/mindre detaljrik i konturerna än något i boken. Man kan också läsa att man hade modellnummer på prylarna och i boken redovisas från 364 och uppåt, 364-618 ska vara från 1889-1893. Om det nu står 126 på min så borde den ju då vara äldre.
          Jag tänkte också jugend men det skulle ju inte stämma med ovan resonemang.....
          Höjden är 16cm och bottenringens ytterdiameter är 15cm. Den är tung.

          Comment


          • #6
            Har en med samma form stämplad rak Höganäs. Denna raka slutade dom väl med 1905 eller var det 1915?

            Comment


            • #7
              Hektor, är din också "126" stämplad? Har du haft med din på PES? Länk?
              1915 bytte man till stämpel med ankare enl. boken.

              Comment


              • #8
                Phu du är jobbig, tror att min vas står i vitrinen och glänser, tyvärr är det inte så. Den är "svårfångad".

                Comment


                • #9
                  Jobbig?? Det är jag inte själv om att vara
                  När du sa att du har en så fick jag för mig att jag visst sett en sådan på bild här på PES tidigare. Har sökt på Höganäs och bläddrat igenom alla trådar men hittar den inte
                  Hade varit kul att kunna verifiera modellnummret, 126.

                  Comment


                  • #10
                    Förmodligen har jag inte visat min här, det var nog ett år sedan den såg dagens ljus.

                    Comment


                    • #11
                      Den logiska förklaringen är snarare att nr 126 hör till den nya modellnumreringen, som infördes 1905.
                      Karl R. Svensson stämplade/signerade alltid sitt KS i kursivstil, så däri har jani mycket rätt.
                      Din vas är i väldigt hög grad organisk jugend, och det skulle inte förvåna mig om Albin Hamberg stod för förlagan.
                      Men om det, eller annan formgivare får boken ge bättre svar, vid närmare studium i sängen, alt. le Courbousierfåtöljen...

                      Comment

                      Working...
                      X