Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Michael Andersen & Søn - MA&S

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det är både och.
    Högblank glasyr ses bäst i skenet av ljus, och dess underliggande färger framträder klarare. Sedan hänger mycket på kvaliteten i utförandet, och här är det bland det bästa man kan se.

    Snigelburken - Ditt minne är det inget fel på. Från hand till hand har alltid dekorativa varor vandrat, och det är faktiskt samma burk Du en gång haft.
    Nu finns den bland ännu större skönheter, vilket emde visat prov på, i den stora tråden om Jugend.
    Jag är helt förvissad om att den tas väl om hand och trivs gott i sitt nya hem.
    Den var en del i ett inbyte, som samvetslösa samlare brukar utföra. Hrm...

    Ska leta upp mera MA&S här i hemmet, men näns inte dra fram senare grejer efter 1930-talet ännu.
    Samlarvännen, jag tidigare nämnt, har låtit meddela att vi ses tidigast den 6 augusti, och att han inte tänker låsa in sig på muggen.
    Nej - istället ska han använda sina gamla handbollskunskaper och stå därnere och låtsas ta emot "bollen" utifall att...

    Var inte blyga för att visa fram era egna objekt - jag vet att ni trycker på dem!

    Comment


    • #17
      En tillrättaläggelse, eller snarare komplettering måste göras, och det gäller den röd-vita skålen härovan.
      Den är inte en idéskapelse av Daniel, utan av hans bror Michael Ejner Andersen. Han lanserade, vad som blev MA&S-fabrikens populära majolikaserier "Dania" och "Kobolt".
      Till vilken serie skålen hör, är självklar, eftersom rött och vitt ingår i den danska flaggan - Dania.
      De båda serierna hör 1920-talet till, och finns presenterade i en priskurant från 1924.

      Daniel A. bör dock ha ansvarat för själva glasyrframställningen, eftersom han var den som fick den gedigna utbildningen utomlands, medan de tre andra bröderna Emil, Pauli och Michael E. med tiden fick andra uppgifter i fabriken.

      Daniel blev konstnärlig och teknisk ledare av fabriken från 1931, medan Michael E. fick ansvaret för den kommersiella biten.

      Härnedan visar jag ännu en MA&S, som stundligen gåtts förbi, i likhet med den förra lampan. Denna är dock tung och stor, med senare skärm där fjärilar är isydda.
      Läcker i glasyren och man förstår att den heter "Kobolt" i dess dominerande blå rinnande färger, för att sedan glda över till rosa och rött upptill.
      Bifogade filer
      Last edited by Gideon; 2007-08-01, 22:31.

      Comment


      • #18
        Jag har några blankglaserade MASar,
        tycker att Gideon skall få nåt att göra
        Tack på förhand !
        Den här skålen är signerad MA.S och handristat 1093
        Skålen har diametern 24 cm och är 9 cm hög
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Nåt att göra?

          Läcker skål, jani. Glasyren på den, är av samma dignitet, som på andskålen.
          Också här är Daniel Andersen, mannen bakom verket.
          I det tunna MA&S-häftet finns bara en bild på Din skål, som oglaserad och upptravad, bland annat gods i väntan på brännugnen.
          Den ses i mitten av fotot, som nummer tre i bildföljden nedan.

          Bildtexten till det gamla fotot som nr 1, lyder såhär:
          "Fabriken i början av 1920-talet. Till vänster i bild en halvtaksbyggnad, där leran förvarades och behandlades. Gipseri, drejarrum och målerirum till höger. Personen i dörren, längst bort, är Jens Michael Andersen, därefter Michael (Ejner) Andersen och Othenius Haagensen, ugnsättare (med brädan). Till vänster Chr. Holm, arbetsbiträde och packare."
          Tänk att skapa så vackra ting i denna torftiga miljö, med dagens mått mätt!

          Daniel A. var alltså inte med på fotot, men just nu är det inte viktigt. Det viktiga är detaljen i foto nr 3, som visar den oglaserade blomskålen.
          Sedan återkommer de figurer Othenius bär på i bild 2, som nr 4 (utsnitt) från en minnesutställning i slutet på 1920-talet. Han bar på en liten rad av isbjörnsaskfat, som jag har sett i olika färgställningar, men också enfärgad i blank glasyr.
          Bredvid den återkommer andskålen som en fin final.

          Vad har Du mera, att få vårt snålvatten rinna till med, jani?
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            himmel o pannkaka.....
            får jag såna utförliga svar så skall jag leta fram fler, tusen tack!

            Comment


            • #21
              jag får väl hålla vad jag lovade, att lägga ut blankglaserade alster.
              Kan månne denna stora vas locka fram dig Gideon igen ;-)
              vasen är 35 cm hög och har 2 'hängande' svanar högst upp vid halsen
              Vet inte om jag kan säga att den är vacker, fulsnygg kanske
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Spännande, men jag får inte grepp om svanarna. Vore fint med lite fler bilder!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #23
                  Äjth
                  det blir självklart med svanar när man håller i vasen.
                  Om man bortser från glasyren så syns och känns svanarna tydligt
                  men rinnglasyren fortsätter förbi svanarna och förvillar
                  Vasen är 17 cm bred på ena hållet och 14 cm bred på andra hållet.
                  Det finns ett serienummer under glasyren som är svårtolkat
                  Kan vara 1986.....
                  bild ett i skuggan
                  bild 2 i solen
                  bild 3 i sol/ skugga från 'sidan'
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Snyggt säger jag jani! Inte ofta som man ser en frusen "actionbild" inom keramiken. Jag menar; störtdykande månbelysta svanar fångade sekunden innan en kraschlandning bland de mörka svarta upprörda vågor. Eller är det min fantasi som skenar iväg nu?

                    PS, jani, har du umgåtts för mycket med Gideon då du känner att du måste placera den fina vasen på, vad som ser ut som en ranglig planka, när du fotar den?
                    Last edited by emde; 2007-08-27, 22:33.
                    < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

                    Comment


                    • #25
                      Jag tror att modellörerna och bildhuggarna för 100 år sedan, hade betydligt fantasifullare scenerier för sig, än vad vi kan föreställa oss idag, emde.
                      Trots all sentida påfund som datoranimerad science-fiction och kraschlandningar i multimedia, kunde gamlingarna ha det minst lika roligt!
                      Det tror jag.

                      Frysbilder i flykten eller angreppet, har många konstnärer avbildat i tusentals år, på mer eller mindre olika uppskattade sätt. Leonardo var odiskutabelt en av de främsta, i sin samtid, att framställa sådana ögonblicksbilder.
                      Nu är det ingen da Vinci i original vi diskuterar, men väl en vas som Daniel Andersen, i sin originalitet skulpterat, och säkert mer än väl var stolt över. Att han gjorde så mycket mer annat, hör just nu inte till.

                      Det är en sådan vas, jani visar upp, och jag vet att den uppbär lika stort djup i lyster och färg - som åtminstone måslampan gör.
                      Kanske är det samma vas, men ändå likartad, som jag fotade i AuktionsKompaniet, på Regeringsgatan i Stockholm tidigt i våras, och den hör defitinivt till samma modell och rätt mastiga storlek i höjd.
                      Jag kör alltid med min uråldriga Mavica FD88 med floppydisk, och får aldrig typ Hasselbladsbilder inomhus, men ofelbart fina sådana utomhus!
                      Då fick jag det sagt, utan skryt.

                      Bilden från visningen, visar glasyrlyster och färger, så misstro inte janis vas. Den kan man räkna på inte ett tjog samlade bilder av olika kulörer utav, ens med ett långsiktigt museiprojekt för fotodokumentation här i Sverige.
                      Blir det 50 såna vaser till slut att få se - ja, då kan ni ana lyckan hos undertecknad!

                      Fyra bilder visas. Den första är redan omnämnd.
                      Om nummer två, finns bildkommentaren ur MA&S-häftet:
                      "Två katalogsidor ur exportkatalogen från 1910, Terracotta und Majolikawaren, avsedd för den internationella marknaden, som upptog en stor del av fabrikens produktion. Jugendstilen dominerar varuutbudet. Arbetena menas för flestas vidkommande vara modellerade av fabrikens ledare Jens Michael Andersen, och speciellt hans äldste, mycket konstnärligt begåvade son, Daniel Andersen."

                      Nästa bild är mer frapperande, eftersom den återkommer i en annan katalog från samma år:
                      "Överst en katalogsida från 1910. En ödla, en fågel och en sjöstjärna klamrar sig vid vasernas kanter. Formgivna av Daniel Andersen. På illustrationen framstår vaserna, för åskådlighetens skull, i gul terracotta, men av katalogen framgår det, att den kunde förvärvas, antingen i svart terrracotta eller med "Mat-glasur". Priset var detsamma, 3 kr. 40 för de de yttersta och 3,90 för den i mitten. En keramikerlön var vid den tiden 3 kr. i veckan!"

                      Här blir det ett kort hopp i tiden, eftersom janis vas har kommit i Daniels glasyrberikning av färger och måste sättas i tid senare än 1910. 1915-20 är inte fel att datera den till.

                      På sista bilden återkommer måsvasen i minnesutställningen i slutet på 1920-talet, här just i de majolikafärger janis vas egentligen döljer på bilderna.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Det har inte hänt något här i en längre tid, så jag visar upp mitt senaste MA&S-inköp, som än mer vill locka nya samlare att gilla vad Daniel Andersen gjort. Månntro och förhoppningsvis.

                        Det är Daniel, och denna gula vas hade sin like i en Traderaauktion tidigt i våras, men var mörkt vinröd och skulle ha "försvunnit" i hyllan, om jag hade rott hem den.
                        Den vinröda var märkt med hela namnet i rakstämpel, och var sålunda tillverkad före eller kring 1916, då sönerna gick in som delägare.
                        Den här gula är märkt MA&S och har säkerligen gjorts i olika kulörer i några år, fram till 1920 eller strac därefter. Vasen återfinns inte i boken om Michael Andersen, men det gör inte heller mindre representativa föremål därifrån.

                        Likafullt är den härligt organisk i sin modellering, ren "skönvirke" som danskarna kallar jugend för. En skön syn att vila ögonen på!
                        Från balkongräcket och uppåt mäter den 18 cm.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Masarna var duktiga.

                          Comment


                          • #28
                            Vad dök upp bland toppresultaten i Google när jag sökte efter info om dagens loppisköp...om inte denna fantastiskt informativa tråd

                            Detta är mitt köp som jag redan förälskat mig lite i. Vasen mäter 22,5 cm på höjden och även om den inte är lika utsmyckad som mycket annat i denna tråd så tycker jag den är mycket snygg. Har Gideon eller någon annan mer information om denna vas? Vad tror ni om ålder?

                            Click image for larger version

Name:	Maas.jpg
Views:	1
Size:	141,9 KB
ID:	462903
                            Click image for larger version

Name:	Maas_sign.jpg
Views:	1
Size:	44,8 KB
ID:	462904

                            Comment


                            • #29
                              Mr, en ruggigt fin vas. Tiden 1910-1915 ca. Gideon kikar säkert in och rätar ut dina frågtecken vad det lider.
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment


                              • #30
                                Jag tackar för din datering och ditt glada tillrop Äjth. Passar också på att länka till en intressant artikel om Dansk keramik (ja, den innehåller mycket fina bilder):

                                Comment

                                Working...
                                X