Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Michael Andersen & Søn - MA&S

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Den här vasen köpte jag häromdagen...tycker den e vacker..tre fiskar betyder väl Michael Andersen eller??
    Bifogade filer

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
      Den här vasen köpte jag häromdagen...tycker den e vacker..tre fiskar betyder väl Michael Andersen eller??
      Just det.
      Ser ut att vara 1960/70-tal och någon särskild konstnär går inte att peka ut. Marianne Starck var tongivande i fabrikens produktion i slutet av 1950-talet och framåt, men raden av gästande eller kontrakterade konstärer var också lång under decenniernas lopp.
      De som målade mycket, var Carlo Rosberg och Svend Nielsen, och det är tänkbart att någon av dem är "skyldig" till det vackra samspelet av färger på Din vas, engelsson.
      Last edited by Gideon; 2009-03-20, 20:06.

      Comment


      • #48
        Tack så mycket Gideon..roligt att veta lite om den..det verkar som om min "danska samling" ökar oroväckande..har fått "keramikögon" de här skönheterna bara hoppar på mig

        Comment


        • #49
          Ryssen Assisoff kom till MA&S omkring 1920 och stannade bara en kort tid, men skulpterade den här avbildade "Isbjörn paa Askeskaal" och andra djurfigurer som kom att ingå i en serie, som man i en katalog från mitten av 1920-talet kallade "Bornholm".
          Den tillverkades i årtionden, och här har den en upphöjd reliefstämpel med tre fiskar i en sköld, som fabriken införde 1930 som sin nya logotyp. Upphöjningen har jag bara sett på tidiga trettiotalsmodeller, och senare ser man ristade eller instämplade sköldmärken.

          Stor och tung, och visst kan man ha lockande nötter eller lösgodis, istället för att låta isbjörnen släcka en god cigarett?
          Bifogade filer

          Comment


          • #50
            Absolut inga fimpar i den fina saken..härliga färger

            Comment


            • #51
              Hänkelvas

              "Lackerat gods kom första gången på 1890-talet, för fabrikens del, då gammalnordiskt som tema var populärt, med arkeologiska fynd från brons- och järnåldern, gjorda på Bornholm, som förebilder. Då fick lackeringen en bronsaktig patina."



              Det här måste väl vara ett exempel på den bronsaktiga patinan. Kan det i så fall vara en 1800-tals urna? Fantastiskt vacker, verkligen!

              Comment


              • #52
                Lägger in min pojke med bagge här. Det kunde vara trevligt att få vet vem/när. Efter 1930 har jaf förtått.
                Bifogade filer

                Comment


                • #53
                  Ursprungligen postat av olasan Visa inlägg
                  hej !
                  gick igenom hela tråden och ser ju en sak som jag har
                  vilket år är denna i från ?

                  hälsningar olasan
                  Här finns en med glasyr.
                  Bifogade filer
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #54
                    Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                    Lägger in min pojke med bagge här. Det kunde vara trevligt att få vet vem/när. Efter 1930 har jaf förtått.
                    Jag måste be om ursäkt, för att ha försummat Din fråga och den här tråden ett tag.
                    Pojken med baggen är skulpterad av Gertrud Kudielka, och istället för att upprepa mig själv, så vill jag att Du läser lite om henne på den här tråden http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=4935

                    Sedan den tråden skrevs, har Bornholms keramikmuseum fyllt på sin hemsida med mer historik och biografi, och den rekommenderas varmt:

                    Comment


                    • #55
                      Tack så väldigt mycket för svar o länkar

                      Comment


                      • #56
                        Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                        Tack så väldigt mycket för svar o länkar
                        Ehh, jag måste backa lite här.
                        Intrycket och skulpteringssättet, gjorde att jag automatiskt sa Gertrud Kudielka - men hon arbetade ju på L. Hjorths terracottafabrik. Nästgårds till MA&S i Rönne.
                        Så det både stämmer, och ändå inte...

                        Vänta med att hojta ut det till släkt och vänner, så ska jag kolla upp det imorgon.

                        Comment


                        • #57
                          OK, här hojtas mycket sällan. Släkt o vänner struntar som regel i vad jag fraktar hem. Tack för att du lägger ner så mycket tid för att ge tingen ett "ansikte".

                          Comment


                          • #58
                            Det är märkligt att det vilar så mycket Kudielka över skulpturen, trots det faktum att hon aldrig arbetade hos MA&S.
                            Hjärnsläpp!

                            I stället har jag vänt blicken till Fritz Sanders, som jag finner mest trolig, med tanke det för 1930-talet låga produktionsnumret 3267. Ernst Weber kan vara tänkbar, men de flesta av hans föremål är stämplade cirka 500 nummer högre och uppåt.

                            Därefter kommer en lång rad konstnärer och bildhuggare som Elli Dobreff, Ida Swartz Lehmann, von Erlö, Hilde Dietrich, Hervig Schraml, Liselotte Majer, Max Riebe, Svend Nielsen, Carlo Rosberg, Vibeke Hansen och Marianne Starck. Dessutom inköpte man modeller av Jens Jacob Bregnö, Harald Isenstein, Sigvard Bernadotte med flera.

                            Den MA&S-information, som idag finns tillgänlig, är det tunna häftet från Bornholms museum och den inriktar sig mest på de fyra första decennierna av 1900-talet. Det behövs verkligen en tjock och genomarbetad bok, men museet har resursproblem med att driva det projektet i hamn. Än så länge.

                            Mitt förslag är att Du kontaktar Ann Vibeke Knudsen, som leder Bornholms Museum, men tar sig tid emellanåt och svarar initierat och trevligt på frågor om äldre bornholmsk keramik. Detta för att få definitivt klarhet i frågan. Om Du vill kan jag PM:a Dig hennes mailadress.

                            Comment


                            • #59
                              Nu har jag fårr svar från Vibeke Knuddsen Bornholms Museum.
                              "Figuren "Dreng med Vaedder" er framstillet hos Michael Andersen, formgiver Daniel Andersen, fra o. 1930, da DA vendte tilbage til Bornholm, hvor han var födt i 1885."
                              Skickade mejlet vid elvatiden och fick svar 11:20.

                              Comment


                              • #60
                                Det kallar jag snabbt svar!
                                Daniel Andersen själv? Det är en glad överraskning. Var rädd om figurinen, eftersom den tycks höra till en tidig och liten kollektion, om man ser till märkningen.
                                Vi får lov att tjata på Bornholms museum, så att de ger ut den tjocka boken med allt om Daniel och företaget MA&S´historia. De sitter på alla fakta vi vill veta...

                                Comment

                                Working...
                                X