Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Michael Andersen & Søn - MA&S

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Vasen är vacker och tillkomstiden är efter 1916, då Michael Andersen ombildade sitt företag med sina söner som delägare. Tillverkningen fortsatte en liten bil in på 1920-talet.
    Daniel Andersen har varit inspirerad av Bindesböll (1846-1908), som arbetade i Köpenhamn och skapade en personligt abstrakt stil, med former hämtade från växtvärlden.
    Vasen är alltså mycket Bindesböllsk, och därmed också eftersökt av andra samlare, än dem som gillar bornholmskt i sig.

    Comment


    • #32
      Stort tack Gideon. Intressant det där med Bindesböll, hittade faktiskt en skiss på ett fat (i boken Jugend av Gabriele Fahr-Becker) där dekorationerna och färgerna var mycket lika de på min vas.

      Comment


      • #33
        Det senaste förvärvet är ett par hänkelvaser, som inte är världens vackraste just nu, på grund av färgbortfallen. Men de är intressanta ändå, eftersom frågor väcks, som inte kan besvaras av dagens enda och tunna häfte om terracottafabriken MA&S, utgiven av Bornholms museum för 18 år sedan.
        Författaren Ann Vibeke Knudsen har sagt att det är på tiden med ett fullödigt bokverk om företagets historia och dess spännande, och många gånger vackra, produktion. Det återstår att se när den kommer.

        Under tiden är det bra om vi kan fortsätta visa fram vad vi har av MA&S, inte bara rinnglaserat och gammalt, utan gärna också fina grejer av senare keramiker som t ex Marianne Starck och Ernst Weber.
        Varför inte?

        För att återgå till de 27-28 cm höga vaserna, så tillverkningstiden i slutet på 1910-talet och kanske åren runt 1920. Den ena är en cm högre än den andra och jag tror att det beror på att de är gjorda vid olika tillfällen, framförallt för att en är stämplad Danmark och den andra Denmark. För den senare, hade man säkert exporten i åtanke.

        Lackerat gods kom första gången på 1890-talet, för fabrikens del, då gammalnordiskt som tema var populärt, med arkeologiska fynd från brons- och järnåldern, gjorda på Bornholm, som förebilder. Då fick lackeringen en bronsaktig patina.
        Tiotalet år senare gjorde man en billig lackvariant av den svartbrända terracottan, som höll på att gå ur modet, men den produktionen blev kortlivad, då den färgstarka blymajolikan mer eller mindre tog över.
        Jag vet inte hur stor produktionen var av billigare, lackerade vaser och jag antar att mycket har skattat åt förgängelsen, just för att färgavflagningarna var nästan var legio och därför kunde det bli respass till närmaste soptipp.

        Det som förundrar mig, är att MA&S ändå vågade satsa på nytt på lackerat gods, i tiden efter första världskriget. Hänkelvasen återkommer i den första bilden (taget från en minnesutställning i slutet på 1920-talet), jämsides med andra majolikavaror och det skulle inte förvåna mig om det fanns lackerade varianter av allihop.
        Skillnaden mot den tidigare produktionen, är att de här är målade i två färger. Brunt och mörkgrönt.
        Längst ner i bildsviten, dyker en lackerad fladdermusvas upp och den bilden är beskuren och tagen från en Metropolauktion:
        http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={EB549D87-6094-4737-97B2-3EC9A63DEFF3}
        Jag vet att det finns en likadan vas, men härligt rinnglaserad, som en PES-medlem än idag trycker på…

        När jag får bättre tid över, ska lite omsorg läggas på vaserma, som lätt rengöring och retuschering med vattenfärger, så att de blir lite mer presentabla på en hylla.
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Det senaste förvärvet är ett par hänkelvaser, som inte är världens vackraste just nu, på grund av färgbortfallen. Men de är intressanta ändå, eftersom frågor väcks, som inte kan besvaras av dagens enda och tunna häfte om terracottafabriken MA&S, utgiven av Bornholms museum för 18 år sedan.
          Författaren Ann Vibeke Knudsen har sagt att det är på tiden med ett fullödigt bokverk om företagets historia och dess spännande, och många gånger vackra, produktion. Det återstår att se när den kommer.

          Under tiden är det bra om vi kan fortsätta visa fram vad vi har av MA&S, inte bara rinnglaserat och gammalt, utan gärna också fina grejer av senare keramiker som t ex Marianne Starck och Ernst Weber.
          Varför inte?

          För att återgå till de 27-28 cm höga vaserna, så tillverkningstiden i slutet på 1910-talet och kanske åren runt 1920. Den ena är en cm högre än den andra och jag tror att det beror på att de är gjorda vid olika tillfällen, framförallt för att en är stämplad Danmark och den andra Denmark. För den senare, hade man säkert exporten i åtanke.

          Lackerat gods kom första gången på 1890-talet, för fabrikens del, då gammalnordiskt som tema var populärt, med arkeologiska fynd från brons- och järnåldern, gjorda på Bornholm, som förebilder. Då fick lackeringen en bronsaktig patina.
          Tiotalet år senare gjorde man en billig lackvariant av den svartbrända terracottan, som höll på att gå ur modet, men den produktionen blev kortlivad, då den färgstarka blymajolikan mer eller mindre tog över.
          Jag vet inte hur stor produktionen var av billigare, lackerade vaser och jag antar att mycket har skattat åt förgängelsen, just för att färgavflagningarna var nästan var legio och därför kunde det bli respass till närmaste soptipp.

          Det som förundrar mig, är att MA&S ändå vågade satsa på nytt på lackerat gods, i tiden efter första världskriget. Hänkelvasen återkommer i den första bilden (taget från en minnesutställning i slutet på 1920-talet), jämsides med andra majolikavaror och det skulle inte förvåna mig om det fanns lackerade varianter av allihop.
          Skillnaden mot den tidigare produktionen, är att de här är målade i två färger. Brunt och mörkgrönt.
          Längst ner i bildsviten, dyker en lackerad fladdermusvas upp och den bilden är beskuren och tagen från en Metropolauktion:
          http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={EB549D87-6094-4737-97B2-3EC9A63DEFF3}
          Jag vet att det finns en likadan vas, men härligt rinnglaserad, som en PES-medlem än idag trycker på…

          När jag får bättre tid över, ska lite omsorg läggas på vaserma, som lätt rengöring och retuschering med vattenfärger, så att de blir lite mer presentabla på en hylla.
          Hoppas du inte tänker på mig Gideon. Den var aldrig i min ägo, jag tvekade att köpa den och sedan var den borta, men hade visst en bild på den. Det var länge sen, men jag har inte glömt hur ont det gjorde när den var borta och att jag ångrade min tillfälliga snålhet...
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #35
            kul !

            hej !
            gick igenom hela tråden och ser ju en sak som jag har
            vilket år är denna i från ?

            hälsningar olasan
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Måste plussa till en skapelse

              som jag förstår måste komma från Bornholm och Michael Andersen & söner.
              Jag har felaktigt lagt den under "övrig svensk keramik", men nu får den flytta! Tack Gideon för mycket intressant information!
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av olasan Visa inlägg
                hej !
                gick igenom hela tråden och ser ju en sak som jag har
                vilket år är denna i från ?

                hälsningar olasan
                Den finns med i en exportkatalog från 1910, så åren kring det, bör den vara från. 1916 byter företaget namn, i och med att sönerna träder in.

                Comment


                • #38
                  Ursprungligen postat av Agnesh Visa inlägg
                  som jag förstår måste komma från Bornholm och Michael Andersen & söner.
                  Jag har felaktigt lagt den under "övrig svensk keramik", men nu får den flytta! Tack Gideon för mycket intressant information!
                  Jag läste den andra tråden, och beklagar om Du fått uppfattningen att bara äldre MA&S platsar som här.
                  Så är det inte.
                  Det har bara blivit så, och naturligtvis finns det fler, senare, keramiker och konstnärer, än Daniel Andersen, att framhålla.

                  MA&S byter ännu en gång logotyp 1930, och tar Rönnes stadsvapen (tre fiskar i en sköld) som sin nya symbol.
                  Din vas är från slutet av femtiotalet, och påminner mycket om andra arbeten från företag som Zeuthen på danska fastlandet.
                  Vem som formgivit, kan jag inte säga, men det är i vart fall inte Marianne Starck.

                  Comment


                  • #39
                    Ingen fara Gideon, jag är bara glad och tacksam över de svar jag fått. Jag böjer min ödmjuka nacke inför all den kunskap jag suger i mig från de kunniga inläggen i forumet :-)
                    Rönnes stadsvapen alltså... Vasen känns onekligen som 50-60-tal.
                    Jag är fäst vid den här tekniken med partiell glasyr, tycker också mycket om Jani's arbeten. Jag skulle gärna vilja veta lite mer om själva tekniken. På Andersen-vasen syns det tydligt att stråken mellan glasyren är "ristade" medan det på Laholmsgodset nästan verkar som om man täckt in vissa ytor med något, typ vax, som sedan försvinner vid bränningen. (Nu är jag kanske helt ute och cyklar, så jag säger inget mer)

                    Comment


                    • #40
                      Fisk med fiskar?

                      Hej!

                      Jag funderar lite över stämpeln på den här fisken. Är det verkligen tre fiskar, tycker mer det liknar streck?

                      All annan information är självklart också uppskattad! =)
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Jo, stämpeln ska föreställa tre fiskar i en sköld och i detta fall är den ristad för hand.
                        Den gröna fisken är från 1940-talet och formgiven av den österrikiske konstnären Ernst Weber. Din variant är mellanstorleken av tre, och jag har även sett den i andra glasyrfärger, samt den speciella krackeleringsmetoden som kallades Persiateknik (som Marianne Starck senare anammade).

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Agnesh Visa inlägg
                          Jag är fäst vid den här tekniken med partiell glasyr, tycker också mycket om Jani's arbeten. Jag skulle gärna vilja veta lite mer om själva tekniken. På Andersen-vasen syns det tydligt att stråken mellan glasyren är "ristade" medan det på Laholmsgodset nästan verkar som om man täckt in vissa ytor med något, typ vax, som sedan försvinner vid bränningen.
                          Kanske skulle Du kunna öppna en ny tråd i "Porslin & keramik Övrigt", så att fler kan delta i frågan om sgrafittoteknik och fabriksjämförelser?
                          Då kan det bli ett bra och uttömmande ämne, som de flesta hittar till och bidra med vad de vet.

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Jo, stämpeln ska föreställa tre fiskar i en sköld och i detta fall är den ristad för hand.
                            Den gröna fisken är från 1940-talet och formgiven av den österrikiske konstnären Ernst Weber. Din variant är mellanstorleken av tre, och jag har även sett den i andra glasyrfärger, samt den speciella krackeleringsmetoden som kallades Persiateknik (som Marianne Starck senare anammade).
                            Tack för svaret Gideon!

                            Det känns helt otroligt att kunna få sådan utförlig information så snabbt. =)
                            Jag måste även passa på att fråga om det finns någon bok eller sida på internet där man kan se bilder av olika föremål gjorda av M.A & söner?

                            Comment


                            • #44
                              Jag har frågat Ann Vibeke Knudsen på Bornholms museum, om det kommer någon djuplodande bok om MA&S, och hon svarade att det inte har hunnits med.
                              Det kommer, och under tiden får vi nöja oss med det här tunna häftet av henne, som ändå är väldigt informativt:

                              Den rekommenderas.

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                                Jag har frågat Ann Vibeke Knudsen på Bornholms museum, om det kommer någon djuplodande bok om MA&S, och hon svarade att det inte har hunnits med.
                                Det kommer, och under tiden får vi nöja oss med det här tunna häftet av henne, som ändå är väldigt informativt:

                                Den rekommenderas.
                                Ah!! Den ska jag omedelbart inhandla, det var verkligen ett bra pris också! Tack för tipset.

                                Comment

                                Working...
                                X