Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskruf ISI och ISI-kub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Det är min ljusstake. Jag satte i stora ljus för att de små brinner ner/upp så förbaskat fort.

    Comment


    • #77
      Lite mer ISI vaser....

      Samlingen växer... skall dock skaffa en ljuslist, man ser knappt att de är i färgerna ametist och Indigo.

      Click image for larger version

Name:	120114.jpg
Views:	1
Size:	124,0 KB
ID:	527605

      Comment


      • #78
        Nu har jag hittat ytterligare en färg på ISI-vaserna; gul.

        Click image for larger version

Name:	gul isi.jpg
Views:	1
Size:	63,7 KB
ID:	531063
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #79
          Oj oj oj! så läcker. Är den på riktigt, tror du? Har aldrig sett den där färgen förrut! Finns den dokumenterad, vad säger experterna
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #80
            Ingen tvekan om att det är Gullaskruf. Känns och ser rätt ut på alla sätt. Om den sedan finns dokumenterad är en annan femma.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #81
              Har en gul ISIKUB, så att de tillverkats råder det ingen tvekan om. Det lektes ju en del med färgerna...

              Comment


              • #82
                Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                Ingen tvekan om att det är Gullaskruf. Känns och ser rätt ut på alla sätt. Om den sedan finns dokumenterad är en annan femma.
                Kan bara instämma, det är ingen tvekan om att det är ISI. Vi har ju sett massor av ovanliga färger på de här bara i denna tråden. Jag har dessutom sett skogsgröna (samma färg som de gröna i Reffla-servisen) och orangea varianter.
                http://www.porslinsbloggen.se/

                Comment


                • #83
                  Varför har den här tråden stannat upp?
                  Jag väntar fortfarande på att hitta min första ISI, är det så att "trådskrivarna" har "rävat" åt sig alla ISI som fanns kvar i landet?

                  Comment


                  • #84
                    här har du några isi.
                    Köp och sälj bland auktioner och till fast pris på Tradera.com. Unika saker till bra priser.

                    Ursprungligen postat av Burkslav Visa inlägg
                    Varför har den här tråden stannat upp?
                    Jag väntar fortfarande på att hitta min första ISI, är det så att "trådskrivarna" har "rävat" åt sig alla ISI som fanns kvar i landet?
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #85
                      Hittade en grön ISI-adventslåda på bakluckeloppis nyss, för 5 riksdaler. Tyvärr utan ljusinsatserna, men ändå

                      Click image for larger version

Name:	10706960_645998385514369_917536236_n.jpg
Views:	1
Size:	110,4 KB
ID:	555659

                      Bättre kurs än på Tradera i alla fall.

                      Comment


                      • #86
                        Tre ISI-vaser får bli mitt bidrag till tråden: orange, glasklar och grön.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #87
                          Ursprungligen postat av Burkslav Visa inlägg
                          Varför har den här tråden stannat upp?
                          Jag väntar fortfarande på att hitta min första ISI, är det så att "trådskrivarna" har "rävat" åt sig alla ISI som fanns kvar i landet?
                          Har en ishink extra om du är intresserad...

                          Comment


                          • #88
                            Tillverkades ISI som tallrikar?

                            Hittade tallrikar på en loppis som var mycket lika ISI - men jag avstod då jag inte hört att man tillverkade sådana. Rätt eller fel?
                            Dessa färgade cocktailglas såldes nyss på Tradera. Ojojoj.... men tyvärr för dyra.
                            http://gamla.tradera.com/8st-vatteng...1196_224755702

                            De måste vara ovanliga i färgat glas antar jag.

                            Comment


                            • #89
                              ISI-vaser ja. Har plockat upp dem när jag hittar dem billigt (max 20-30 SEK) och det har blivit 15 stycken totalt nu. Läste tråden i går och tyckte mig inte se att ni nämnt den rökfärgade än, eller? Har två olika i denna grå/rök-färg i alla fall.

                              Självklart så har det blivit en hel del glas också (älskar de stora grogg-glasen och cocktailglasen) - men de tyngre grejerna (shaker, pitcher, jordnötsskål, coasters och snacksunderlägg) har jag tyvärr inte stött på billigt ännu!

                              Kul att se att det finns fler som gillar serien iaf - i antikvärlden tycker jag den är sorgligt (eller iofs tacksamt) förbisedd.

                              Comment


                              • #90
                                Oändligt med färger

                                Av det jag har lärt mig så fanns det en del grundfärger för isi-vaserna, men eftersom glasmassan man använde var något sämre så kunde det därför förekomma mycket nyansskillnader (vi kan nämna Royal-Krona ljuslyktorna och Gullaskrufs Vineta som två exempel på det). Man tog även ibland dem färgerna som fanns tillgängliga vid bruket och använde i vaserna. Det finns därför egentligen ingen gräns för många färger eller nyanser som finns av dom.

                                Comment

                                Working...
                                X