Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En trasig, och en smal med dålig bild.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En trasig, och en smal med dålig bild.

    Hej, konstig rugbyflaska som tyvärr är sprucken, undras om det har varit fot på denna eller? Hur förvarade man den om den inte hade det? På den smala som är ca 24 cm hög och ca 5.3cm i dia står det: ST.KOPPARBERGSBERGSLAGSAB nästa rad: FALUÄTTIKFABRIK.
    Måste väl vara 1900-tal på dessa?
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

  • #2
    glömde bilder...

    ojsan!
    Bifogade filer
    Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
      ojsan!
      Ja det ser faktiskt ut som ett glaspålägg i botten,
      så det skulle kunna varit en fot där!
      Kul prylar du har viol, var hittar du allt?
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Vad kul att du tycker våra pinaler är kul! Jag tycker man ska dela med sig av det man har, även om det "bara" är bilder, man kan ju glädja nån! Det finns väl inget värre än folk som har roliga grejjor inlåsta i ett skåp och inte visar för nån, ursch för sådana, tråkiga ego-torrisar. Jag gläds också när man delar med sig av sina kunskaper, för gamla saker är viktiga. Jag hittar saker lite här och där, ibland under mossa, ibland köper jag (billigt naturligtvis) ibland får jag saker. Ja lite olika, brukar kolla lite med hjärtat, lite med skallen och lite med fantasin. Hehe!
        Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
          Vad kul att du tycker våra pinaler är kul! Jag tycker man ska dela med sig av det man har, även om det "bara" är bilder, man kan ju glädja nån! Det finns väl inget värre än folk som har roliga grejjor inlåsta i ett skåp och inte visar för nån, ursch för sådana, tråkiga ego-torrisar. Jag gläds också när man delar med sig av sina kunskaper, för gamla saker är viktiga. Jag hittar saker lite här och där, ibland under mossa, ibland köper jag (billigt naturligtvis) ibland får jag saker. Ja lite olika, brukar kolla lite med hjärtat, lite med skallen och lite med fantasin. Hehe!
          Håller med helt och hållet, vad du säger!
          Folk undrar alltid hur jag kan bjuda på mig själv, som jag gör! tyker att det är helt natuligt, att dela med sig, vad man kan och vet!
          Men procentuellt sett, så tiger nog Svensken gjärna!
          hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #6
            Det har inte varit fot på din flaska, de kallas för sodapung
            eller i England Torpedo.
            De finns väl under hela 1800-talet och in på 1900-talet
            om det finns ännu äldre vet jag inte, tror inte det.

            Ättiksflaskan är ifrån 1910-1920 ungefär medan soda-pungen verkar vara runt sekelskiftet +/-.

            Comment


            • #7
              Flaska med sprekk har ikke hatt fot opprinnelig. Det som ser ut som feste for fot er kanskje heller puntemerket. Flasken heter Hamiltons patent (England ca. 1825) og patentet gikk ut på at flasken skulle ligge (holde korken fuktig) for å bevare kullsyren i sodavannet. Flasketypen ble også brukt i Skandinavia. I Norge for eks. var den mest i bruk ca. 1850 til opp mot 1900.

              Comment


              • #8
                Hittade när sodapungen föddes

                1814 fick Engelsmannen William Hamilton patent på sin
                Hamilton Bottle, Torpedo eller sodapung.
                Man var alltid tvungen att ha korken i för den var ju gjord
                för att ligga ner.

                ( Bossche )

                Comment


                • #9
                  Tack för era svar, men ootroligt korkad (!) konstruktion, då är det ju heller inte så konstigt att flaskan är paj! Och man undrar ju stillsamt hur många som har haft soda över hela golvet bara för att flaskan har rullat ner i kras, Nää allt var inte bättre förr! Fast kanske att det är roligare för de som samlar på flaskor i nutid som råkar ha en, för det finns väl kanske bara tre som är hela! Hihi!
                  Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                  Comment


                  • #10
                    Ja ha! Sodapung!
                    Det var nytt för mig, trevliga lärdomar!
                    Och rullar lätt, det tror jag!
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • #11
                      Jag grävt upp en del av de här från Falu ättiksfabrik. De runda är lite äldre än de fyrkantiga som kommer senare, annars helt lika.
                      Sedan kommer skruvkorkar i bakelit, skulle tro att det är i början av 50-talet, fast flaskorna börjar väl maskinblåsas redan i slutet av 30-talet.

                      Av fyndkonstexten verkar de runda flaskorna vara 10-20-tal - jag tror att de har funnits kvar en bit in på 20-talet i alla fall.
                      A. F. kanske har en mer ordentligt underbyggd kronologi på flaskorna?

                      (Råkade på Faluns hemsida hitta uppgiften att fabriken invigdes 1910 - så det är nog äldsta möjliga datering av flaskan.)
                      Last edited by FBQ; 2007-08-04, 12:31.

                      Comment


                      • #12
                        Nej det har jag inte, kan inte mycket om nyare flaskor
                        alls. Men nu fick jag lära mig lite om dem iallafall.

                        Comment


                        • #13
                          Kan man anta att sodapungen är engelsk eftersom den är märkt W som i water-vatten? Mina två som jag tror är svenska har lite annan form dessutom.

                          Comment

                          Working...
                          X