Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd vas...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Okänd vas...

    Är det någon här som kan hjälpa mig att finna lite info om denna vas?

    Tacksam för hjälp...
    Bifogade filer

  • #2
    Det ser ut som pressglas. Försöker likna en slipad kristallvas som var rätt vanliga i mellaneuropa under 1800-talets slut. Men när den här är gjord är svårt att säga.
    Använd Macro om du ska fota så här nära (brukar vara en blom-symbol) så kanske det går bättre.

    Comment


    • #3
      De här lite "slöare" slipningarna är väl oftast lite yngre?
      Helkristallglas uppfinns väl 1903 om jag inte minns fel. Pressat kristallglas tror jag man började tillverka först på 1920-talet.
      Bilden är ju väldigt suddig, men jag tycker det ser ut som en typisk "tantvas" (förlåt om uppfattas som nedlåtande - det är inte alls mitt syfte. Jag ville väl mest påpeka att den som representant är väldigt typiskt för sin föremålgrupp. Tidigare var det mest nysilver/silver pjäser, eller silver med glasinsats, opalinglas som gällde, 30-talet var presenterna i tenn. På 50-talet verkar de ha varit som populärast. Fast hos många äldre som inte tillhörde 40-talistgenerationen och började se sig om efter andra presenter, fortsatte typen vara populär).
      Från 20-talet och ända fram till nylige så har det varit typiska födelsedagspresenter, lysningsgåvor m. m. Hos nästan alla födda i början av 1900-talet har funnit ett skåp eller en hylla med liknade vaser.
      Inte mitt område men jag vet att mycket av det nyaste var Polskt, lite äldre saker kunde vara Tjeckslovakien, Böhmen och en del Svenskt.

      Idag är väl de här gåvotraditionerna ganska uppluckrade.

      Comment


      • #4
        Så du menar att helkristall inte är äldre? Eller blykristall kanske man ska kalla det. De gamla böhmiska skärslipade sakerna, vad var de gjorda i för massa?

        Comment


        • #5
          Jag passade på att läsa efter lite.
          Böhmisk kristall är Kalikristall - den kallas ibland "Lättkristall".Tätheten (vikten) är densamma som vanligt sodaglas. Helkristall får bara blykristall kallas.
          Nu upptäckte jag att man i England redan på 1880-talet började kunna tillverka kvaliteter som närmade sig helkristallen (fast exakt vad "närmade sig" har jag inte hittat vad det betyder än), jag skall titta lite till se om jag hittar var jag läst årtalet 1903.

          Comment


          • #6
            Vad som mera krånglar till det kallas tydligen blykristall tillverkad i Böhmen ochså "Böhmisk kristall", så det blir lite ordförbistring här.

            Comment


            • #7
              Ja, det är inte lätt med dessa ordväxlingar. Jag tror dock, tills bättre bilder kan bevisa motsatsen, att vi har en betydligt mer modern efterbildning.

              Comment

              Working...
              X