Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskruf ISI och ISI-kub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Gullaskruf ISI och ISI-kub

    Har samlat på mig en hel del ISI-kubar i klarglas och grönt och i många olika storlekar. Mycket snygga och användbara.
    Nu är min fråga till gullaskrufexpertisen:
    Finns någon förteckning över vilka storlekar som tillverkades? Framförallt undrar jag över vilken som är den största ISI-kuben.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Lyfter frågan lite diskret genom att berätta att jag sett en jättestor kub (ca 80 cm hög) i klarglas som var snarlik ISI.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Jag har själv en 5-6 olika storlekar (förutom Minikuber), och har väl sett åtminstone ett par till. Kan därför tänka mig att de finns i ett tiotal storlekar. De kuranter jag har tillgång till visar bara tre olika storlekar, så de ger tyvärr ingen ytterligare information. En så stor som 80 cm har jag dock aldrig sett, men det hade varit spännande att se ett foto om sådant går att få tag på.

      Comment


      • #4
        Jättekuben såg jag på en samlarmässa eller liknande(minns inte vilken eller var). Den var väldigt lik en ISI-kub men det var något som inte stämde i strukturen, dessutom hade den en stor nagg vilket gjorde att jag avstod från köp.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Om den är kvadratisk så är det en ISIKUB-vas, är den rektangulär så är det en ISI-vas. Är den jävligt liten, då är det en MINIKUB.

          Om den inte stämde i strukturen, så var det nog inte en ISI/ISIKUB helt enkelt. Den högsta ISI i katalogen är 275 mm. Den högsta ISIKUB i katalogen är 240 mm. Den högsta MINIKUB i katalogen är 110 mm. Alltså är det högst osannolikt att det var ISI/ISIKUB. Formgivare var Lennart Andersson

          (I en ISIKUB-annons i tidningen FORM 3-4 1959, så är det bild på en ISIKUB-vas och två ISI-vaser)
          knappast meningslöst.

          Comment


          • #6
            SMACK! Där fick man lära sig nå't.
            En ny fråga dök plötsligt upp: Vad står egentligen "ISI" för? Som det skrivs med versaler så får i alla fall jag för mig att det är en förkortning.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Ballonggreven
              SMACK! Där fick man lära sig nå't.
              Du är inte den ende... Får revidera mitt inlägg ovan, jag har bara fyra storlekar på kuben, och tio storlekar känns helt plötsligt inte så sannolikt...

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Ballonggreven
                SMACK! Där fick man lära sig nå't.
                En ny fråga dök plötsligt upp: Vad står egentligen "ISI" för? Som det skrivs med versaler så får i alla fall jag för mig att det är en förkortning.
                ISI=Inte Sådana Idiotfrågor (den satt!)

                Nej ISI är inte någon förkortning, de heter helt enkelt ISI. Och man gjorde aldrig någon så hög ISI/ISIKUB som 80 cm.
                knappast meningslöst.

                Comment


                • #9
                  Hej!

                  Det låter intressant ISI kub....Kan någon sätta in en bild på en sådan skapelse
                  Alltid kul att lära sig något .

                  Pjotr

                  Comment


                  • #10
                    Är avundsjuk på Raouls röda!!! men har å andra sidan en Lila !
                    De andra är klarglas, grönt och blått.
                    Bifogade filer
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Äjth
                      Är avundsjuk på Raouls röda!!! men har å andra sidan en Lila !
                      De andra är klarglas, grönt och blått.
                      Det ser ut som Du har 5 ISI, 3 ISIKUB och 1 MINIKUB.

                      Får väl lägga in ett kort på mina övriga ikväll...
                      knappast meningslöst.

                      Comment


                      • #12
                        Signatur?

                        Har en ISI som i storlek är som Ähjts lila och har bokstäverna GG ristad i glasmassan, alltså inte graverade. Äger endast denna ISI så jag kan inte jämföra med andra så min undran är om det är vanligt?
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                        Comment


                        • #13
                          Vad har du färg färg på den? Jag har då inte sett ngn signatur-ristning, men Raoul vet nog.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Här har vi hela familjen ISIKUB, ISI och MINIKUB. Ljusstaken till vänster är en ISI. Färgerna är ametist (lila), kobolt (blå), indigo (blå), röd, grön, klar och de finns även i orange. Signeringen GG är någon som "sölat" dit.
                            Bifogade filer
                            knappast meningslöst.

                            Comment


                            • #15
                              Den där gröna avlånga och den i klarare blått!!! Mums!!!!
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment

                              Working...
                              X