Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Gullaskruf ISI och ISI-kub - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskruf ISI och ISI-kub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jodå Peter, de har samma form och avslut. Om du med avslut menar vid basen. Annars ser den lite vinklad ut vid öppningen, men kanske har att göra med bården.
    Last edited by Äjth; 2007-10-29, 09:57.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #32
      Raoul har vart inne några gånger. Har han missat frågan?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #33
        "Dekoren" eller mönstret skall man kanske säga är Kjell Blombergs serie Spets och formgavs 1962 (KB62/100). Finns bl a som sockersats om Ni följt den tråden här på PES.
        knappast meningslöst.

        Comment


        • #34
          Ja, Lennart Andersson har designat, men det finns ju inget årtal vad gäller Isikub på sidan!
          Vet någon när de tillverkades och under hur lång tid?

          Vad är dessa vaser värda ungefär?

          Comment


          • #35
            Välkommen vbo.

            ISI, ISIKUB OCH MINIKUB formgavs av Lennart Andersson andra hälften av 1950-talet, jag tror 1959, men är inte riktigt säker.

            Värdet beror på var, loppis eller antikhandlare, färg och storlek. Allt mellan 10 kr och 350 kr har jag sett.
            knappast meningslöst.

            Comment


            • #36
              På dagens loppisbesök hittade jag denna isi-vas i rött glas som nästan är opakt. En miss i beredningen av glasmassan eller en avsiktlig variation?
              Bifogade filer
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #37
                Här en isi i blått men med en metalliskt iriserande yta. Läcker tycker jag.
                Bifogade filer
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #38
                  Denna sista väcker mitt intresse? det är verkligen en isi???
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #39
                    Absolut en ISI. No doubt.
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #40
                      Hittade den röda ISI-adventsljusstaken på loppis idag. Tyvärr saknades insatserna för ljusen. Färgen är härlig då den skiftar i orange.
                      Bifogade filer
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
                        Här har vi hela familjen ISIKUB, ISI och MINIKUB. Ljusstaken till vänster är en ISI. Färgerna är ametist (lila), kobolt (blå), indigo (blå), röd, grön, klar och de finns även i orange. Signeringen GG är någon som "sölat" dit.
                        Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                        Och till denna lista över färger kan även läggas opalin, sprang på en hög ISIKUB i opalin idag och kunde inte låta bli den...
                        Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                        Här en isi i blått men med en metalliskt iriserande yta. Läcker tycker jag.
                        Listan på färger kan tydligen göras längre. Hittade en turkos idag! Lovar återkomma med bild.
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

                        Comment


                        • #42
                          Här finns en tråd som avhandlar glas och karaffer i ISI-serien:
                          /Admin
                          admin@precisensan.com

                          Comment


                          • #43
                            Här kommer den turkosa!
                            Bifogade filer
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

                            Comment


                            • #44
                              Jag hittade dessa två vaser senaste loppisrundan, kan någon av dem vara ISI??? Jag vet ju inte riktigt hur strukturen ska se ut så därför frågar jag lite försynt...
                              Bifogade filer
                              http://www.porslinsbloggen.se/

                              Comment


                              • #45
                                Tror inte det, det ska vara lite tätare räfflor.

                                Comment

                                Working...
                                X