Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rastarbete gjord i en porterform.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rastarbete gjord i en porterform.

    Kunde inte låta bli den när jag såg den, inte typisk för
    syltburkar då den är gjord i en porterform.

    Det första jag tänkte när jag såg den var en porterform
    men hade inget att jämföra med på semestern.
    Men nu när jag kom hem så stämmde botten och
    diametern med porterflaskorna ifrån sent 1800-tal.
    Bifogade filer

  • #2
    Underbar burk. Är höjden som en porter också?

    Comment


    • #3
      Ja sådant hände då och då i hyttorna,
      kul att du kunde härleda den A.F!
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Rökpunkter

        Jag undrar var ordet (rökpunkter) kommit ifrån,
        är inte med som (glasfacktermer)
        menar ni hålen som är borrade i formar,
        för att släppa ut rök och vattenånga?
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          Rökknoppar eller rökpunkter kallar vi flasksamlare de
          borrade hålen i botten som var för att släppa ut rök och
          ånga.

          Blir ju som 1 till flera knoppar i botten på flaskorna.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
            Rökknoppar eller rökpunkter kallar vi flasksamlare de
            borrade hålen i botten som var för att släppa ut rök och
            ånga.

            Blir ju som 1 till flera knoppar i botten på flaskorna.
            Ja OK!
            Järnformar man snurrar i, är också många hål i väggarna,
            men dom blir ju inte synliga då man snurrar!
            När vi blåste ex 10 lit flaska i järnform, så stod formen på en formbräda,
            med sågade spår ganska tätt,
            då gick vattenångan ut i spåren (snurrad flaska)(glaset mot brädan altså)
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

            Comment


            • #7
              Det här med rökpunkter och formar är intressant. Här i forumet är det ju bara flaskor men det skulle väl inte skämma om någon med lite bilder på formar, trä och järn, kunde starta en ny tråd för att visa oss lite mer ovetande om hur formarna såg ut. Skulle nog öka förståelsen för hur det gick till en del.

              Comment


              • #8
                Tonsa, jag tror bestämt det har lagts ut en del bilder på detta forum gällande formar, under rubriken flaskor, samt förekommit förklaringar. Använd sökfunktionen och leta på formar till ex.
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Sökte en del men det är klent, mycket klent med info om formarna. Hittade en bra tråd "Kylda formar" från oktober 2005. Men egentligen inte så mycket mer om flaskformarna och dess tillverkning och tillverkare. Men så är ju detta inte forumet för flaskformar. Fast mer kunskap om formarna skulle ju kanske förbättra kunskapen om varför flaskor ser ut som dom gör ibland. Teorierna är ju lite spretiga ibland. Är alla formar för knoppölsflaskor bara puts väck? Var och vem gjorde formarna? Emil i Lönneberga var ju duktig på att snida så det kanske finns en förklaring. ;-)

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Tonsa Visa inlägg
                    Sökte en del men det är klent, mycket klent med info om formarna. Hittade en bra tråd "Kylda formar" från oktober 2005. Men egentligen inte så mycket mer om flaskformarna och dess tillverkning och tillverkare. Men så är ju detta inte forumet för flaskformar. Fast mer kunskap om formarna skulle ju kanske förbättra kunskapen om varför flaskor ser ut som dom gör ibland. Teorierna är ju lite spretiga ibland. Är alla formar för knoppölsflaskor bara puts väck? Var och vem gjorde formarna? Emil i Lönneberga var ju duktig på att snida så det kanske finns en förklaring. ;-)
                    Vem som gjorde formar förr, har jag nog läst här på PES,
                    får se om någon kommer in med komentar om det!
                    Gamla glasformar i järn, dom har gått till skrot, i Fåglavik lastades det på järnvägsvagnar 1950talet, det var mycke fina formar som gick denna väg!
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • #11
                      Det stämmer att alla gamla järnformar har i regel sålts som skrot. Det fanns en firma i Karlstadtrakten som gjorde järnformar till flaskglasbruken . Om LS tittar in så kan han nog tala om vad firman hette. Jag är ju så vansinnigt gammal så jag glömmer ju allting
                      Träformarna blev oftast till ved när de var utbrända De som jag har räddat var från en som hade fått dem till pannved.
                      mvh DG

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                        Det stämmer att alla gamla järnformar har i regel sålts som skrot. Det fanns en firma i Karlstadtrakten som gjorde järnformar till flaskglasbruken . Om LS tittar in så kan han nog tala om vad firman hette. Jag är ju så vansinnigt gammal så jag glömmer ju allting
                        Träformarna blev oftast till ved när de var utbrända De som jag har räddat var från en som hade fått dem till pannved.
                        mvh DG
                        Du får väl ta en bild på formen Lasse!
                        Ja glömsk kan man bli!
                        Jag har lagt kameran i kylskåpet, en gång,
                        då kan man undra! var har jag lagt den!
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • #13
                          För något år sedan såldes ett större antal gjutjärnsformar i Värmland på auktion. De kom från en i törnrosasömn varande smedja och var märkta med Liljedahls L på ena brösthalvan, knoppölsformar alltså.

                          Jag skulle kunna tänka mig att Borgviks Järnbruk stod för leveranserna till glasbruket i Liljedahl. De båda bruken var i princip grannar med varandra och att de hade en hel del affärer sins emellan är belagt.
                          --I de blindas rike är den enögde kung.--

                          Comment

                          Working...
                          X