Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brödrost Elva

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
    Som sagt vi ska inte förringa honom..men jag vet inte varifrån alla fakta kommer..tror väl att de som i verkligheten stod för designen på saker han fått äran för steg fram först efter hans död..sen kan man ju fråga sig varför detta inte framkom under hans levnad..kanske nån konstig respekt för överheten han var ju dock en medlem av det svenska kungahuset..eller kanske ingen bara ifrågasatt honom tidigare..vi är ju som sagt uppvuxna i Sverige med hans saker o i tron att han skapat dem..jag vet inte Harley..
    du har en poäng där engelsson, att det kan vara så att dom väntade till hans död för att tala om vem som designade vad men den faktan blir ju inget värd när den bara kan bli ensidig och inte emotsagd,klent tycker jag
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

    Comment


    • #47
      Det har nog aldrig varit några hemligheter.
      Det vore ju konstigt om alla formgivare på Bernadottes olika företag bara hade slagit dank och sörplat kaffe medan prinsen själv slet vid ritbordet.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #48
        Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
        Det har nog aldrig varit några hemligheter.
        Det vore ju konstigt om alla formgivare på Bernadottes olika företag bara hade slagit dank och sörplat kaffe medan prinsen själv slet vid ritbordet.
        Haha Ballong greven..ja det hade ju varit ett gruvligt utnyttjande av överheten..nej sant är nog som du säger..det var säkert ett teamwork i mångt o mycket..sen fick Sigvard Bernadotte stå som designer för att det sålde bättre..men vi ska väl inte klaga..bra pr för landet o ha en deignerprins

        Comment


        • #49
          Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
          du har en poäng där engelsson, att det kan vara så att dom väntade till hans död för att tala om vem som designade vad men den faktan blir ju inget värd när den bara kan bli ensidig och inte emotsagd,klent tycker jag
          Vi får nog aldrig riktigt klart för oss vem som designade vad..men egentligen grejerna är ju bra snygga o funktionella..det mesta i allafall...så man ska kanske bara slå sig till ro med det..jag har själv mycket av hans design hemma..som röda clara..ok att den kanske inte är designad av kunglig hand..men den är suverän o nyligen hittade jag en skärbräda utskuren ur en perstorpsplatta med vad jag då trodde vad det bernadotteska virrvarret..

          Comment


          • #50
            Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
            Det har nog aldrig varit några hemligheter.
            Det vore ju konstigt om alla formgivare på Bernadottes olika företag bara hade slagit dank och sörplat kaffe medan prinsen själv slet vid ritbordet.
            han blev ifråntagen prinstiteln och fick aldrig tillbaka den
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

            Comment


            • #51
              Har en dotter som gillar rött..söker en röd Elva till henne..men kan någon beskriva eller visa bild på vilken kulör av rött den gjordes i..

              Comment


              • #52
                Ursprungligen postat av zeza Visa inlägg
                Finns det någon brödrostkunnig som vet hur många färger den här klassiska Elva brödrosten har tillverkats i?
                Om du menar just denna modellen av ELVA. Vet jag att det finns Röd, Gul, Grön och Blå (vad jag kan minnas).
                ________________________________________________________________________
                "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                Då måste man ju nedvärdera nuet."

                Comment


                • #53
                  Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                  Har en dotter som gillar rött..söker en röd Elva till henne..men kan någon beskriva eller visa bild på vilken kulör av rött den gjordes i..
                  Hej här kommer en bild,, Den är lite mellan röd (tonad) inte alls knallröd.
                  Bifogade filer
                  ________________________________________________________________________
                  "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                  så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                  Då måste man ju nedvärdera nuet."

                  Comment


                  • #54
                    Tack Artikus..ser nu att jag missat att det fanns en bild på en röd elva i tråden..slarvig av mig..nå det var ju rätt röd färg så nu ska jag leta rätt på en..

                    Comment


                    • #55
                      Nämen..där var den ju..tack så mycket..de e fina de där elvorna..tror nog dottern kommer å gilla den..finns säkert ute på nätet..har inte hittat den på någon av loppisarna härikring

                      Comment


                      • #56
                        Såg faktiskt en idag... fel färg o saknade sladd..är det svårt o få tag på sladdar till dem?

                        Comment


                        • #57
                          Ursprungligen postat av madame_on_fire Visa inlägg
                          Historien om hur jag fick min Elva;
                          Jag var hemma sjuk, och hade spanat in Elvan på Emmaus här i stan.
                          Min sambo åkte ner och överraskningsköpte den (tur att den fanns kvar!) som en liten krya-på-dig-gåva.

                          (Inte så relevant, men en liten historia om en Elva.)
                          Är den Helt i metall? Ingen målning...
                          ________________________________________________________________________
                          "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                          så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                          Då måste man ju nedvärdera nuet."

                          Comment

                          Working...
                          X